Alustuseks mõni märkus ajaloost ja terminitest
Vanas testamendis
räägitakse sõjakast suurvõimust Assurist,
kellega puutus kokku ja kelle läbi kannatas ka Jumala rahvas Iisrael. Piibel
tavatseb nimetada rahvaid nende esiisade järgi ning nagu tõdeme kirjakohast 1.
Moosese 10.22, oli ajalooline Assur inimesena Noa poja Seemi poeg. Tema
järeltulijaid võiksime siis nimetada assurlasteks.
Nemad olidki see sõjakas suurvõim.
Ajaloolased
kasutavad termineid Assüüria ja assüürlased. Selle semiitliku rahva ja
riigi kodupaik vana testamendi ajal oli Mesopotaamia põhjaosa, praegune
Põhja-Iraak. Assüüria kuningriik laienes ja elas üht oma kõrgaegadest 9. ja 8. sajandil e.m.a, mil nende impeerium
hõlmas ulatuslikke ümberkaudseid alasid. Tänapäeval on olemas üks riigita väikerahvas,
keda nimetatakse assüürlasteks ja kes elab vähemusena ja geograafiliselt
lõhestununa paljudes maades. Suurimad kogukonnad asuvad Iraagis, Süürias ja USA-s; rahva koguarvu hinnatakse umbes 1,6 miljonile.
See nagu olekski kunagise võimsa rahva nüüdne jäänuk, ent piibli andmetel on
tegelikkus teine. Sellest järgmise vahepealkirja all.
Pärast
seda, kui omaaegne Iisraeli kuningriik oli kuningas Saalomoni surma järel 10.
sajandil e.m.a lõhenenud kaheks – põhjapoolseks Iisraeliks ehk Iisraeli sooks
ehk Iisraeli kojaks (hilisem pealinn Samaaria) ja lõunapoolseks Juudaks ehk
Juuda sooks ehk Juuda kojaks (pealinn Jeruusalemm) –, oli Assur hakanud muutuma
piirkonna ähvardavaks võimuks. Iisraellaste põhjariik langeski ajavahemikus 721–718 Assuri kätte ja
elanikkonna enamik küüditati, asemele toodi aga elanikke Assuri valduste
teistest osadest. Assuri kuningail oli tavaks oma allutatud rahvaid ümber
asustada, et raskendada võimalikku vabadusvõitlust kodumaa eest.
·
2. Kuningate 17.5–6
5Ja
Assuri kuningas vallutas kogu maa ja läks Samaariasse ning piiras seda kolm
aastat.
6Hoosea
[viimse Iisraeli kuninga] üheksandal aastal vallutas Assuri kuningas Samaaria ja viis Iisraeli
asumisele Assurisse, pannes nad elama Halahhi, Haabori jõe äärde Goosanis, ja
meedlaste linnadesse.
·
2. Kuningate 17.24
Ja Assuri kuningas laskis
rahvast tulla Paabelist, Kuutast, Avvast, Hamatist ja Sefarvaimist ning asustas
nad Samaaria linnadesse [siin esineb kuningalinna Samaaria
nimi maa tähenduses] Iisraeli laste asemele; ja nemad pärisid
Samaaria ning elasid selle linnades.
Järgnevalt ründasid
assurlased ka Juudat ja piirasid Jeruusalemma, kuid Jumal võttis kuulda Juuda
ustava kuninga Hiskija anumist ja päästis juudalased (2. Kuningate 18.13–37 ja 19. ptk).
Küüditatud
iisraellased ei pöördunud enam tagasi endisele kodumaale, vaid kaotasid ajapikku
oma identiteedi ja keele ning rändasid (nähtavasti üheskoos assurlastega)
teistesse piirkondadesse, kus tekkis uusi riike.
Iisraeli
lõpu järel püsis Juuda kuningriik veel üle saja aasta. Vahepeal oli Assuri võim
hakanud kõikuma, sest teda ähvardasid lõuna poolt ja idast babüloonlased ja
meedlased. Uueks piirkondlikuks suurvõimuks tõusis Babüloonia ehk Kaldea riik.
Juuda, kes oli paarist ustavast kuningast hoolimata Jumalast taganenud, langes
Babüloonia rünnakute all 604–585 ja elanikud küüditati kuulsasse Paabeli
vangipõlve (2. Kuningate 25. ptk). Ent 70 aastat hiljem avanes neil võimalus
pöörduda tagasi kodumaale.
Assurlased tegutsevad lõpuajal ja nende juht hukatakse
Piibli Assuri
järglased ei piirdu assüürlasteks nimetatud rahvakildudega siin-seal maailma
eri paigus. Kui need on tõepoolest Assuri tänapäevased järeltulijad, peab
tegemist olema mahajääjatega väljarännulaineist, mis kandsid rahva põhiosa juba
väga kauges minevikus mujale. On ka mõeldav, et tänapäeval assüürlasteks
nimetatud on kaotanud oma tõelise identiteedi ega pärinegi Assuri-nimelisest
esiisast. Prohvetiennustused näitavad, et Assur on Jeesuse Kristuse
tagasituleku eelses maailmas tähtis tegija, ilmselt suurrahvas. See järeldub
kõige selgemalt Jeesuse naasmise ennustatud sündmustikust. Võimalike segaduste
vältimiseks ongi seetõttu parem kasutada selles ühenduses Assüüria ja
assüürlaste asemel termineid Assur ja assurlased.
Lugegem:
·
Jesaja 30.27–28, 30–33
27Vaata,
Issanda nimi tuleb kaugelt, ta viha põleb ja suitsupilv on ränk; ta huuled on
täis sajatust ja ta keel on otsekui hävitav tuli. [See
on selge pilt sõjaka Jeesuse asumisest nende kallale, kes teda tema naasmisel
ründasid.]
28Tema
hingus on tulvava jõe sarnane, mis ulatub kaelani, et lennutada paganaid
õnnetusikkesse ja panna rahvaste lõuapäradesse eksiteele juhtivad suulised. [Me teame mujalt piiblist, et Euroopa liitriik ehk nn metsalisevõim
ründab Kristust sõjaliselt, sest ta ilmselt ei tunne teda ära (Ilmutusraamat
17.14). Siinsest salmist nähtub, et eksimus
on Jumala poolt sihilikult esile kutsutud.]
30Ja
Issand annab kuulda oma võimsat häält ja näha oma käsivarre laskumist maruvihas hävitava tuleleegina koos paduvihma
ja äikese ning raheteradega.
31Jah,
Assur ehmub Issanda häälest, kui ta vitsaga peksab. [Peksja
on siin võib-olla Assur, mitte Issand. Sõna vits, heebrea ševet, võib
tähendada ka keppi ja on nõnda tõlgitud näiteks Psalmis 2.9 (raudkepp).]
32Ja
iga määratud kepihoop [siin tuleb kepp teisest heebreakeelsest sõnast – maté], mis Issand laseb
langeda tema peale, sünnib trummide ja kannelde saatel, kui ta ägedas võitluses
tema vastu sõdib [Kristus Assuri vastu].
33Sest
ammusest ajast on valmis põletuspaik [heebrea keeles tofet] – see on ka kuninga jaoks. Sügavaks ja laiaks on see tehtud,
tuleriidas on ohtrasti tuld ja puid; Issanda hingus, otsekui väävlijõgi, süütab
selle.
Põletuspaik Tofet
oli vana testamendi teatavatel perioodidel tulega seotud ebajumalateenistuskoht,
mis asus Jeruusalemma lõuna- ja edelakülge piiravas Hinnomi orus (vt Jeremija
7.31; 2. Ajaraamat 33.6). Uue testamendi
ajal oli seal linna prügipõletuskoht. Ülaltsiteeritud viimane salm räägib tule
taassüütamisest Kristuse tagasitulekul samas paigas. Kui siin öeldakse, et see
on ka kuninga jaoks, on konteksti põhjal kõnealuseks kuningaks kahtlemata
Assuri valitsusjuht. Seda salmi võib kõrvutada Ilmutusraamatu salmiga 19.20,
mis räägib metsalise (Kristuse vastu võidelnud metsaliseriigi poliitilise juhi)
ja valeprohveti (suure religioosse juhi) elusalt tulejärve viskamisest. Siit
järeldame, et Euroopas tõusva liitriigi juhiks saab piiblis Assuriks nimetatud tähtsa
rahva liige.
·
Ilmutusraamat 19.19–21
19Ma
nägin metsalist ja ilmamaa kuningaid ja nende väehulki kogunevat sõda pidama temaga, kes istus valge
hobuse seljas, ning tema väehulgaga.
20Ja
metsaline võeti vangi ning koos temaga valeprohvet, kes tema ees oli teinud
tunnustähti, millega ta eksitas neid, kes olid võtnud endale metsalise märgi ja
kummardanud tema kuju. Nad mõlemad visati elusalt tulejärve, mis põleb väävlis.
21Teised
tapeti mõõgaga, mis välkus selle suust, kes istus hobuse seljas. Ja kõigi
lindude kõhud said täis nende lihast.
Mõlemad juhid
võetakse kinni ja hukatakse. Valeprohvet ilmselt religioosse eksitamise pärast.
Ta oli eksitanud Euroopa liitu ja tervet maailma oma valelike imetegudega,
mis polnud Jumalast, vaid saatanast (2. Tessalooniklastele 2.8–12).
Võib
tekkida küsimus, miks peaks eksitamise süü omistatama valeprohvetile, kui Jumal
on ise pannud (saatana kaudu) „rahvaste lõuapäradesse eksiteele juhtivad
suulised”, nagu eespool lugesime (ka 2. Tessalooniklastele 2.11). Küsimuses on
huvitav võte, kuidas Jumal vahel tegutseb. Kui ta tahab kauaaegse kannatliku
talumise järel lõpuks likvideerida mingi suure patukolde, tõstab ta patu ise mingi
sündmuse näol kõrgele kulminatsioonipunkti, et siis anda kiire ja tõhus hoop,
mis teeb probleemile otsustava lõpu. Nõnda purustab Kristus oma saabumise järel
ka Venemaa agressiivsuse (vt traktaati „Hesekieli raamatu 38. ja 39. peatüki
kommentaar”).
Ent
tulejärve heidetakse ka metsaliseriigi poliitiline juht. Sellest võime lugeda
ka Jesaja raamatu 31. peatükist. Tolles peatükis on taas juttu Issanda
saabumisest ja sõdimisest Jeruusalemma pärast (vt salme 4 ja 5). Siinkohal
esitame peatüki viimased kaks salmi:
·
Jesaja 31.8–9
8Ja
Assur langeb, aga mitte mehe mõõga läbi, mitte inimese mõõk ei hävita teda. [Assuri all tuleb nüüd ilmselt mõelda inimest, todasama valitsusjuhti.
Ennustusest nähtub, et tema kinnivõtt ja tulle heitmine ei teostu inimkätega,
vaid ilmselt Kristuse poolt üleloomulikult.] Ta peab põgenema mõõga eest
ja ta noored mehed [sõdurid või ihukaitsjad] saavad orjadeks.
9Tema
kalju hääbub hirmu pärast [mõte võib olla, et tema toetajaskond
variseb, kuid see heebreakeelne lauseosa pole päris arusaadav] ja ta vürstid ehmuvad võitluslipu ees,
ütleb Issand, kellel on tuli Siionis ja põletusahi Jeruusalemmas.
Teeme
loetust kokkuvõtte. Kümnest riigist koosnev Euroopa liitriik ehk „metsaline”
koos liitlastega ründab Kristust sõjaliselt tema tagasitulekul (Ilmutusraamat
17.13–14; 19.19). Selle liitriigi
poliitiline juht ehk personifitseeritud „metsaline” ja ka vaimulik juht ehk
valeprohvet võetakse kinni ja hukatakse Ilmutusraamatu 19.20 järgi ärapõletamise
teel. Ka prohvet Jesaja raamat osutab Kristuse tagasituleku kontekstis ühe riigijuhi kinnivõtmisele üleloomulikul viisil ja
hukkamisele põletuspaigas ehk Tofetis (Jesaja 30.33; 31.8–9), kusjuures
hukatavat nimetatakse Assuriks. Ta personifitseerib seega toda tänapäeva
suurrahvast, kelle esivanem oli Noa pojapoeg Assur. Järeldame, et ühinenud
Euroopa poliitiliseks juhiks saab tolle rahva liige.
Assur oli purustanud Iisraeli soo teist korda
Milles on ühinenud
Euroopa valitsusjuht süüdi, et Kristus teeb talle lõpu elusalt ärapõletamise
teel? Üks süütegu on ilmselt see, et
mainitud inimene juhib ühinenud Euroopa riike ja paljusid liitlasriike
relvastatud sõjakäigule Kristuse vastu. See on sisuliselt inimkonna sõda Jumala
vastu. Ning Kristus vastab sõjale sõjaga ja toimib tõhusalt, likvideerides kohe
kõrgemad juhid. Assuri arvel on aga teinegi tegu.
·
Jesaja 10.5–7
5Häda
Assurile, kes on mu viha vits ja kelle käes on mu sajatuse kepp!
6Tema
ma läkitan jumalavallatu [täpsemalt: määrdunud, kasimatu] rahva vastu ja teda ma käsin oma vihaaluse
rahva pärast võtta noosi ja riisuda saaki ja tallata teda nagu tänavapori.
7Aga
tema ei kavatse nõnda ja nõnda ei mõtle ta süda, vaid temal on südames hävitada
ja hukata rahvaid, ja mitte väheseid [.]
Siin on taas
nähtus, et Jumal saadab Assuri kedagi karistama, aga ühtlasi kuulutab seetõttu
häda Assurile endale. Üldine kontekst näitab, et rahvas, kelle kallale Assur
saadetakse, on Jumala oma rahvas iisraellased. Samas tunnistab Jumal
ülalesitatud 7. salmis, et Assur ei kujutle end Jumala tööriistana ja tal ei
olegi halbu kavatsusi, kuid tema sõjakas loomus lööb end järjekordselt välja.
Nüüd
aga oleme sattunud piiblitõlgendusliku raskuse ette. Muistne Assur
mäletatavasti hävitas Iisraeli põhjariigi aastail 721–718 e.m.a, aga prohvet
Jesaja, keda oleme tsiteerinud, alustas kuulutamist juba paarkümmend aastat
varem, arvatavasti umbes 745 e.m.a, ja elas üle ka põhjariigi hävingu, viibides
ise lõunas Juuda kuningriigis. Juba vana mehena vahendas ta näiteks Juuda
vagale kuningale Hiskijale Jumala kaitsetõotuse, kui Iisraeli põhjariigile
lõputegemise järel piirasid assurlased ka Jeruusalemma (2. Kuningate 19.
ptk; Jesaja 37. ptk).
Pealiskaudsel
piiblikäsitlusel võib tunduda, et prohvet ennustaski ainult sellest, mis on
praeguseks juba enam kui 2700 aasta tagune minevik ja mis ei tarvitse meid enam
huvitada, sest meid huvitavad lõpuajasündmused. Kuid näib, et ajalugu on
määratud korduma: Assur metsaliseriigi eesotsas hävitab uuesti Iisraeli soo –
see tähendab nüüd Efraimist ja Manassest võrsunud ingliskeelsed riigid (vt
traktaati „Iisrael ja Juuda”) ja viib või ajab elanikkonna laiali. Kristuse
tulekul ründab ta Jeruusalemma, kus (või mille kohal õhus) nähtavasti asub
tollal juba Jumala Poeg ise, ning just siis astub Kristus vahele ja purustab
metsalisevõimu. Sellest kokkupõrkest võib lähemalt lugeda prohvet Sakarja
raamatu peatükkidest 12 ja 14. Ent tulgem tagasi Jesaja ennustuste juurde. Kuidas
teha vahet tema ennustuste käsitamisel kahe mõneti sarnase sündmustiku vahel,
kui prohveti sõnum võib olla nii esimesest kui ka teisest Assuri rünnakust
Iisraeli soo vastu või ehk koguni mõlemast rünnakust korraga?
Võib
arvata, et Jesaja kuulutas ja kirjutas rohkem esimesest rünnakust, sest see oli
ajaliselt lähedal, erutas teda rohkem ja oli ka vahetuile kuulajaile aktuaalne. Kui aga uurida tema üleskirjutusi, leiame sealt siiski ka momente, mis selgesti osutavad Kristuse tagasituleku ajale. Nende avastamiseks läheb vaja teravat tähelepanu.
Jesaja
ramatu 10. peatükk algab Jumala süüdistustega oma rahva seaduseandjate
aadressil, kes annavad välja nurjatuid seadusi ja teevad vääraid otsuseid. 3.
salmis küsib Jumal: „Aga mida te teete katsumispäeval ja tormis, mis tuleb
kaugelt? Kelle juurde te põgenete abi saama? Ja kuhu te jätate oma varanduse?”
Siis, 5. salmis, järgneb viimati tsiteeritud lõik Assuri rollist, keda Jumal
kasutab rahva karistamiseks, ja natuke maad edasi leiame järgmised
tähendusrikkad salmid:
·
Jesaja 10.20–23
20Ja
sel päeval sünnib, et Iisraeli jääk ja Jaakobi soo pääsenu ei toetu enam oma
peksjale [Iisraeli sugu oli taotlenud Assurilt abi], vaid toetub ustavalt Issandale, Iisraeli
Pühale.
21Jääk
pöördub, Jaakobi jääk, vägeva Jumala poole.
22Sest
kuigi su rahvast, Iisrael, oleks otsekui mereliiva, pöördub sellest ainult
jääk. Hävitus on otsustatud, õiglus ujutab üle.
23Sest
hävituse ja otsuse teeb Jumal, vägede Issand, teoks kogu maal.
Kui Iisraeli ehk
Jaakobi soo rahvas, tähendab põhjariigi elanikud, küüditati 8. sajandil e.m.a Assüüriasse, ei järgnenud mingit pöördumist
Jumala poole, vaid Jumalaga tehtud leping oli unustatud, nagu ununesid mõne
inimpõlve järel ka rahva enda identiteet ja keel. Ei tuntud enam oma Jumalat
ega ajalugu. Iisraeli soo küüditatuist kujunesid hiljem aga suured ja jõukad rahvad
tänu üksnes nende esiisa Aabrahami kuulekusele ja Jumala poolt antud
tingimusteta tõotustele (üksikasjad traktaadis „Iisrael ja Juuda”), mitte tänu
nende rahvaste endi headusele ja vagadusele. Jumal oli oma tõotuse täitnud – ta pidi seda mingil
ajal tegema, sest ta oli seda kohustanud vandega iseenese nimel (Heebrealastele
6.13–14) – ning nagu nüüd järeldame, ootab samu rahvaid uus õnnetus või õigemini
eelmise õnnetuse jätk. Ülalesitatud salmides ennustatud jäägi pöördumine pole
veel kunagi aset leidnud; ka pole seda jääki veel olemas, sest kõnealused rahvad
eksisteerivad praegu ikka veel oma heaolus. Tsiteeritud salmid viitavad
selgesti olukorrale pärast Assuri teistkordset rünnakut Iisraeli soo vastu.
Jesaja
raamatu 11. peatükk algab ennustusega Jeesusest, aga kohe samas järgnevad ütlused,
mis ei täitunud, kui ta tuli esimesel korral alandliku ohvritallena, vaid
täituvad tema valitsemisega teise tuleku järel. Näiteks:
·
Jesaja 11.3–4
3Tema
õndsus on Issanda kartuses. Ei ta mõista kohut oma silma nägemise ega otsusta
oma kõrva kuulmise järgi,
4vaid
ta mõistab viletsaile kohut õiguses ja otsustab hädaliste asju maa peal
õigluses; ta lööb oma suu vitsaga maad
ja surmab oma huulte puhanguga õela.
Järgneb
allegooriline kirjeldus rahulikust maast, mis on „täis Issanda tundmist –
otsekui veed katavad merepõhja” (Jesaja 11.9b). Oma esimesel tulekul ei
mõistnud Kristus maa peal kohut ega otsustanud tüliküsimusi (vrd Luuka
12.13–14). Seda teeb ta teise tuleku järel. Aga lugegem edasi:
·
Jesaja 11.11–12
11Ja
sel päeval sirutab
Issand veel teist korda käe, et lunastada oma rahva jääki, kes on järele
jäänud Assurist ja Egiptusest [ja hulgast teistest maadest, mida siin järgnevalt
nimetatakse].
12Ta
tõstab rahvastele lipu, kogub Iisraeli hajutatud ja korjab kokku Juuda
pillutatud neljast maailmakaarest.
Esimesel korral
kogus Jumal neid siis, kui nad olid 8. sajandil e.m.a küüditatud Assüüriasse ja seejärel rändasid oma
identiteeti unustanuna uuele kodumaale Euroopasse, kust levisid ka teistele
mandritele, kuid tollal mitte Kristuse juurde. Samuti täheldame, et kogutakse
niihästi Iisraeli kui ka Juuda inimesi. Kuna need kaks rahvanime on nimetatud
eraldi ning Juuda tähendab juute, siis peame Iisraeli all mõtlema omaaegse nn Iisraeli
soo rahvaid, kes juutidest 10. sajandil e.m.a eraldusid, tähendab eeskätt Efraimi ja Manasse
suguharu kui kõige domineerivamaid. Juutide mainimine ei tarvitse osutada
tänase Iisraeli-nimelise riigi elanikele, sest juute elab arvukalt ka mujal
maailmas, näiteks USA-s üksi umbes sama palju kui Iisraelis.
Siinne
vaatlus näitab, et nende tähtsate lääneriikide rahvastega on juhtunud midagi hirmsat.
Nad on jälle paisatud laiali, kusjuures esimesena nimetatakse nende ajutise
asukohana Assurit, aga seejärel ka paljusid teisi maid. Kirjutame välja ka
peatüki lõpusalmid:
·
Jesaja 11:15–16
15Ja
Issand lõhestab Egiptuse merelahe ning viipab käega, oma tugeva tuulega, üle
Frati jõe ja lööb selle seitsmeks ojaks, et kuivijalu saab läbi minna.
16Siis
on maantee tema rahva jäägile, kes Assurist alles jääb, otsekui Iisraelil oli
ta Egiptusemaalt tuleku päeval.
Allesjäänud
inimesed kogutakse oma esivanemate maale, mida valitsevad Kristus ja surnuist
äratatud kuningas Taavet. Rändurite lõppsiht on Iisraelimaa (laiendatud piiridega).
Rännu alguspunkte on palju, olenevalt sellest, kuhu keegi oli sattunud. Esimestena
oli eespool (Jesaja 11.11) nimetatud Assurit ja Egiptust. Frati ehk Eufrati
jõgi (15. salm) asub Mesopotaamias, nüüdses Iraagis, ajaloolise Assüüria
läänepiiril. Nähtavasti sattus osa põgenikke Iraaki, kust nad alustavad teed
läände üle väiksemateks veesoonteks eraldunud Eufrati.
Eelöeldu
ei väida otse, et Iisraeli soo riikide hävitaja on Assur, vaid näitab üksnes seda,
et osa järelejäänud elanikest satub tänapäevasesse Assuri riiki või ehk muistse
Assüüria territooriumile Iraaki. Ent viimase tsiteeritud piiblisalmi sõnad „kes
Assurist alles jääb” vihjavad Assurile kui hävitajale siiski kaunis
ühemõtteliselt. Selgema tõestuse saame kontekstist. Assur on ainuke vaenlane, keda
antud kontekstis nimetatakse. Ta hävitas Iisraeli soo ehk põhjariigi 8.
sajandil e.m.a ja ta teeb seda jälle, kuid sedapuhku nn metsaliseriigi
koosseisus.
On
teisigi prohvetiennustusi, mis räägivad Iisraeli soole (otseselt mitte
juutidele, vaid Iisraeli soole!) osaks saavast rahvuslikust õnnetusest ja selle
määratu suurtest mõõtmetest, aga enamasti pole praeguse arusaamise juures
võimalik olla kindel, kas jutt on esimesest või teisest hävingust. Võtame
näiteks prohvet Aamose. Ta kuulutas ümmarguselt 40 aastat enne Iisraeli
põhjariigi hävingut, seega veel varem kui prohvet Jesaja. Tema raamatul on aga märkimisväärne
eshatoloogiline raamistus. Avapeatüki 2. salmist loeme: „Issand möirgab
Siionist ja toob Jeruusalemmast kuuldavale oma hääle”, mis osutab Kristuse tagasiolekule.
Ning viimase, 9. peatüki viimane salm kuulutab: „Ma istutan nad nende oma maale
ja enam ei kitkuta neid ära nende maalt, mille ma neile olen andnud, ütleb
Issand, sinu Jumal.” Teame, et Iisraeli koja rahvad pole tänini pöördunud tagasi
maale, mille Jumal oli neile andnud, ja järelikult on siin ennustus teise
hävingu järgsest taaskogumisest.
Vaadakem
nüüd järgmist lõiku sama prohveti
raamatu keskosast:
·
Aamose 5.1–4, 6–7
1Kuulge
seda kõnet, nutulaulu, mida ma alustan teie pärast, Iisraeli sugu!
2On
langenud ega tõuse enam Iisraeli neitsi; ta lamab märkamatult oma maal, ükski ei aita
teda üles.
3Sest
nõnda ütleb Issand Jumal: Linnast, kust välja läks tuhat, jääb järele sada,
ja kust välja läks sada, jääb järele kümme Iisraeli soole.
4Sest
Issand ütleb Iisraeli soole nõnda: Otsige mind, et te jääksite elama!
6Otsige
Issandat, et te jääksite elama, et ta nagu tuli ei tungiks Joosepi kotta ega
põletaks seda, ilma et Peetelil oleks kustutajat,
7teie,
kes muudate õiguse koirohuks ja paiskate
maha õigluse!
See on kuulutus
Iisraeli soole ja veel konkreetsemalt „Joosepi kojale”. Joosep oli teatavasti
Jaakobi ehk Iisraeli poeg, Efraimi ja Manasse isa, kelledest said Iisraeli
põhjariigi ehk Iisraeli soo juhtivad suguharud. Aga mida ennustab ülalesitatud
3. salm ja millise aja kohta? Vahel püstitatakse kujutluspilt, et jutt on 8.
sajandist e.m.a ning räägitakse ümberpiiratud
linnadest välja sööstnud Iisraeli väehulkadest, millest 90 protsenti lüüakse
maha. Kuid on võimalik ka loobuda kujutlemast sellist konkreetset ja 21.
sajandisse sobimatut sõjastseeni ning käsitada Aamose raamatus kirjapandut
ülidrastilise eksistentsiaalse sõnumina tänapäeva valgetele ingliskeelsetele
rahvastele, et Jumal säästab neist ainult püha kümnise. Vahest hakkame edaspidi
seda ja teisi prohvetiennustusi oskama mõista paremini.
Lohutus ja äraleppimine
Prohvet Jeremija,
üks suuri piibliprohveteid, tegutses Juuda riigis 7. sajandi lõpul ja 6.
sajandi alguses e.m.a, kui Iisraeli sugu oli ära viidud ja Assüüria impeerium
ise oli loojumas või loojunud ning ähvardavaks suurvõimuks oli saanud
Babüloonia maailmariik. Jumalakartliku kuninga Hiskija poeg Manasse (mitte segi
ajada piiblipatriarh Joosepi samanimelise pojaga, kellest oli võrsunud Manasse
suguharu) oli valitsenud 55 aastat ja oli Hiskija reformid tühistanud. Ehkki
pärast teda tuli Juuda troonile veel üks vaga valitseja, Joosija, oli Manasse olnud
nii nurjatu ja tema patt nii suur, et Jumal oli nüüd otsustanud teha Juuda
kuningriigile lõpu. Ta vaid viivitas oma otsuse täideviimisega Joosija pärast,
et säästa jumalakartlikku kuningat koletute sündmuste tunnistamisest. Just
Joosija 31-aastase valitsemise ajal kutsus Jumal oma prohvetiks Jeremija, kelle
ülesandeks sai järgnevate võimukandjate teavitamine õnnetusest, mis oli
tulemas. See oli Jeremijale ränk ülesanne, sest mõistagi ei kohelnud võimud
teda lahkelt. Ta elas üle Jeruusalemma hävingu, jäi ellu ega pidanud ka Paabeli
vangipõlve siirduma, kuid kannatas ja leinas väga oma riigile ja rahvale osaks saanud katastroofi
pärast.
Siinse
kirjutise teemaga haakuvad Jeremija raamatu 30. ja 31. peatükk, milles räägitakse
mitte ainult juutide, vaid ka Iisraeli soost järelejäänute taaskogumisest Jumala
poolt Kristuse tagasituleku järel, kuid me ei käsitle neid prohvetisõnumeid
siin ja praegu. Neist võib lugeda traktaadist „Iisrael ja Juuda”. Praeguse
vaatluse lõpetuseks on sobiv tutvuda Jeremija selgitusega sellest, kuidas
suhtub ja mida tunneb Jumal ise, kui ta saadab inimestele katastroofi. Mõistagi
pidas Jeremija silmas Jeruusalemma piiramist ja hävingut, kuid sama põhimõte kehtib
üldisemalt, ka siis, kui taustaks on Iisraeli koja veelkordne häving Assuri
läbi.
Prohvet
Jeremijalt on piiblis säilinud peale põhiraamatu ka väiksem, nn Nutulaulude
raamat, milles ta kaebleb Juuda riigi õnnetuse üle. Tsiteerime lõigu kummastki
teosest Jumala lohutusega.
·
Jeremija 29.11–13
11Sest
mina tunnen mõtteid, mis ma teie pärast mõlgutan, ütleb Issand: need on rahu,
aga mitte õnnetuse mõtted, et anda teile tulevikku ja lootust.
12Siis
te hüüate mind appi ja tulete ning palute mind, ja mina kuulen teid.
13Ja
te otsite mind ja leiate minu, kui te nõuate mind kõigest oma südamest.
·
Nutulaulud 3.31–40
31Sest
Issand ei tõuka ära igaveseks.
32Kui
ta on kurvastanud, siis ta ka halastab oma suure helduse pärast.
33Sest
ta ei alanda ega kurvasta inimlapsi mitte südamest [mitte südamerõõmuga].
34Kui
jalge alla tallatakse kõik vangid maal,
35kui
väänatakse mehe õigust Kõigekõrgema palge ees,
36kui
inimesele tehakse ülekohut tema riiuasjas – kas Issand seda ei näe?
37Kes
ütleb, et midagi sünnib, ilma et Issand oleks seda käskinud?
38Eks
tule Kõigekõrgema suust niihästi kuri kui hea?
39Miks
inimesed elus nurisevad? Igaüks nurisegu omaenese patu pärast!
40Uurigem
ja proovigem oma teid ja pöördugem tagasi Issanda juurde!
Inimkond ja rahvad on kui
näitlejad laval, kes mängivad Kõigekõrgema kirjutatud kosmilises näidendis, kus
neid alatasa ajendavad väärale teele nende oma loomus ja saatanlikud vaimud. Ikka
ja jälle asendavad nad tõelise Jumala mingi väljamõeldisega ja siirduvad
kõlbelisse laostumusse. See protsess kulgeb tohutult pikas mastaabis, hõlmates kuni tuhandeid aastaid, aga inimelu suhtelise lühiduse juures on meil vaimulikku põhjuslikkust tihti raske tõdeda. Näidendi praegu käimas olev vaatus on lähedal oma
kurvale lõpule. Uus vaatus algab palju rõõmsamalt. Järgneva ennustuse andis Jumal oma prohveti
Jesaja kaudu, kes vaatas kahe ja kolmveerand tuhande aasta kaugusesse tulevikku
ja kuulutas imelist uut ajastut:
·
Jesaja 19.24–25
24Sel
päeval on Iisrael kolmandana Egiptuse ja Assuri kõrval, õnnistus on keset maad,
25mida
vägede Issand õnnistab, öeldes: „Õnnistatud olgu Egiptus, mu rahvas, Assur, mu
kätetöö, ja Iisrael, mu pärisosa!”
Paar märkust lõpetuseks
1. Siinses kirjutises pole üritatud
identifitseerida tänapäeva assurlasi. Puht piibliteoloogia põhjal pole seda
nähtavasti võimalik teha. Ent Assur peab tänapäeval olema ilmselt üks tähtsaid
riike ja rahvaid ning juhtiv liige ühinenud Euroopas (metsaliseriigis). Ajaloolistel,
poliitilistel ja sõjalistel kaalutlustel tundub Saksamaa olevat selle rolli ainus
tõsiselt võetav kandidaat.
2. Ülalosundatud
piiblisalmis Jesaja 19.24 nimetatakse kolme riiki ja rahvast, kes on õnnistatud
keset maad. (Iisrael on siin kahtlemata kõige üldisemas tähenduses, koosnedes
juutidest ja teistest suguharudest, kellel igaühel on laiendatud Iisraelimaal oma
territoorium.) Tähelepanu äratab väljend keset
maad. Iisraelimaad ja eriti Jeruusalemma linna on peetud asustatud maailma
keskmeks. Loeme piiblist, et Jumal pani Jeruusalemma „paganate keskele ja selle
ümber on maad” (Hesekieli 5.5). Linna tsentraalne paiknevus on märgatav ka
gloobuselt või maailmakaardilt. Jeruusalemma
kui tulevase maailma pealinna asumine maailma keskel ongi ootuspärane. Ent
prohvet Jesaja paigutas „keset maad” kolm riiki: peale Iisraeli ka Egiptuse ja
Assuri. Egiptus asub praegugi Iisraeli kõrval edelas, muistne Assur aga pisut
maad eemal kirdes. Võib oletada, et tänasest Assuri rahvast järelejäänud suunatakse
homses maailmas tagasi oma esivanemate maale, seda üles ehitama, nagu see sünnib ka Iisraeli
jäägiga – võib-olla põhjusel, et nende praegused maad on muutunud esialgu asustamiskõlbmatuks.
Selle oletuse juurde sobib ka prohveti märkus, et Assurit ja Egiptust hakkab (läbi
Iisraeli) ühendama maantee (Jesaja 19.23).
Oktoober 2012
No comments:
Post a Comment