See peatükk koos
paralleeltekstidega Markuse 13 ja Luuka 21 on evangeeliumiraamatuis läbi aegade
äratanud enim huvi. Maailmalõputeemad ju üldiselt köidavad inimesi ja meie
päevil eriti. Alamal võtame läbi Matteuse evangeeliumi 24. peatüki ning
vajadusel lisame täiendusi ka teistest piiblikohtadest. Siinset Jeesuse
sõnavõttu tuntakse kui Jeesuse õlimäekõnet ajastu lõpu kohta. On kasulik siiski
juba kohe arvestada, et kõne all on Jeesuse monoloog tegelikult kahel teemal
ning tema jutt on kirja pandud katkendlikult, edasitagasinihkega: kord on
kõneaineks ajastu lõpp, mis on praegugi veel tulevikus, siis Jeruusalemma
piiramine ja templi hävitamine Rooma sõjaväe poolt juutide mässu mahasurumisel,
mis toimus ajavahemikus 66–73, ümmarguselt 40 aastat pärast Jeesuse ennustust.
Kui seda kahesust ei arvestata, on väärtõlgendused vältimatud. Võib oletada,
et kõikumine kahe teema vahel tulenes
Jeesust kõnetanud jüngrite arvamusest, et templi häving on samaaegne Jeesuse
tagasitulekuga. Ka Markuse ja Luuka evangeeliumis on need kaks sündmust
esitatud segamini. Kõik kolm evangelisti on edastanud oma Õpetaja sõnavõtu omas
redaktsioonis. Selles kirjutises kasutame Matteuse kirjapandut.
24.1. Ja Jeesus tuli pühakojast välja ja läks edasi. Ja ta jüngrid astusid
tema juurde talle pühakoja hooneid näitama.
24.2.
Jeesus hakkas rääkima ja ütles neile: „Eks te näe seda kõike? Tõesti,
ma ütlen
teile, ei jäeta siin kivi kivi
peale, mida maha ei kistaks!”
24.3.
Aga kui Jeesus istus Õlimäel, astusid jüngrid ta juurde ja küsisid
omavahel olles:
„Ütle meile, millal see kõik
tuleb ja mis on sinu tulemise ja selle ajastu lõpu tunnustäht?”
Siit kohe nähtubki,
et jüngrid esitasid Jeesusele kaks küsimust: millal „see kõik” tuleb, millest
Jeesus oli rääkinud, kui ta oli öelnud, et templihoonel ei jäeta kivi kivi
peale (see leidis aset juba mõnikümmend aastat
hiljem, nagu öeldud), ning teiseks,
mis on Jeesuse tagasituleku ja ajastu lõpu tunnus. Väärib tähelepanu, et kõne
all pole maailma kui meie planeedi ja kogu inimkonna, vaid ajastu lõpp, kreeka keeles aión,
millest tuletub ka võõrsõna eoon
eesti keeles. Üks ajastu asendub teisega. Meie vanemates piiblitõlgetes on kasutatud sõna maailma-ajastu. Kuna aga meile tuntud
võõrkeeltes (inglise, saksa, soome) kirjutavad piiblid maailma lõpust, siis osalt võõrkeelte mõjul on meilgi levinud
kujutelm planeedi või inimkonna hävingust. On tõsi küll, et ajastu lõpeb väga
ränkade vapustustega nii planeedile kui ka inimkonnale, kuid kumbki ei hävi ja
elu kestab edasi.
24.4.
Ja Jeesus vastas neile: „Vaadake, et keegi teid ei eksitaks!
24.5.
Sest paljud tulevad minu nime all [ehk minu nimel], öeldes: „Mina olen Kristus!” ja eksitavad paljusid.
24.6. Aga kui te kuulete sõdadest ja sõjasõnumeid, siis vaadake, et te ei
ehmu, sest see kõik peab sündima, kuid veel ei ole lõpp käes.
24.7.
Sest rahvas tõuseb rahva vastu ja kuningriik kuningriigi vastu ja on
näljahädasid ja paiguti on maavärinaid.
24.8.
See kõik on aga sünnitusvalude algus.
24.9. Siis antakse teid ahistusse ja teid tapetakse ja te saate kõigi rahvaste
vihaaluseks minu nime pärast.
24.10.
Ja siis pahandavad paljud ja reedavad üksteist ja vihkavad üksteist.
24.11.
Ja palju valeprohveteid tõuseb ja need eksitavad paljusid.
24.12.
Ja kui ülekohus võtab võimust, jahtub paljude armastus.
24.13.
Aga kes peab vastu lõpuni, see
pääseb.
Siin
kirjeldab Jeesus ilmselt lõpuaega, täpsemalt oma tagasitulekule eelnevaid
olusid. Ta loetleb mitut konkreetset olukorda: usuline eksitamine, sõjad, nälg,
kohati maavärinad, mis kõik olevat vaid algus; seejärel jüngrite, tähendab
tõeliste kristlaste ahistamine ja märtrisurmad, inimeste vastastikune vihkamine.
Ja võimas ülekohus. Jeesuse ütluste kirjapanija Matteus aga jättis siin midagi
vahele. Seepärast osundame siinkohal ka teist kirjapanijat Luukast:
Luuka
21.11–12: Tuleb suuri maavärinaid ning
kohati näljahäda ja katku ning hirmsaid
ja suuri tunnustähti taevast. Aga
enne seda kõike panevad nad oma käed teie külge ja kiusavad teid taga, andes
teid ära sünagoogidesse ja vanglatesse, teid veetakse kuningate ja
maavalitsejate ette minu nime pärast.
Seda
arvestades võime panna Jeesuse ennustatud sündmused ritta täielikumalt: 1) usuline eksitamine, 2) sõjad,
3) nälg, 4) katk (mille all mõeldakse piiblis epideemiaid üldiselt), 5) hirmuäratavad
taevamärgid, aga juba enne seda tõeliste kristlaste tagakiusamine. Matteus ja Luukas pole järjestanud kõike
ühtemoodi: Matteus nimetab maavärinaid näljahädade järel, Luukas (ka Markus)
enne näljahäda. Luukas mainib sõdadega koos ka rahutusi (21.9).
Kõige
täpsema loetelu saame Kristuse käest Ilmutusraamatust. Peatükkides 6–8 avab
Kristus ettenähtud sündmuste rullraamatu seitse pitserit, kus esimesed neli toovad
esile vastavalt järgmised sündmused: 1) valekristlus, 2) sõjad,
3) nälg, 4) surm mitmesuguste
põhjuste läbi, ilmselt epideemiad ja maavärinad, aga ka sõda ja nälg ja
hullunud loomade kallaletungid (eelmised pitserid jäävad lahti, nii et nondega
seostuvad hädad jätkuvad). 5) Viienda
pitseri avamine vallandab tõeliste kristlaste tagakiusamise ja martüüriumi
ning 6) kuues pitser avab suure maavärina
ja hirmsad taevamärgid. Sellest kõigest rääkis Jeesus jüngritele ka Õlimäel.
Mõni
lisamärkus esimese pitseri ehk valekristluse kohta. Niihästi Ilmutusraamatus
kui ka Matteuse, Markuse ja Luuka raportis Õlimäelt seisab see ennustatud
nähtus silmapaistvalt esikohal. Uuest testamendist võib lugeda, et eksiõpetused
tungisid peale ja imbusid kogudustesse juba enne esimese sajandi lõppu.
Ilmutusraamatu esimese nelja pitseri ehk „nelja ratsaniku” (6.1–8) sündmused on
kõik juba olnud, kuid nad ilmselt korduvad intensiivsemal kujul veel
lähitulevikus, kui ilmub maailmaareenile suur kirikujuht ja hakkab tegema imetegusid (2. Tessalooniklastele 2.9–12).
Teiseks võiks panna tähele, et Jeesus küll ennustas valemessiate ja
valeprohvetite tõusu (Matteuse 24.24), aga ülal väljakirjutatud 5. salmi on
võimalik tõlgendada ka teisiti, arvestades kirjavahemärkide puudumist algses kreekakeelses
tekstis. Teistsuguse punktuatsiooniga saaksime: Sest paljud tulevad minu nimel, öeldes, (et) mina olen Kristus, ja
eksitavad paljusid. Tähendab, tegemist on kuulutajatega, kes ütlevad, et
Jeesus on Kristus – kes kuulutavad Kristust –, ja seejuures eksitavad paljusid!
Peaaegu kõik eksiõpetajad on alati möönnud, et Jeesus oli tõesti Messias ehk
Kristus, aga ikkagi eksitavad. Eksitamine ei tarvitse seisneda Jeesuse kui
Messia eitamises, vaid ka tema õpetuse moonutamises.
Vaatame
nüüd Matteuse evangeeliumi järgmist salmi.
Mainides taeva ja maa hävimist, viitab Jeesus ühele palju hilisemale sündmusele (2. Peetruse 3.7–13), mis otseselt ei haaku tema peatse tagasitulekuga. Rõhk on sellel, et Kristuse sõnad on veel kindlamad kui taevas ja maa, mis näivad kindlad olevat, aga ometi kord hävivad.
24.36. Seda päeva või tundi ei tea aga keegi, ei taeva inglid ega Poeg, vaid Isa üksi.
24.14. Ja seda Kuningriigi evangeeliumi
kuulutatakse kogu ilmamaale, tunnistuseks
kõigile rahvastele, ja siis tuleb lõpp.
kõigile rahvastele, ja siis tuleb lõpp.
Evangeelium
tähendab teatavasti häid sõnumeid, üldjuhul ükskõik milliseid, mis on head või
rõõmsad. Kuid millest täpsemalt räägib kristliku usu evangeelium? Siin võib
märgata kaht sõnumit, mis on tegelikult teineteisega seotud, moodustades
terviku. Üks on sõnum Kristusest kui lunastajast, kes suri meie pattude eest
ning avas tee igavesele elule (1. Korintlastele 15.1–4). Nagu äratati üles Kristus, nõnda äratatakse
surnuist ka kristlased. Seda sõnumit on palju kuulutatud, kuid kahjuks valesti,
sest enamasti ei õpetatagi ülestõusmist igavesse ellu, vaid õpetatakse, et
igavene elu on inimesel juba sünnipäraselt olemas, sest tal on nn surematu
hing.
Evangeeliumi
teine silmapaistev teema on sõnum Jumala riigi tulekust. Sellega seostatakse
Jeesuse enda kuulutustööd (Luuka 4.43; 8.1; Apostlite teod 1.3 jt), sest oma
rollist lunastajana rääkis ta suhteliselt vähem. Jumala riigist rääkisid
evangelistid ja apostlid (Apostlite teod 8.12;
28.30–31). Tänapäevaks on sõnum Jumala riigist suurtel kirikutel peaaegu
kaotsi läinud (katoliiklus, luterlus, õigeusk), kui seda üldse kunagi
kuulutatigi. Meie kirikulistele pole seda iialgi õpetatud. Jumala riigi tulek
kui sündmus on aga tänapäeval võrratult lähemal kui Jeesuse Kristuse
kannatamine ja surm kaks tuhat aastat tagasi. Jumala kuningriigi evangeelium on
rõõmusõnum sellest, et Kristus oma tulekul võtab inimestelt ära poliitilise
võimu ja teeb sellega lõpu sõdadele ja ebaõiglusele, luues koos abilistega
perfektse valitsuse, milletaolist on inimene alati igatsenud, kuid pole iialgi
osanud kehtestada. See on tõeliselt hea sõnum praegusele inimkonnale, kes ei
näe meie globaalprobleemidele lahendust. Jeesus ütles ülal tsiteeritud lausega,
et kõik rahvad saavad sellest kuulda, enne kui see teostub, aga mitte nende
kristianiseerimiseks, vaid rahvastele tunnistuseks. Et kui see on sündinud,
võidakse öelda: teie inimestele oli seda teatatud! Kuidas Jumala riigi
kuulutamine võib realiseeruda, on praegu raske näha, sest kuulutajate hääl ei
kosta välja taustamürast, aga Ilmutusraamat ise osutab kahele võimalusele. Üks
on nn kahe tunnistaja tegevus vahetult enne Kristuse saabumist (11. peatükk).
Teine on ingli kuulutus (14.6–7).
Järgmine
lõik Matteuse evangeeliumis, 24.15–21, on osa Jeesuse vastusest jüngrite
küsimusele, millal see sünnib, et Jeruusalemma uhke templihoone kistakse maha,
jätmata kivi kivi peale.
24.15. Kui te siis näete pühakojas seisvat hävituse koletist [õigemini: lagastamise
jäledust], millest prohvet Taaniel on rääkinud – lugeja mõtelgu sellele! –,
24.16. siis need, kes on Juudamaal,
põgenegu mägedesse.
24.17. Kes on katusel, ärgu tulgu alla
oma majast midagi võtma,
24.18. ja kes on põllul, ärgu pöördugu tagasi võtma oma kuube!
24.19. Aga häda neile, kes on
lapseootel, ja neile, kes imetavad neil päevil!
24.20. Aga palvetage, et teie
põgenemine ei juhtuks talvel ega hingamispäeval.
24.21. Sest siis on nii suur
ahistus, millist pole olnud maailma algusest kuni praeguse
ajani
ega tule enam iial.
Prohvet
Taaniel oli kirjutanud (11.31): Ja tema
poolt saadetud sõjaväed tulevad ja
teotavad pühamut, kindlat linna; nad kõrvaldavad alalise ohvri ja panevad sinna
hävituse koletise. Selle ennustuse viis täide Seleukoste (Süüria) kuningas
Antiokos IV Epifanes aastal 165 või 167 e.m.a. Ta püstitas Jeruusalemma templisse
ebajumal Zeusi kuju ja altari ning rüvetas pühakoja paganate ohvritalitusega.
Ilmselt sellele osutab väljend „hävituse koletis”. Jeesuse ajaks oli tegemist
nähtusega, mis kuulus juba minevikku ja oli juutidele hästi tuntud. Sellest oli
alanud mäss, mida juhtis Makabite suguvõsa ning mis lõpuks vabastas
Jeruusalemma ja sealse templi Antiokose ja tema pooldajate võimu alt.
Arvatavasti kasutas Jeesus terminit "hävituse koletis" piltliku vihjena Antiokose aja koledustele, mida oli oodata jälle. Luukas oma raportis Jeesuse kõnest ei maininud konkreetset terminit "hävituse koletis", mille nägemist tuleks käsitada signaalina põgenemiseks mägedesse, vaid identifitseeris signaalina hoopis Jeruusalemma ümberpiiratuse sõjavägedest (21.20–21). Kreeklane Luukas polnud juut ja tema raamat, erinevalt Matteuse omast, polnud mõeldud konkreetselt juutidele. Seetõttu tema lugejad ehk poleks aru saanud hävituse koletise sümboolikast, kui ta oleks seda kasutanud.
Oma kõne selles osas Õlimäel viitas Jeesus niisiis juutidele ajaloost hästituntud seikadele (need on kirjas 1. Makabite raamatus, mis on osa nn apokrüüfidest) ja andis mõista, mida on oodata taas. Antiokose käsilased tapsid inimesi tollal ka hingamispäeva pühitsemise pärast. Ning Jeesus teadis, et vana lepingu hingamispäeva tähistatakse Jeruusalemmas jätkuvalt kohalike elanike, sealhulgas ka juudi soost jüngrite seas. Hingamispäev polnud uue lepingu järgi vajalik vaimuliku nõudena, aga inimesed on aeglased oma eluaegseid harjumusi muutma. Põgenemine hingamispäeval võib kahjustada nende südametunnistust. Teiseks võis Jeesus ette näha, et linnast hingamispäeval kiirkorras lahkumine nõuaks väravavahtide luba ja abi (rasked väravad olid hingamispäeval kinni), mis asetaks põgenejad probleemi ette. Aga Jeesus manitses (salmid 17 ja 18), et sõjavägede nägemisel tuli linnast lahkuda viivitamata.
Järgmine plokk piiblisalme, 24.22–33, käsitleb taas Jeesuse tagasitulekut.
Arvatavasti kasutas Jeesus terminit "hävituse koletis" piltliku vihjena Antiokose aja koledustele, mida oli oodata jälle. Luukas oma raportis Jeesuse kõnest ei maininud konkreetset terminit "hävituse koletis", mille nägemist tuleks käsitada signaalina põgenemiseks mägedesse, vaid identifitseeris signaalina hoopis Jeruusalemma ümberpiiratuse sõjavägedest (21.20–21). Kreeklane Luukas polnud juut ja tema raamat, erinevalt Matteuse omast, polnud mõeldud konkreetselt juutidele. Seetõttu tema lugejad ehk poleks aru saanud hävituse koletise sümboolikast, kui ta oleks seda kasutanud.
Oma kõne selles osas Õlimäel viitas Jeesus niisiis juutidele ajaloost hästituntud seikadele (need on kirjas 1. Makabite raamatus, mis on osa nn apokrüüfidest) ja andis mõista, mida on oodata taas. Antiokose käsilased tapsid inimesi tollal ka hingamispäeva pühitsemise pärast. Ning Jeesus teadis, et vana lepingu hingamispäeva tähistatakse Jeruusalemmas jätkuvalt kohalike elanike, sealhulgas ka juudi soost jüngrite seas. Hingamispäev polnud uue lepingu järgi vajalik vaimuliku nõudena, aga inimesed on aeglased oma eluaegseid harjumusi muutma. Põgenemine hingamispäeval võib kahjustada nende südametunnistust. Teiseks võis Jeesus ette näha, et linnast hingamispäeval kiirkorras lahkumine nõuaks väravavahtide luba ja abi (rasked väravad olid hingamispäeval kinni), mis asetaks põgenejad probleemi ette. Aga Jeesus manitses (salmid 17 ja 18), et sõjavägede nägemisel tuli linnast lahkuda viivitamata.
Järgmine plokk piiblisalme, 24.22–33, käsitleb taas Jeesuse tagasitulekut.
24.22. Ja
kui nende päevade arvu ei kahandataks, siis ei pääseks ükski, aga valitute
pärast kahandatakse neid päevi.
24.23. Kui siis keegi teile ütleb: „Ennäe, Kristus
on siin!” või „Ennäe, seal!”, ärge
uskuge,
24.24. sest tõuseb valemessiaid ja valeprohveteid
ja need pakuvad suuri tunnustähti
ja imesid, et kui võimalik, eksitada
ka valituid.
24.25. Vaata, mina olen teile seda ette ütelnud.
24.26. Kui
teile siis öeldakse: „Ennäe, ta on kõrbes!”, ärge siis minge välja; „Ennäe, ta
on kambrites!”, siis ärge
uskuge!
24.27.
Sest otsekui välk sähvab idast ja paistab läände, nõnda on inimese poja
tulemine.
24.28.
Kus iganes on korjus, sinna kogunevad raisakotkad.
24.29.
Aga kohe peale nende päevade ahistust pimeneb päike ja kuu ei anna oma
kuma
ja tähed kukuvad taevast ja taeva vägesid kõigutatakse.
24.30. Ja siis
saab nähtavaks Inimese Poja tunnustäht taevas ja siis halavad kõik maa
suguvõsad ja nad näevad Inimese
Poega tulevat taeva pilvede peal väe ja
suure kirkusega.
24.31. Ja ta
läkitab oma inglid suure pasunahäälega
ja need koguvad kokku tema
valitud neljast tuulest, taeva ühest äärest teise ääreni.
24.32. Ent viigipuust õppige võrdumit: kui selle okstele
tärkavad noored võrsed ja
ajavad lehti,
siis te tunnete ära, et suvi on lähedal.
24.33. Nõnda
ka teie, kui te näete kõike seda, tundke ära, et tema on lähedal, ukse
taga!
Võib tekkida küsimus, milliste salmide vahel jookseb piirjoon, mis eraldab kaht teemat, tähendab ennustust Jeruusalemma langemise ja templi hävinguga seostuvatest kannatustest, mis leidsid aset 70. aasta paiku, ning ennustusi Jeesuse teistkordsest tulekust. Kas salm 21 ei peaks kuuluma teise teema juurde? Sellele räägib vastu kreekakeelne sidend salmi alguses, tõlkes „sest siis”, mis seob 21. salmi eelneva jutustuse külge. Ka Markuse ja Luuka tekstis on vastav salm seotud eelnevaga. Ent ülejärgmine, 23. salm kuulub juba selgesti Kristuse tagasituleku juurde ja sinna kuulub arvatavasti ka 22. salm. Selle alguses olev sidesõna „ja” on hebraism, millega algavad piiblis paljud laused, mis ei tarvitse olla eelnevaga sisuliselt seotud.
taga!
Võib tekkida küsimus, milliste salmide vahel jookseb piirjoon, mis eraldab kaht teemat, tähendab ennustust Jeruusalemma langemise ja templi hävinguga seostuvatest kannatustest, mis leidsid aset 70. aasta paiku, ning ennustusi Jeesuse teistkordsest tulekust. Kas salm 21 ei peaks kuuluma teise teema juurde? Sellele räägib vastu kreekakeelne sidend salmi alguses, tõlkes „sest siis”, mis seob 21. salmi eelneva jutustuse külge. Ka Markuse ja Luuka tekstis on vastav salm seotud eelnevaga. Ent ülejärgmine, 23. salm kuulub juba selgesti Kristuse tagasituleku juurde ja sinna kuulub arvatavasti ka 22. salm. Selle alguses olev sidesõna „ja” on hebraism, millega algavad piiblis paljud laused, mis ei tarvitse olla eelnevaga sisuliselt seotud.
Niisiis
tuleb järeldada, et 21. salmi „suur ahistus” räägib erakordsetest tingimustest
Jeruusalemma langemise päevil, aga 22. salmi „need päevad” osutavad salmidele
4–14. Kui nende päevade arvu ei kärbitaks, ei pääseks ükski elusolend või
vähemalt ükski inimene. See oleks võrratult mastaapsem katastroof kui ühe linna ja tema elanike agoonia ja
hukkumine, hirmus nagu oli seegi ajalookirjutajate väitel. Muide, ajalugu
ütleb, et kristlik kogudus, tähendab „valitud”, pääses Jeruusalemmast põgenema
vastavalt Jeesuse nõuandele, enne kui piiramisrõngas ümber linna sulgus, ja
jõudis Pella linna teispool Jordani jõge. Seetõttu 22. salmi vihje valituile
polnudki esimese sajandi sündmustele asjakohane. Meie aja „valitud” on need,
kelle pärast Jumal lühendab Maa ja
inimkonna
ajastuvahetuse-agooniat.
Salmid
23–26 seletavad end ise. 24. salm laseb paista, et eksitamine on üpris tõhus,
ometi vist ei lähe valitud selle õnge. 27. salm kinnitab, et Kristuse tulek on nähtav. Konkreetselt, võrdlust
välgusähvatusega tuleb võtta pigemini nähtavuse mõttes, mitte vaatepildi lühiajalisuse
võrdumina. Robustne ütlus 28. salmis oli arvatavasti ühiskonnas tuntud vanasõna,
mis osutab tagajärjelt põhjusele: kui raisakullid kogunevad kõrbes mingisse
kohta, peab selles kohas asuma raibe, mis neid kokku meelitab. Kuidas see sobib
kontekstiga, on raske näha. Arvatavasti on Matteus jätnud siin midagi edasi
andmata. Üks oletus kontekstuaalse seose kohta võiks olla niisugune: kui
nähakse Kristuse avalikku tagasitulekut, osutab see seigale, et kogu inimkond
on hukkumise olukorras ja vajab päästmist.
Salm
29 vihjab ahistusele (millest pikemalt Luuka 21.12–19), millele kohe järgnevad
tunnusmärgid taevas ning 30. salmis Jeesuse ilmumise märk. Esimesed neist
taevamärkidest võivad olla tingitud atmosfääri paisatud tuhast, kuid samas
mainis Jeesus tähesadu (arvatavasti meteoorid) ja „taeva vägede kõigutamist”. Need
sündmused on kirjas ka Ilmutusraamatus 5. ja 6. pitseri avamisele järgnevate
sündmustena (Ilmutusraamat 6.9–14). 30. salm räägib ka Jeesuse nähtavast
ilmumisest taeva pilvedesse „väe ja suure kirkusega” ning inimeste seas
vallanduvast halamisest. Ilmutusraamat kirjutab selle kohta üksikasjalikumalt nõnda (6.14–17):
Ning taevas taganes otsekui
kokkukeeratav rullraamat, ja kõik mäed ja saared tõugati ära oma paigast, ning
ilmamaa kuningad ja ülikud ja sõjapealikud ja rikkad ja võimsad ja kõik orjad
ja vabad peitsid end koopaisse ja mägede kaljulõhedesse. Ja nad ütlesid
mägedele ja kaljudele: Langege meie peale ja peitke meid troonil istuja palge
eest ning Talle viha eest! Sest nende suur vihapäev on tulnud, kes suudab jääda
seisma? Iroonilises võtmes öeldult oleks see siis kommentaar, kuidas nn kristlik maailm võtab vastu oma
Päästja.
31.
salmis räägib Jeesus temas surnute ülesäratamisest kõikjal maailmas ning nende
ja elusate kristlaste kogumisest tema juurde. Salmides 32 ja 33 manitsetakse
jüngreid panema tähele aja märke. Edasi:
24.34. Tõesti, ma
ütlen teile, see sugupõlv ei kao, kuni kõik see on sündinud.
Selle salmi
kuuluvus on teksti üldise killustatuse tõttu ebaselge. Ühe arvamuse järgi tuleb
„kõik see” samastada 2. salmi sõnadega „seda kõike” ja 3. salmi sõnadega „see
kõik”, tähendab, jutt on Jeruusalemma templi hävitamisest ja inimpõlvest, kes
oli jüngrite kaasaegne. Templi häving pidi aset leidma enne, kui tolle põlve
inimesed on kadunud. Ning tempel teatavasti hävitatigi umbes 40 aastat pärast
Jeesuse ennustust. Teise arvamuse järgi tuleb 34. salm seostada vahetult
eelneva salmi sõnadega „kõike seda” ja vahetult järgneva tekstiosaga ning
osutab sellele, et kõik lõpuajasündmused leiavad aset ühe eluea jooksul.
Markuse evangeelium näib toetavat teist varianti.
24.35. Taevas ja maa hävivad, aga minu
sõnad ei hävi.
Mainides taeva ja maa hävimist, viitab Jeesus ühele palju hilisemale sündmusele (2. Peetruse 3.7–13), mis otseselt ei haaku tema peatse tagasitulekuga. Rõhk on sellel, et Kristuse sõnad on veel kindlamad kui taevas ja maa, mis näivad kindlad olevat, aga ometi kord hävivad.
24.36. Seda päeva või tundi ei tea aga keegi, ei taeva inglid ega Poeg, vaid Isa üksi.
24.37. Sest nii nagu olid Noa päevad, nõnda on
Inimese Poja tulemine.
24.38. Sest nii nagu inimesed olid noil päevil enne
veeuputust – sõid ja jõid, võtsid
naisi ja läksid mehele selle päevani, mil Noa
läks laeva,
24.39. ega taibanud midagi, enne kui tuli veeuputus ja võttis
kõik nad ära –, nõnda
on ka Inimese Poja tulemine.
24.40. Siis on kaks põllul: üks võetakse vastu ja teine
jäetakse maha.
24.41. Kaks naist on veskil jahvatamas: üks võetakse vastu ja
teine jäetakse maha.
24.42. Valvake siis, sest teie ei tea, mil päeval teie Issand
tuleb!
24.43. Küllap te taipate, et kui peremees teaks, millisel
öövalve ajal varas tuleb, siis ta valvaks
ega lubaks oma majja sisse murda.
24.44. Seepärast olge ka teie valmis, sest Inimese Poeg tuleb
tunnil, mil te ei arvagi!
Jeesus rõhutas, et
ta tuleb tagasi päeval ja tunnil, mida
pole võimalik ette arvata. Isegi ta ise ega inglid ei tea seda päeva ega tundi, vaid Jumal üksi. Nagu märkame, vihjas ta päevale
ja tunnile, mitte aastale ega kuule. Kuna ta oli varem soovitanud tähele panna
ajamärke, siis on ehk võimalik määrata aasta ja kuu. Kuid kindlasti mitte veel
praegu.
Järgnevalt
selgitas Jeesus, et enamikule sünnib tema tulek siiski ootamatult. See on märkimisväärne,
kui meenutada, et kõigile rahvaile oli juba kuulutatud Jumala kuningriigi
evangeeliumi (14. salm). Inimvaim on nõnda häälestatud, et ta küll kuuleb, kuid
ei võta vastu seda, mis on Jumala vaimust. Salmides 37–41 kirjeldatakse, kuidas mõni inimene
eraldatakse Jumala riigi jaoks, teine tema kõrval, samasugune, aga mitte.
Arvatavasti on jutt siin väga pühendunud kristlastest, kes viiakse varjupaika
kõige suuremate hädade eest enne kui Jeesus tuleb (Ilmutusraamat 12.14).
Viimased peatüki salmid kordavad valvsuse tähtsust:
Viimased peatüki salmid kordavad valvsuse tähtsust:
24.45. Kes
siis on ustav ja arukas sulane, kelle ta isand on seadnud oma kodakondsete
üle neile parajal ajal elatist
andma?
24.46. Õnnis
on see sulane, kelle ta isand tulles leiab nõnda tegevat.
24.47. Tõesti,
ma ütlen teile, ta seab tema kogu oma vara üle.
24.48. Aga kui
see sulane oleks halb ja ütleks endamisi: „Mu isand viibib,”
24.49. ning
hakkaks peksma oma kaassulaseid, sööma ja jooma koos purjutajatega,
24.50. siis
selle sulase isand tuleb päeval, mil ta ei oota, ja tunnil, mida ta ei tea,
24.51. ning
raiub ta pooleks ja annab talle sama koha silmakirjatsejatega; seal on
ulgumine
ja hammaste kiristamine.
Pandagu
tähele salmidest 45–46 ja eelmistestki, et Jeesus ei soovita inimeste normaalse
elutegevuse katkestamist ootamaks n-ö maailmalõppu kusagil mäe peal või mujal
eri paigas, nagu sellist nähtust vahel esineb. Alati on see lõppenud ootajate
ja ennustajate pettumusega. Kes on kristlane, olgu Jumalale lähedal, pangu
tähele maailmasündmusi, aga jätkaku vastutustundlikult oma töökohustusi. Ja kui
ta on sobiv võetama varjupaika ja seejärel Jumala kuningriiki, hoolitseb selle
eest õigel ajal Jumal.
Jaanuar 2013
No comments:
Post a Comment