Aastal 1992 ilmus Ameerika politoloogilt Francis Fukuyamalt raamat „Ajaloo lõpp ja viimane inimene“, tõlge eesti keelde 2002. Selle teosega ülemaailmselt kuulsaks saanud autor kujutles, et kommunismi loojaku ja külma sõja lõpu järel on ka maailma ajalugu kui võitlus ideoloogiate vahel suurel määral lõppenud ning valitsevaks kujuneb kõikjal liberaalne demokraatia. Tänapäevaks on selgunud, et ajalugu pole kaugeltki lõppenud. Konfliktid rahvaste ja relvarühmituste vahel on rohkenenud ja ägenenud. Oma väiksemaid naabreid heidutav agressiivne Venemaa on tekitanud uue rahvusvahelise pingeseisundi ja relvastumise. Väga rahutu on hulgas islamiriikides, kus käivad sõjad ja toimuvad verised terrorirünnakud. Iisraeli ja teda ümbritsevate araablaste krooniline ja aeg-ajalt sõjaks plahvatav leppimatus annab panuse ajaloo tarmukaks jätkumiseks.
Kuid midagi muud
on jõudnud lõpu lähedale ja see on inimkonna praegune tsivilisatsioon. On igast
kandist näha, et see pole jätkusuutlik. Taastamatud ja tihti poliitilise
relvana kasutatavad energiaressursid
kahanevad, metsi laastatakse, põllumaa väheneb erosiooni ja mürgitamise tõttu,
eriti Aafrikas ja Aasias, jääliustikud ja maakera pooluste jäämütsid sulavad,
merepind tõuseb, ebaharilikuks muutunud kliima sünnitab raevukaid torme,
uputusi ja põude, mis sagenevad. On tekkinud uusi, eksootilisi haigusi, mille
vastu pole efektiivset ravi; ülemaailmsed katastroofilised epideemiad on vaid
aja küsimus. Milliseks on muutunud ühiskond, seda võime näha meie oma Eesti
näitel. Traditsiooniline turvaline peremudel on hääbumas, seda on hakanud üha
sagedamini asendama vaba kooselamine. Nii võidakse nautida abielulisi hüvesid,
kuid vältida vastutust. Enamik lapsi sünnibki meil praegusel ajal juba
säärasest kooselust, aga laste koguarv on liiga väike ega piisa ühiskonna
normaalseks toimimiseks. Agiteeritakse loomuvastaste kooseluvormide
seadustamise poolt. Rahvas vananeb ja väheneb, samas kui vajadus töötajate
järele suureneb.
Siinses
kirjatükis tahame järele vaadata, mida räägib piibel Maast ja inimkonnast tema
rännaku viimsel teelõigul enne lõppu. Nüüdset aega nimetataksegi piiblis
lõpuajaks ehk viimseteks päevadeks. Ei, see ei osuta inimkonna ega meie
planeedi hukule, vaid ajastu ja praeguse tsivilisatsiooni lõpule. Inimkond ja
Maa pääsevad hukkumisest siiski üle noatera, tänu Jumala jõulisele
vaheleastumisele, ja kahjuks läbi suure hävingu. Seejärel pole inimesel enam
õigust oma planeeti ja ühiskonda ise valitseda. Ta on näidanud, et ta ei oska.
Järelejäänud inimeste üle hakkab valitsema naasnud Kristus, kes rajab siin
Jumala riigi ja toob õigluse, mida on alati igatsetud, kuid pole osatud leida.
Ühtlasi saame näha, kui väga aktuaalne on tänapäeval toosama piibel, mida on
kaua naeruvääristatud ja mütoloogiaks peetud. Kuid mõelgem sellele, et kui
ajaloo põhietapid on meie jaoks juba igiammu kirja pandud, pidi olema Keegi,
kes neid ette teadis ja üles kirjutada laskis. Piibli prohvetlikest sõnumeist
nähtub seega ka Jumala olemasolu.
Üks
tähelepanuväärne iseärasus Jumala tegutsemisel inimkonnaga on enamiku inimeste
arusaamise suletus spirituaalsele ehk vaimulikule tõelisusele. See on sihilik
osa Jumala plaanist. Ta valib vaid üksikud, kelle mõistuse ta praegusel ajastul
avab. Ta avab inimese arusaamise tavaliselt mingite sündmuste ja elukogemuste
kaudu, täiesti sõltumatult inimese enda tarkusest ja haritusest. Enamasti valib
ta just vähem silmapaistvad isiksused, et teha tühjaks tarkade tarkus. Väga
suurel enamikul inimestest laseb Jumal praegu olla eksitatud.
Praegu domineerib piiblist ja kristlusest arusaamise küsimustes võimas
segadus. Maailmas on mitu tuhat suurt ja väikest kirikut ja usuühingut oma
erinevate vaadetega, kus kõigis räägitakse Kristusest, tema surmast ja
ülestõusmisest. Ent eri rääkijatel on eri tõed. Hulgas küsimustes on ekslikud
traditsioonid vahetanud välja Jumala Sõna puhta õpetuse.
On hinnatud, et ligi kolmandik piiblist koosneb prohvetiennustustest,
ning lõviosa neist tegeleb lõpuajaga ehk viimsete päevadega ja Kristuse
tagasitulekuga. Osa prohvetisõnumeid on kahesed, mis tähendab, et neil on kaks
täitumust: väike varajane täitumus ja suur täitumus ajastu lõpul. Siinne
materjal (koos teiste selle kogumiku tekstidega) on kirja pandud lugejale
tunnistuseks selle kohta, mida võib oodata tulevikult.
· Matteuse
24.14: Ja seda Kuningriigi evangeeliumi [ehk
häid sõnumeid Jumala riigist]
kuulutatakse kogu ilmamaale, tunnistuseks kõigile rahvastele, ja siis tuleb lõpp.
kuulutatakse kogu ilmamaale, tunnistuseks kõigile rahvastele, ja siis tuleb lõpp.
Pandagu tähele:
Kristuse ja tema valitsuse tuleku kuulutamine pole mõeldud rahvaste kristianiseerimiseks,
vaid ainult tunnistuseks. Et hiljem meenutataks: seda oli ette teatatud.
Taimede ja loomade väljasuremine.
Looduse agoonia
Vaatleme järgnevalt teemade kaupa
mõnd lõpuajanähtust ja võrdleme piiblis ennustatuga. Kõigepealt tsitaat veebiajakirjast
„Ole Teadlik“ 16. novembrist 2013, mis annab lühikese kokkuvõtte
ühest meie aja järjest ängistavamast probleemidepuntrast:
Meie planeet seisab silmitsi massilise
taimede ja loomade väljasuremisega. See on kõige suurem väljasuremine alates
dinosauruste suremisest 65 miljonit aastat tagasi. Kuigi väljasuremine on
loomulik nähtus, toimudes kiirusega 1–5 liiki aastas, siis täna prognoosivad
teadlased, et me kaotame liike 1000–10000 korda kiiremini, mis tähendab otseses
mõttes kümneid väljasurnud liike iga päev.
Erinevalt eelmistest massilistest
väljasuremistest, mida võib põhjustada näiteks asteroidi tabamus, vulkaanipurse
või loomulik kliima vahetus, on praegune kriis peaaegu täielikult inimeste
põhjustatud, 99% praegustest ohustatud liikidest on ohus inimtegevuse pärast.
Suurimateks põhjusteks on elupaikade hävimine, saastumine, võõrliikide
sissetoomine, kliimamuutused ja haigused. Kuna meie biosfääri muutumise kiirus
kasvab ja kuna iga liigi väljasuremine põhjustab teiste liikide väljasuremist,
siis on tõenäoline, et see toob endaga kaasa lumepalliefekti, kus
väljasuremiste arv hakkab kiiresti kasvama.
Ajaleht Postimees mainis 20.11.2014, et kolmandik maailma loomaliikidest on väljasuremise äärel. Arvatavasti on enamik täiskasvanud inimesi nendest probleemidest kuulnud. Kuid kas teatakse, et seda lõpuaja tundemärki mainib ka Jumala Sõna? Vaadakem järgmist kirjakohta (rasvane trükk rõhutamiseks siin ja edaspidi nende ridade kirjapanijalt).
Kaks prohvetinägemust 21. sajandi lahingustAjaleht Postimees mainis 20.11.2014, et kolmandik maailma loomaliikidest on väljasuremise äärel. Arvatavasti on enamik täiskasvanud inimesi nendest probleemidest kuulnud. Kuid kas teatakse, et seda lõpuaja tundemärki mainib ka Jumala Sõna? Vaadakem järgmist kirjakohta (rasvane trükk rõhutamiseks siin ja edaspidi nende ridade kirjapanijalt).
·
Hoosea 4.1–3
1Kuulge Issanda sõna, Iisraeli lapsed, sest
Issandal on maa elanikega riid, sellepärast et maal ei ole tõsidust, armastust
ega ka mitte Jumala tundmist!
2Sajatatakse ja valetatakse, tapetakse ja
varastatakse, rikutakse abielu ja murtakse sisse ning veresüü järgneb
veresüüle.
3Sellepärast
leinab maa ja kiratsevad kõik, kes seal elavad, metsloomad, taeva linnud ja
mere kaladki võetakse ära.
See pole
ennustus prohvet Hoosea kaasajast 700-ndatel aastatel enne meie ajaarvamist.
Väljakirjutatuile vahetult eelnevas salmis (mida ei eraldanud algselt peatükivahe,
sest piibli algkäsikirjades peatükijaotust ega ka salmideks jaotamist polnud)
räägitakse „viimsete päevade“ sündmusest, niisiis mitte prohveti enda ajastust.
See Hoosea ennustus oli antud tema
seisukohalt ülikauge tuleviku kohta. Huvitav, et looduse kahjustuse, sealhulgas
eluvormide hävimise põhjusena pole nimetatud otseselt looduse hävitamise
tegusid, vaid hoopis armastuse puudumist, Jumala mittetundmist, valetamist,
varastamist, abielurikkumist ja veretöid. Teiste sõnadega, mainitakse spirituaalset
ehk vaimulikku laostumist, mille tagajärjed avalduvad ka looduses, sest kõik on
nähtavasti omavahel vaimulikul tasemel põhjuslikult seotud, ehkki otsest seost
patu ja tagajärje vahel me siin ei tarvitse taibata. On siiski olemas ka
piiblikoht, kus otse vihjatakse neile, kes „hävitavad ilmamaad“, ja neile teeb
lõpu Kristuse tagasitulek (Ilmutusraamat 11.18).
See mõttekäik
meenutab üht samalaadset põhjuslikkust, millele osutab uues testamendis apostel
Paulus. Inimkond ei ole tahtnud Jumalat tunnustada ega austada, kuigi
Jumala loometöö on maailmas kõigile
nähtav. Selle asemel on inimesed eelistanud kummardada ebajumalaid ja „oma
arvamustega jooksnud tühja ning nende mõistmatu süda on jäänud pimedaks“.
Vaimulik põhjuslikkus aga viib nüüd tagajärjeni, et inimeste seas levivad
homoseksuaalsuse patt ja igasugune muu nurjatus (Roomlastele 1.18–32). Ootamatu
lühiühendus asjade vahel, mis ei tundu loomulikule inimmõistusele olevat
seotud!
Kui rääkida
looduse agooniast, siis kuuluvad siia ka hirmutavad atmosfäärinähtused ning
hiigeltormid ja üleujutused, nagu juba mainitud. Viimased on hakanud sagenema
ja muutuvad veelgi koletumaks. Järgmine Jeesus ennustus on üpris hirmuäratav.
·
Luuka 21.25–26
25Ja päikeses ja kuus ja tähtedes on siis
tunnustähti ja maa peal on rahvastel kitsikus ja nõutus merekohina ja
veevoogude pärast. [Merekohin ja veevood aga tunnistavad vete tungimisest
maismaale.]
26Inimesed jäävad hingetuks maailma peale
tulevate sündmuste kartuses ja ootuses, sest taeva vägesid kõigutatakse.
Alljärgnevad on prohvetlikud
pildid Kristuse ilmumisele peaaegu vahetult eelnevast ajast (teise pildi ajal
neist kahest ta ilmubki). Siin on nende nägemuste esitamisega tahetud lugejale
tõendada ennustuste selget üleloomulikku päritolu, sest ükski inimene, kes elas
kaks tuhat aastat tagasi, polnuks iseenesest võimeline tootma säärast
kirjamaterjali, mida nüüd loeme.
Apostel
Johannes, Ilmutusraamatu kirjutaja, elas meie aja esimesel sajandil. Ta sai käsu
kirjutada üles muu hulgas, mida ta oli nägemuses näinud (Ilmutusraamat 1.19). Kui siis Jumal näitas talle kaht 21.
sajandi sõjanägemust – lahingukoptereid ja raketiseadmetega tanke tulistamas –,
ei olnud tal kirjelduseks mitte ainult vajalikke sõnu, vaid polnud ka mõisteid.
Mis kopter? Mis tank? Mis need on? Ainuke lahingusõiduk, mida Johannes tundis,
oli hobune – ratsahobune ja vankrirakend. Taparelvadest tundis ta vaid
külmrelvi. Püssirohtu tunti küll juba tol ajal Hiinas, kuid seda ei kasutatud
sõjaliselt, vaid ainult ilutulestikuks. Kuidas pidi Johannes kirjeldama
lendavaid koptereid ja tulistavaid tanke? Ta tegi, mida oskas – võrdles nähtut
sellega, mida tundis, ning püüdis oma kirjeldusi üht- ja teistpidi täiendada.
Esimest kahest
nägemusest, nn viiendat pasunanuhtlust, kirjeldab Johannes Ilmutusraamatu
lõigus 9.1–11. Ta nägi tähte ehk inglit,
kes oli kukkunud maa peale. „Täht“ esineb piiblis tihti ingli sümbolina, antud
juhul oli tegemist langenud ingli ehk deemoniga. See avas „sügavuse kaevu“, millest
tuli paksu suitsu ja suitsu seest väljusid maa peale rohutirtsud, õigemini
rändtirtsud, nagu neid esineb Lähis-Idas. Tavalised rändtirtsud õgivad kõike
haljendavat, kuid siinsetele öeldi, et nad ei tohi kahjustada ühtki taime, vaid
peavad piinama ainult inimesi, neid tapmata, viis kuud. Sellest järeldame, et
Johannes ei näinudki tavalisi rändrohutirtse, vaid midagi tema jaoks
ennenägematut ja tundmatut.
Johannes
mõistis, et nähtud lendavate objektide nimetamine rohutirtsudeks ei anna
adekvaatset pilti, ja ta lisas, et rohutirtsud olid „välimuselt sõjaks seatud
hobuste sarnased“, neil olid justkui kuldsed pärjad, inimeste näod, naiste
juuksed ja lõvide hambad. „Neil olid soomusrüüd otsekui raudrüüd ning nende
tiibade kahin oli otsekui kaarikute mürin, kui palju hobuseid jookseb
sõtta.“ Neil olid ka sabad ja astlad
nagu skorpionidel.
Kuidas sellest
aru saada? Kuna rohutirts ei saa olla isegi ligilähedalt hobuse sarnane, siis
tuleb „hobust“ käsitada siin kui sümbolit. Tähendab, rohutirtsud olid
sõjasõidukid, praegusel juhul koguni lendavad lahingumasinad. Johannes sai aru,
et nad olid metalsed. Ning ta kirjutas, et nende tiibade mürin oli otsekui
palju hobukaarikuid tormaks lahingusse. Selge, et Johannes nägi
lahingukoptereid! Need ju tõepoolest võivad meenutada lendavaid rändrohutirtse.
Me ei oska praegu veel kõiki tema kirjeldatud detaile identifitseerida, kuid
peamine on äratuntav. Kopterid kasutasid relva, mis halvab viieks kuuks vastase
inimjõu sõdimisvõime, kuid ei tapa. Väärib tähelepanu, et kopterivägi püüab
säästa taimestikku, millest järeldame, et kirjeldatud sõjakäigu ajaks on
maailma taimestik juba rängalt kannatada saanud.
Mis sõjavägi see
on? Millisele riigile või riikide liidule see kuulub? Ka sellele võib piiblist
leida vastuse. Võtmetähtsus on sümbolil „sügavuse kaev“ – „sügavik“, millest
tirtsuparv koos suitsuga välja tuleb. Sõna „sügavus“ ehk „sügavik“, kreeka
keeles abyssos, leiame
Ilmutusraamatust mujalgi ning asjaomaste piiblikohtade võrdlemisel saame kätte
sügaviku geograafilise asukoha. Lisainfot sama sõjakäigu kohta võib leida
Taanieli raamatust vanas testamendis. Kuid see ei ole siinse kirjatüki
ülesanne. Praegu oleme tahtnud näidata, et Jumala Sõna on tõesti üleloomulikult
inspireeritud ja aktuaalne.
Teine
lahingunägemus, nn kuues pasunanuhtlus, on kirjas Ilmutusraamatu lõigus
9.13–19. Johannes saab teada, et Eufrati jõe äärde on kogunenud ülivõimas
armee, kakssada miljonit sõdurit! Säärast võivad meie ajal välja panna vaid
mõned idapoolsed riigid üheskoos, kaasa arvatud Hiina. Kuna sõjaväge ohjavad
neli inglit (deemonit), võime järeldada, et ründavaid liitlasriike on neli.
Johannes kirjutab: „[N]ing nõnda ma nägin oma nägemuses hobuseid ja nendel
istujaid. Neil olid tulipunased ja sinised ja väävelkollased soomusrüüd ning hobuste
pead olid nagu lõvide pead ning nende suust tuli välja tuld ja suitsu ja
väävlit.“ Taas on tegu lahingumasinatega, seekord maa peal sõitvatega. Ilmselt
nägi Johannes tulistavaid tanke või muid soomukeid.
Samas
kirjelduses on lause (19. salm), mis võib olla mõistatuslik, kuid peaks olema
praegusel ajal tänu televisioonile ja sõjafilmidele juba üldiselt mõistetav:
„Hobuste meelevald on nende suus ja nende sabades, sest nende sabad olid madude
sarnased, neil olid pead ning nendega nad tegid kahju.“ Vaesele esimese sajandi
Johannesele oli nähtu nii täielikult arusaamatu, et meile tundub tema kirjeldus
lausa lapsikuna. Kui saadetakse vastase sihtmärgi poole rakett või
reaktiivmürsk, siis kuidas selle lend näeb välja eemalt vaatajale? Raketi taga
lookleb pikk reaktiivgaaside tekitatud „saba“, aga rakett ise oma lõhkelaenguga
on „saba pea“.
Kõnesolevast
sõjakäigust võib lugeda ka Joeli ja Taanieli raamatust vanas testamendis.
Kuidas saab
Jumal oma prohvetile näidata lahingupilte kaks tuhat aastat ette? Tänapäevaseid
relvi polnud tollal veel kujutletudki. Arvatavasti seletuvad need nägemused
Jumala asumisega väljaspool meie ühemõõtmelist aega ja kolmemõõtmelist ruumi.
Aeg ja ruum on tekkinud ainelise universumi loomisega, aga Jumal, selle looja,
oli olemas juba varem. Ta järelikult pole kammitsetud aja ja ruumiga. Kuna ta
asub väljaspool aega, võib ta näha ükskõik millist sündmust kuitahes kaugest
tulevikust või minevikust. Ja ta võib projitseerida selle nägemuspildi oma
vaimu kaudu oma valitud prohveti ajusse. Nõndaviisi käsitamegi neid nägemusi.
Ehkki, tõsi küll, vaimust ja ajavälisusest ei saa inimene aru.
Inimesed lõpuajal
Inimesel on vaim, mis annab talle
mõtlemis- ja arutlemisvõime. Loomadel seda pole. Inimene võib teha avastusi
teda ümbritsevast maailmast – niihästi oma koduplaneedi kui ka lõpmatuna näiva
universumi kohta. Sõna „universum“ osutab kõiksusele, ent siiski: kas see on
tõepoolest kõik, mis on olemas? Kuuldu-loetu ja ehk omaenda kogemuste põhjal
arvavad mõnedki, et eksisteerib veel ka midagi muud, mis asub ainelisest
universumist väljaspool.
Spirituaalse ehk vaimuliku realiteedi olemasolu uskumist peavad lapsikuks ja naeruväärseks need, kes kirjeldavad ennast materialistidena. Vaimumaailmasse uskujate hulgas leidub mitmesuguseid posijaid ja maagiaharrastajaid, näiteks pühamehi Indias, šamaane Aafrikas ja meil nn sensitiive. Mõned viimastest väidavad, et nad saavad abi ja juhatust kosmosest. Piibel aga täpsustab, et jumalavallatuid inimesi mõjutavad hoopis kurat ja tema deemonid Maalt ja maapinna lähedalt õhust. Kristlased usuvad seda, mida õpetab piibel.
Võrrelgem järgmise märkusega apostel Pauluse kirjast Efesose linna kristlastele:
· Efeslastele 2.1–3
Alljärgnev on
lõpuaja inimeste prohvetlik iseloomustus Pauluse poolt.Spirituaalse ehk vaimuliku realiteedi olemasolu uskumist peavad lapsikuks ja naeruväärseks need, kes kirjeldavad ennast materialistidena. Vaimumaailmasse uskujate hulgas leidub mitmesuguseid posijaid ja maagiaharrastajaid, näiteks pühamehi Indias, šamaane Aafrikas ja meil nn sensitiive. Mõned viimastest väidavad, et nad saavad abi ja juhatust kosmosest. Piibel aga täpsustab, et jumalavallatuid inimesi mõjutavad hoopis kurat ja tema deemonid Maalt ja maapinna lähedalt õhust. Kristlased usuvad seda, mida õpetab piibel.
Võrrelgem järgmise märkusega apostel Pauluse kirjast Efesose linna kristlastele:
· Efeslastele 2.1–3
1Jumal on teinud elavaks ka teid, kes te
olite surnud oma üleastumistes ja pattudes,
2milles te varem käisite selle maailma ajastu
viisil, vürsti viisil, kellel on
meelevald õhus, vaimu viisil, kes nüüdki on tegev sõnakuulmatute laste seas;
3kelle seas ka meie kõik varem käisime oma
lihalikes himudes, tehes liha ja mõtete tahtmist mööda, ning me olime loomu
poolest viha lapsed nagu teisedki.
Siinses
keskmises salmis vihjab Paulus kuradile ehk saatanale, keda ta ütleb olevat
vürsti ehk valitseja, kellel on võim õhus ehk atmosfääris. Kurat levitab oma
mõju inimestele mingil meile raskesti arusaadaval viisil ning tema eesmärk on
hävitada kõik, kes end hävitada lasevad. Ta on selle maailma vürst (Johannese
12.31). Jeesus nimetas teda mõrtsukaks ja valetajaks (Johannese 8.44). Ta
eksitab oma õpetustega kogu maailma (Ilmutusraamat 12.9) ja on eriti aktiivne
praegu, ajastu lõpul, sest ta teab, et talle on jäänud vähe aega. Mõrtsukana ta
ei tapa enamasti ühe hoobiga, vaid hävitab inimesi ja ühiskonda aeglasemas
protsessis, näiteks valeõpetuste kaudu, mis kutsuvad esile Jumala viha. Eriti
märgatav on tänapäeval tema hävitustegevus läänemaailmas sõjakäiguga
traditsioonilise, Jumalast seatud perekonna vastu. Perekonnad on ju iga rahva
algrakukesed.
·
2. Timoteosele 3.1–5
1Aga see olgu sul teada, et viimseil päevil
tuleb raskeid aegu,
2sest siis on inimesi, kes on
enesearmastajad, rahaahned, kelkijad, ülbed, teotajad, sõnakuulmatud vanemaile, tänamatud, nurjatud,
3halastamatud, leppimatud, laimajad,
ohjeldamatud, jõhkrad, hea põlgajad,
4reetlikud, tormakad, upsakad, rohkem lõbu- kui jumalaarmastajad,
5kellel
on küll jumalakartuse nägu, aga kes on salanud selle väe. Niisuguseid väldi!
Sõnakuulmatus
vanemaile on Eestis väga tavaline ja kahjuks tekib enamasti põhjusel, et
vanematel pole jätkunud aega ja/või oskust oma laste kasvatamiseks, või on
tegemist defektse perega (tihti alkoholiprobleemsega). Paljudel juhtudel on
lastel kodus ainult üks kasvataja vanem. Ka paljud nn jumalaarmastajad,
usklikud inimesed, ei tunne Jumala Sõna või ei tunnusta selle autoriteeti oma
elu üle, vaid elavad nii nagu tahavad. Nende religioossus taandub vaid
kombetäitmisele. Paljude elu domineerivad enesearmastus, lõbuarmastus, rahaahnus.
Prohvet Jesaja raamatu 29. peatükis on ennustus inimestest, kellel on Jumala Sõna, kuid kellele see on nagu pitseeritud raamat, mida ei suudeta lugeda, ja kelle jumalateenistus on silmakirjalikkus.
Prohvet Jesaja raamatu 29. peatükis on ennustus inimestest, kellel on Jumala Sõna, kuid kellele see on nagu pitseeritud raamat, mida ei suudeta lugeda, ja kelle jumalateenistus on silmakirjalikkus.
·
Jesaja 29.13–14
13Ja Issand ütleb: Kuna see rahvas ligineb
mulle suuga ja austab mind huultega, aga ta süda on minust kaugel ja nende
kartus minu ees on ainult päritud inimlik käsk,
14siis vaata, ma teen sellele rahvale veel
imet – imelikul ja kummalisel viisil: tema tarkade tarkus kaob ja tema
arukate arukus peidetakse.
Miks peaks see prohvetisõnum meid
huvitama? Sest kogu see peatükk on ilmselt kahene. Siin räägitakse iisraellaste
languse eelsest olukorrast sajandeid enne Kristust, aga ühtlasi ka lõpuaja
laosest meie päevil, sest peatüki viimases osas (salmid 17–24) on taustaks juba
Kristuse tagasiolek. Näiteks ütleb 18. salm: „Sel päeval kuulevad kurdid kirja
sõnu ja pimedate silmad näevad pilkasest pimedusest.“ Ning 24. salm: „Ja need,
kes olid eksivaimus, tulevad mõistusele ja nurisejad võtavad õpetust.“ Need
prohvetiennustused pole veel täitunud. Säärased kirjeldused kuuluvad ikka alles
veel tulevikku.
Ka apostel
Paulus osutas tarkuse kadumisele ja
rumaluseks muutumisele oma Esimeses kirjas korintlastele 1.19. Kui ühiskonna
tunnustatud targad ja arukad liikmed, rahva juhid, peavad Jumala kummardamist
narruseks, on nad minetanud mõistliku meele ja teevad saatuslikult halbu
otsuseid. Siin on taas näide nähtamatust vaimulikust põhjuslikkusest, sest
otsest seost ju inimene ei tunneta ühelt poolt jumalasalgamise ja teiselt poolt
õnnetute otsuste, sealhulgas näiteks kas või riigijuhtimisvigade vahel.
Hiiglaslik eksitamine
Väga paljud inimesed on äärmiselt
lihtsameelsed ja kergeusklikud religiooniasjus. Tarvitseb näiteks kusagil
maailmas ületada uudisekünnist sõnum nn Neitsi Maarja eneseilmutamisest
kellelegi mingis paigas, kui sinna hakkab kogunema inimhulki ekstaatilises
ootuses. Need on enamasti, kuid mitte ainult katoliiklased. Kui Kristuse tulek
on juba üpris lähedal, sagenevad ka avalikud „imed“. Jeesus Kristus ise
hoiatas, et „tõuseb valemessiaid ja valeprohveteid ja need pakuvad suuri tunnustähti
ja imesid, et kui võimalik, eksitada ka valituid“, tähendab tõelisi kristlasi
(Matteuse 24.24). Kes Jumala Sõna tunnevad ja usuvad, ei tohiks lasta end
eksitada. Nad teavad, et iga ime ei tarvitse sugugi olla Jumala tegu. Ka kurat
ja tema abilised kurjad vaimud ehk deemonid on võimelised imetegudeks.
Jumal räägib apostel Pauluse kaudu ühest tulevasest üpris erilisest religioossest imetegijast, kes hullutab paljusid. Lugegem:
Jumal räägib apostel Pauluse kaudu ühest tulevasest üpris erilisest religioossest imetegijast, kes hullutab paljusid. Lugegem:
·
2. Tessalooniklastele 2.3–4
3Ärgu ükski teid mingil kombel petku! Sest
see [Jeesuse tagasitulek] ei
juhtu enne, kui on tulnud ärataganemine ja ilmunud seadusevastane
inimene, hukatuse poeg,
4kes paneb vastu ja tõstab enese üle kõige,
mida nimetatakse jumalaks või jumalateenistuseks, nii et ta istub Jumala
templisse, lastes end paista Jumalana.
Väljend „Jumala tempel“ vajab
sõnakest selgitust. Siinne „tempel“ (kreeka keeles naos) tähendab üldiselt pühamut ehk pühakoda, mitte tingimata
rajatist, mida me ise nimetaksime templiks. Ka Jeruusalemma templikompleksi
koos oma õuedega tähistatakse kreeka
keeles teise sõnaga. Termin „Jumala tempel“ võib lihtsalt olla teatava hoone
üldine nimetus, vrd sõnaga jumalakoda. Ei ole põhjust oodata mingi
templihoone ehitamist Jeruusalemma või kusagile mujale, selleks et see ennustus
saaks täituda. Teisest küljest pole templiehitamist ka välistatud. Ent jätkakem
apostel Pauluse ettekuulutust 7. salmist.
· 2. Tessalooniklastele 2.7–12
7Vägivalla saladus on juba toimimas, ainult
vahelt peab ära kaduma see, kes teda seni takistab.
8Alles siis ilmub seadusevastane, kelle Issand Jeesus hukkab oma suu hingusega ja
kelle ta kõrvaldab oma avalikuks saamisega, kui ta tuleb.
9Seadusevastase tulemine sünnib saatana mõjul igasuguste vägevate tegude ja
tunnustähtede ja valeimedega
10ja igasuguse ülekohtu pettusega neile, kes
hukkuvad, sellepärast et nad ei võtnud
vastu tõe armastust, et
nad oleksid pääsenud.
11Ja seepärast saadabki Jumal neile eksitava jõu [teises tõlkes: vägeva eksituse],
et nad hakkaksid uskuma valet,
12ja nii saavad kohtualuseks kõik, kes ei ole uskunud tõde, vaid
kellele on meeldinud ülekohus.
Siit tõdeme, et see imettegev
kuradist inspireeritud inimene tegutseb Kristuse tuleku ajal ja Kristus ise
teeb talle lõpu. Selleks ajaks on ta rängalt eksitanud inimkonda. 11. salmist
näeme, et tegelikult saadab Jumal ise (tolle seadusevastase kaudu) inimestele
vägeva eksituse, et nad hakkaksid uskuma valet, sest nad pole uskunud tõde.
Mõttekäik näib olevat niisugune: te pole endas kasvatanud armastust tõe vastu;
säh, võtke siis see suur vale ja uskuge seda!
Meenutame, et
seadusevastane on usutegelane, kelle ametikoht on pühamus või kirikus. Tema
tegutsemise ajal (või selle hilisemas järgus) käib sõda, mis ähvardab kogu
inimkonda ja meie planeeti ennast. Inimesed on meeleheite lähedal. Kui see
tegelane siis käitub otsekui Jumal ja võib sooritada imetegusid (üks tegu, mida
on piiblis mainitud, on tule allakutsumine taevast; Ilmutusraamat 13.13), siis
näeb inimkond temas võimu, keda võib usaldada ja kelle peale loota. Pealegi
esindab see seadusevastane kõigile teada-tuntud ristiusku, kindlasti Vatikani
varianti. Aga õnnetuseks pole kõigile tuntud ristiusk too, mida õpetab piibel.
Kõnealune eksitus ei ole uus, kuid seda levitatakse ja kehtestatakse hilisel
lõpuajal ilmselt suure jõuga.
See prohvetlik
sõnum ja teisedki piiblisõnumid (vt näiteks kirjutist „Kas ristiusk on
kristlus?“) olgu kõigile hoiatuseks, kui tähtis on vaimulikes küsimustes
juhinduda Jumala Sõnast ning mitte usaldada inimesi ega organisatsioone, kes
nagu esindaksid kristlust. Nad võivad olla siirad ja sümpaatsed, kuid ometi
eksinud. Lugeja ehk ütleks nüüd: ma ju ei tunne piiblit põhjalikult ega kõiki
selle peensusi! Kuidas oskaksin otsustada? Vastus sellele on: järgi seda, mida
tunned, aga arvesta, et oled tõenäoliselt paljuski eksinud. Ning kui saad teada
Jumala Sõnast midagi uut, mida näed õige olevat, siis ära lükka seda tagasi, vaid
tingimata joondu uue teadmise järgi! Siinse kogumiku üks kõige enam vaadatud
fail on artikkel „Kümnest käsust“. Tutvu sealse 6. jaotisega. Sealt leiad näiteks, kui
lihtsalt nähtub uuest testamendist, et Jeesus kui mees ei kandnud pikki
juukseid, nagu on kohane naisele, ning et pikad juuksed häbistaksid teda. Kena
näide, kuidas keskajal tekkinud ja kahtlemata kuradist inspireeritud
traditsioon kujutada Jeesust pikajuukselisena vastandub Jumala Sõnale! Kas on
sul kodus Lunastajat häbistavaid pilte? Teiseks, kas teotad Jumala ja tema nime
pühadust kirumisväljendiga „Issand Jumal!“ või muude taoliste vihjetega, mida
eestlased nii massiliselt kasutavad? Need on paar lihtsat näidet, mille
väljaviskamisega oma elust võiks alustada Jumala järgi joondumist. On
ennustatud, et mõistlikud hakkavad lõpuajal mõistma (Taanieli 12.4, 9–10). Küll
Jumal juhatab sind siis edasi. Kuid kui lükkad tagasi Jumala tõe, millest oled
teadlikuks saanud, siis ära looda edaspidi enam aru saada. Siin mängib rolli
taas vaimulik põhjuslikkus.
Lõpetuseks
Siinse kirjutise alguses oli
juttu Francis Fukuyama arvamusest, et ajalugu on lõppemas, kuid tema idee
osutus juba mõne aasta möödudes illusoorseks. Lõpevad varsti hoopis praegune
tsivilisatsioon ja seda kandev ajastu. Saabub Kristuse valitsuse ajastu, Jumala
riik, mille esimest etappi kirjeldatakse kui tuhandeaastast. Kuna sellega seoses
lakkavad ka sõjad ning inimkond saab esmakordselt oma olemasolu jooksul nautida
rahu ja õiglast valitsemist, siis niisuguses mõttes ja kujundlikult kõlbab
ehk tõepoolest rääkida ajaloo lõpust. On ju ajalugu alati olnud, võiks öelda,
enamasti konfliktide ja sõdade lugu.
Loetud kirjatükk
on jätnud lähemalt käsitlemata sõja kui
ühe tähtsa lõpuajateema. On kirjeldatud vaid kaht apostel Johannese
lahingunägemust Ilmutusraamatus ja tehtud veel mõni vihje. Kes sõdib kelle
vastu ja mis on tagajärjed, on prohvetisõnumeist küll enam-vähem teada, kuid
selge pole pilt, kuidas ja mis asjaoludel konfliktid kujunevad. Eelolev periood
on igatahes üpris teistsugune, kui maailma (ja ka Eesti) riigijuhid ja
visionäärid praegu ette kujutavad. Nad kujutlevad olukorda näiteks kahekümne
või viiekümne aasta pärast, eksides seejuures kurvalt, sest nad on unustanud
oma kujutelmades arvestada inimkonna Loojat. Tulevik ei järgne pidevalt ja
ootuspäraselt olevikust, vaid läbi murranguliste sündmuste. Samas võib aga
siiski öelda, et eelolev on juba
praeguste suundumuste jätk ja kulminatsioon. Mõningaid ammu teada vihjeid ühe
edaspidise sõja tagajärgedele võib huvitatud lugeja leida siinse kogumiku
kirjutisest „Iisrael ja Juuda“.
November 2014
No comments:
Post a Comment