Selle
kirjutise lugemisel on soovitatav arvestada ka siinse seeria traktaati
„Ülestõusmised surnuist”. Mõlemad käsitlevad laias laastus sama teemat. Siin rõhutame
patutegurit inimeste elus eri ajastutel; ülalnimetatu aga esitab võib-olla
selgema üldpildi ja pakub kasulikke täiendusi.
Loetavast arusaamise hõlbustamiseks võib olla kasulik aeg-ajalt konsulteerida Jumala ennustatud plaani etappide järjestust – alates Kristuse tagasitulekust kuni uue taeva ja maa loomiseni. Siin see on (liikuda alt ülespoole):
UUS
TAEVAS JA UUS MAA
↑
KOLMAS
ÜLESTÕUSMINE JA ÜLEMAAILMNE PÕLENG
↑
SUUR KOHTUAEG (100 a?)
↑
TEINE
ÜLESTÕUSMINE
↑
SAATAN
PIIRAB JERUUSALEMMA JA HEIDETAKSE TULEJÄRVE
↑
SAATAN
VABANEB SÜGAVIKUST JA ASUB JÄLLE EKSITAMA
↑
MILLENNIUM (1000 a)
↑
SAATAN
VANGISTATAKSE SÜGAVIKKU
↑
KRISTUSE
TAGASITULEK JA ESIMENE ÜLESTÕUSMINE
1. Inimese patusus
Religioonihuvilised
üldiselt teavad piiblisedastust, et patu
palk on surm (Roomlastele 6.23a). Nii kirjutas apostel Paulus umbes aastal
57 m.a.j. Sisuliselt sedasama võime järeldada Looja manitsusest esimesele
inimesele: „Kõigist aia puudest sa võid küll süüa, aga hea ja kurja tundmise
puust sa ei tohi süüa, sest päeval, mil sa sellest sööd [astud keelust üle, teed pattu], pead sa surma surema!” (1.
Moosese 2.16b–17)
Ärgem
siinkohal takerdugem esimese inimese Aadama tegelikkuse või müütilisuse küsimusse.
Olgu meenutatud, et Jeesus ja apostlid uskusid tolle isiku ajaloolisust (Matteuse 19.4; 1. Timoteosele 2.13–14 jt). Aadam oli ilmselt
esimene olend, kes oli meie hävinud planeedi uuendamise järel (1. Moosese 1.2;
Psalm 104.30) saanud inimvaimu, mis annab mõistuse ja võimaldab suhelda
Jumalaga.
Mis
on patt? Inimese patt on tema teod,
mõtted, vaimne seisund, mis pole kooskõlas inimeksistentsi ülima jumaliku eesmärgiga.
Eesmärgiks on Kristuse-taolised perfektsed igavesti elavad pojad-tütred Jumala
perekonnas. Samas võib öelda, et patt oli Jumala plaanis selle eesmärgi huvides
ette nähtud, et õpiksime tundma üleastumise tagajärgi. Palk on makse, millega
tasutakse teo väärtus. Kui tegija on palga kätte saanud, on konkreetne tehing
sellega lõpetatud. Tegu on tehtud, tasu on makstud. Ja patu palk on surm. Aga mis on surm? Kas Looja esitas
Aadamale filosoofilise selgituse „igavesest hukatusest, põrgulikust õudusest,
kaotatud armastusest ja armetust üksindusest”, nagu targutavad meie aja religionistid
(vt Tartu Postimees 13.02.2013 lk 5)? Kindlasti mitte. Niisugused kujutelmad
sündisid inimestel palju hiljem. Piibliaegadel tähendas surm elu lakkamist, täielikku
olematust. Päeval, mil inimene maitses keelatud vilja, kirjutaski ta endale
surmaotsuse. Aadama elupäevi oli 930
aastat, siis ta suri (1. Moosese 5.5). Tähendab, tema elu ei jätkunud nendest
päevadest kaugemale, vaid lõppes. Ka tema järeltulijate elu on lõppenud või
lõpeb surmaga.
Uus
testament väidab, et kõik inimesed „surevad Aadamas” (1 Korintlastele 15.22), nähtavasti
siis Aadama patu tõttu, mille oleme pärinud soo jätkumise teel, aga ka omaenda
patu tõttu (Roomlastele 5.12), ning siinkohal on teoloogid välja mõelnud nn
pärispatu kujutelma. Aadam oleks justkui pärandanud oma patu ka kõigi järglaste
geenidesse. Piibel siiski selgitab olukorda lihtsamalt. Aadama pärand
inimkonnale seisnes eelkõige selles, et tema sõnakuulmatuse tõttu blokeeris Jumal
inimese pääsu elupuu juurde. Inimene oli loodud maast muldsena, ainelisena,
surelikuna, kellel polnud seetõttu eeldust elada igavesti. Kõik aineline kulub
ja hääbub; inimkeha elutähtsad süsteemid ütlevad üles varem või hiljem, isegi
kui ta elab sadu aastaid, nagu elati veeuputuse-eelses maailmas. Kuid ta oleks
võinud surematuse nähtavasti vabalt omandada.
Ta oleks võinud süüa elupuust ja siis oleks arvatavasti alanud areng, mis oleks
kulmineerunud tema muundumisega igavesti elavaks vaimolendiks. Ent ta pagendati
elupuu lähedusest, „et ta oma kätt ei sirutaks ega võtaks ka elupuust ega sööks
ega elaks igavesti” (1. Moosese 3.22). See oli Aadama ja Eeva patu kõige
vahetum tagajärg inimkonnale. Igavesti elamise rutiinne võimalus jäi
kättesaamatuks.
Igavene
elu patusena, sõnakuulmatuna oleks olnud inimesele õnnetus, mida armastav Jumal
ei lasknud sündida. Nii ei pääsenud inimesed elupuu vilja võtma ning jäid
surelikuks ja pealegi kuradi mõju alla. Kuid tuleb võtta teatavaks, et inimene
oli sihilikult loodud vastuvõtlikuna kuradi võrgutustele, ja seepärast poleks
meil vaja Aadamat ja Eevat väga taunida. Ise oleksime toiminud niisamuti. Aadama
ja Eevaga juhtunut kirjeldatakse religioosses kirjanduses (küll mitte algses
piiblitekstis) inimese pattulangemisena, kuid see tundub liiga tugeva
terminina. Õigupoolest ei langenud inimene kusagile, vaid oma himutseva ja eksitamisele
vastuvõtliku loomuse tõttu tegi ootuspärase valeotsuse. Pärast Eedeni aiast
pagendamist rajas inimene omaenda tarkusega omaenda elukorralduse, milles sai
määravaks tema oma arusaamine sellest, mis on hea ja mis kuri – ehk mis on õige ja mis väär.
Sümboolselt
võime tähistada inimese patusust P
niiviisi:
P = AP + OP,
kus
AP on Aadama (ja Eeva) patt ning OP
on inimese oma patt, tema jumalavastased
teod ja mõtted. Nagu osutatud, on AP võtnud
inimeselt võimaluse süüa elupuust ja seeläbi muutuda igavesti elavaks olendiks,
aga OP tõttu on inimene vaimselt ja
vaimulikult määrdunud ega kõlbagi elama igavesti.
Üks
tähtis seik vajab siinkohal rõhutamist. Kui inimese surm on patu palk, siis
peaks see tähendama, et inimese surmaga on tema nimel kirjas olnud patt saanud täie
hüvituse. Teisisõnu, surnud inimene on oma karistuse kätte saanud, ta on patusüüst
vabanenud, ta läheb hauda puhta lehena. Tõsi küll – mitte enam elavana. Ta on
nüüd surnud, kuid patuta. See tähendab, et enam pole oodata mingit karistust
elus kordasaadetu pärast. Järeldus, et ta on patuta, võib tunduda drastilisena,
eriti kui mõelda paadunud kurjategijaile ja hirmuvalitsejaile nagu Stalin ja
Hitler, kes on tapnud miljoneid, kuid olgem kannatlikud; kõik saab allpool loodetavasti
selgeks. Tõepoolest, ülalväidetut kinnitab Jumala sõna: „Sest kes on surnud,
see on patust vabaks mõistetud” (Roomlastele 6.7). Oleks piibellikult vale väita,
et nn teispoolsuses (mis iganes see kellegi meelest oleks) keegi praegu kannataks
oma ajaliku elu nurjatuste pärast. Ühegi kannatus ei ulatu üle surma läve
kaugemale. Surm vabastab vaevadest, surnu on teadvuseta olekus justkui sügavas,
unenägudeta unes.
2.
Taaselustumine
Eespool oli
sihilikult viidatud kahele uue testamendi salmile vaid poolikult (Roomlastele
6.23 ja 1. Korintlastele 15.22).
Kirjutame nüüd need kohad välja täielikult. Näeme, et samades lausetes, kus
mainitakse surma, räägitakse üllatavalt ka taaselustamisest.
· Roomlastele 6.23: Sest
patu palk on surm, aga Jumala armuand on igavene elu Kristuses Jeesuses, meie
Issandas.
· 1. Korintlastele 15.22: [S]est
nõnda nagu kõik inimesed surevad Aadamas, nõnda tehakse ka kõik elavaks
Kristuses.
Niisiis polegi surmaga
kõik lõppenud. Vastasel juhul oleks Jumala plaan siinkohal liiva jooksnud. Ega olegi
arvata, et Igavene Looja oleks säherduse õnnetu plaani välja mõtelnud, mis laseks
tema enda näo järgi loodud inimesel, kellel on mõistus ning aja- ja minatunnetus,
elada vaid viivu ja siis kustutaks tema elu igaveseks. See on kaugel Jumala
nõust. Tihti kuuldav märkus, et „meile on antud ainult üks elu”, ning
ilukõneline matusejutt viimsest
teekonnast ja igavikku minekust ei lähtu piibli Jumala uskujailt, vaid uskmatuilt. Jumala plaan on teistsugune.
Kristuse kaudu äratab ta viimase kui ühe surnu taas ellu. Pandagu tähele: mitte
ainult kristlasena surnud ei tule tagasi, vaid üldse kõik, jah, nende hulgas ka Stalin ja Hitler ja teised kurjategijad.
Nagu juba osutatud, tuleb igaüks tagasi puhta lehena, sest surm on kustutanud tema
patud. Ent mitte kõik ei tõuse surnuist ühel ja samal ajal ega ühes ja samas seisundis.
Tõsi, siiani pole nähtud ega kuuldud veel ühtegi tagasi tulevat – peale Jeesuse
Kristuse, kes on siiani ainuke (mõned piiblis mainitud ajaliku elu taastamise
juhtumid ei tule praegu arvesse) ja sellest ongi tekkinud uskmatute kujutelm,
et elu on ainus ja surm on jääv. See inimlik kujutelm toetub liiga lühikesele
ajaperspektiivile. Paar tuhat aastat on inimesele tohutu pikk ajavahemik,
Jumalale aga nagu paar päeva (Psalm 90.4; 2. Peetruse 3.8). Jeesuse surm ja
ülestõusmine leidsid aset Jumala silmis justkui üleeile. Kõik inimesed tõusevad
surnuist enne, kui Jumalal lõpeb ülehomne päev.
Tuleb
selgesti aru saada, mida ülal väljakirjutatud kaks piiblisalmi ütlevad ja mida
nad ei ütle. Esimese salmi teine pool ütleb, et igavene elu on Jumala armuand, mitte õigus, mida inimene
peaks Jumalalt nõudma. Teise salmi teine pool räägib kõigi inimeste taaselustamisest,
aga mitte tingimata igavesse ellu.
Kuigi Jumal ei taha, et keegi hukkuks, vaid et kõik jõuaksid meeleparandusele
(2. Peetruse 3.9), ei ärata ta kõiki esialgu igavesse ellu. Paljud tulevased surnuist
ülestõusjad ärkavad taas ajalikku, ajutisse
ellu, et nende igavese elu küsimus saaks otsustatud. See on neile nn
kohtuaeg.
Võidakse
küsida, kuidas on tagatud surnu ja ülestõusja samasus. Tähendab, kuidas saab
ülestõusnu olla sama isik, samade kogemuste ja mäluga kui haudaläinu, kelle
põrm on ehk juba ammu haihtunud molekulidena loodusesse? Vastus: inimesel on
vaim, mis temast säilib ja hoiab alal tema elulisi andmeid. Inimese vaim ei ole
elusolend, ta ei ole elav isik ise, vaid on justkui laserplaat või magnetlint,
mis võetakse elu lõpul Jumala juurde hoiule ja tagastatakse ülestõusmisel. Surres
hüüdis Jeesus: „Isa, sinu kätte annan ma oma vaimu!” (Luuka 23.46) Tema vaim
läks Isa kätte, kuid see vaim ei olnud
Jeesus ise kui isik. Jeesus ei läinud taevasse, vaid oli surnud, pandi hauakoopasse ja esitles
end Isale alles pärast ülestõusmist (Johannese 20.17). Ka on inimvaim
tegur, mis annab mõistuse ja eristab inimest loomast (Iiobi 32.8; Koguja 12.7;
1. Korintlastele 2.11 jt).
Kõige
esimene ülestõusnu oligi Jeesus Kristus ning esimesed inimestest saavutavad igavese elu
Kristuse ülestõusmise eeskujul tema tagasituleku ajal, kuid mitte füüsiliste
inimestena, vaid nagu Kristuski vaimuliku ehk spirituaalse ihuga, vaimolenditena. Inimelus kuulusid nad ühesse
kolmest rühmast: vähesed vana testamendi aegadel Jumala poolt valitud, nagu
Aabel, Aabraham, Iisak, Jaakob, Mooses, Taavet, rida teisi ja kõik prohvetid (Luuka 13.28),
teiseks juba surnud ustavad kristlased ning kolmandaks ustavad kristlased, kes on
Kristuse tagasitulekul elus. Kõik need inimesed on Jumala poolt eriliselt
valitud ja treenitud, mis tähendab, et igavese
elu kättesaamatus kui Aadama patu tagajärg on nende puhul Jumala otsusega
nullitud (AP = 0). Omaenda patud on
nad saanud andeks Lunastaja Jeesuse vere läbi (OP → 0). Siiski polnud nullitud
esimese ja teise osutatud rühma inimeste suremine, kuna Jumalal oli surma lahendamine ette
nähtud alles Kristuse kui esimese ülestõusnu tagasitulekul (1.
Korintlastele 15.23).
Kolmas
rühm Jumala valituid – ustavad kristlased, kes on Kristuse tulekul elus – on
erilised selle poolest, et neil ei tulegi surra, vaid nad muunduvad äkitselt
surematuks (1. Korintlastele 15.51–52). Siit nähtub, et Jeesuse
veri oli nende patud juba lunastanud;
suremine pole pattude kustutamiseks vajalik neile, kellele on juba andestatud.
Väärib
rõhutamist, et tingimus P = 0
iseenesest ei garanteeri igavest elu. Meenutame, et esimesed inimesed olid
Eedeni aias vahetult pärast loomist patuta, kuid nad ei olnud asunud teele igavesse
ellu. Selleks oleksid nad pidanud kõigepealt sööma elupuu vilja. Kui elupuu polnud
enam kättesaadav ja kuni praeguse ajani pääseb igavese elu teele vaid see,
kelle valib välja Jumal oma
eriotsusega. Ta saadab inimese Kristuse juurde, kes lunastab tema patud (OP = 0). Igavese elu võimaluse avamine
tähendab, et selle inimese puhul AP =
0. Tingimus P = AP + OP = 0 on seega Jumala valiku tagajärg, mitte põhjus. See on
tarvilik tingimus, kuid mitte piisav. Tingimusele P = 0 lisaks peab väljavalitu kasutama
Jumala vaimu, ka ise pingutama ja seeläbi vaimulikult kasvama, et saada kõlblikuks
elama igavesti Jumala perekonnas.
Selgituseks
veel, et sõnal „vaim” (heebrea rúah,
kreeka pneuma) on piiblis mitu
tähendust ning tuleb eristada vaimu kui vaimolendi mõistet (Jumal, ülestõusnud
Kristus, inglid, deemonid, tulevikus igavesse ellu jõudnud endised inimesed) inimeses
oleva vaimu ehk inimvaimu mõistest. Esimene on elusolend, elav isik, teine seda
pole, vaid on vaimulik (spirituaalne, mittemateriaalne) substants või objekt.
Elamiseks vajab see ühinemist kas ainelise või vaimuliku kehaga.
3. Ülestõusmine teistkordseks inimeluks (üldine kohtuaeg)
Ülestõusmine,
milles tõusevad surnuist inimesed, kes polnud varem tõelist Jumalat tundnud, on
nn teine ülestõusmine; see leiab
aset tuhat aastat pärast Kristuse tagasituleku aegset esimest ülestõusmist (Ilmutusraamat
20.5a). Teises ülestõusmises ärganud ei
ole igaveses elus, vaid on jälle
surelikud maa peal. Nad on jälle füüsilised inimesed, mitte vaimolendid. Seda
võime tõdeda Ilmutusraamatust 20.6, kus mainitakse, et kes osaleb esimeses ülestõusmises, nende üle pole
teisel surmal meelevalda, aga see annab mõista üsna ühemõtteliselt, et teises ülestõusmises
osalejate üle on teistkordsel surmal meelevald. Ent nad ei pruugi teist korda surra, nad võivad saavutada hoopis igavese
elu. Teistkordne surm teeb neile lõpu ainult siis, kui nad ei saa antud aja
jooksul Kristusele alistumisega hakkama. Sama äsjamainitud peatüki 14. salm
kirjeldab teistkordset surma kui tulesurma.
Väga
suurel enamikul inimkonnast on niisiis kaks
füüsilist elu, ehkki mitte kaks võimalust või teistkordset võimalust, sest
võimalusi on igaühel siiski ainult üks. Suure enamiku inimeste arusaamine on
esimeses elus suletud ja see pole nende endi süü. Jumala plaanis polnud ette
nähtud tegelda nendega nende esimeses elus, Jumal tegeleb esialgu üksnes väheste
valitutega. Samal ajal, mil põhiosa inimeste vaimulikud silmad on suletud, saab inimkond võimsa õppetunni, kui
ta kogeb, et kõik pingutused iseennast ja oma planeeti omaenese tarkusega
säästa jooksevad nurja. Loomulik inimene ei saa mitte alati aru, mis on õige ja
mis väär. Võib öelda, et Kristuse tagasitulek on inimkonna päästmine
kollektiivsest enesetapust.
Teises
ülestõusmises tulevad elluärganutega kaasa ka nende kõik varasemad head ja
halvad kogemused ning omandatud kalduvused, nõrkused ja tugevused. Kui nad surid
võimuahnetena, sõnakuulmatuina, egoistidena, on nad seda ka surnuist ärgates. Nad
kannavad eelmises elus kasvatatud vaimutaaka. Inimvaim on õrn ja kergesti kahjustatav,
kui teda ei hoita puhaste eluviisidega. Aga kui keegi oli elus kasvatanud kiiduväärse
– eetilise ja kõlbelise – iseloomu, jääb see talle abiks ka teistkordses elus.
Lühidalt, surnuist tõusnud inimene võtab endaga kaasa oma kogu vaimse pagasi, nii
nagu see oli eelmise elu lõpuks kujunenud. Ent tõepoolest, suurimalgi kurjategijal
pole üles tõustes enam ühtegi patusüüd. Surm on patu kustutanud.
Üks
tähtis taustaerinevus eelmise eluga võrreldes on see, et kui inimene ärkab surnuist
teises ülestõusmises, valitseb maailmas kõrgeima võimuna Jeesus Kristus ja eksitaja
kurat oma deemonitega on inimkonna seast kõrvaldatud nn tulejärve (Ilmutusraamat
20.10). Ning ülestõusnu vaimulikud silmad avatakse; ta hakkab aru saama. Need
silmad olid olnud suletud, et objektiivne pilt maailmast ja elust ei pääseks
mõistusesse. See pilt oleks tundunud inimesele varem lapsiku rumalusena (1.
Korintlastele 2.14–15). Tema maailmavaates olid olnud määraval kohal inimkonna
kollektiivne ebatarkus, evolutsiooniõpetus ja pime juhuslikkus; nüüd peab inimene hakkama
tegema tutvust igavese Jumalaga, kes on kõik otstarbekalt loonud ja seadnud. Kui
surnuist tõusnu suudab Jumala abiga jõuda katseaja jooksul meeleparandusele
ja vaimulikult kasvada, võib ta seejärel Jumala armust (mitte õiguse põhjal!) astuda
igavesse ellu, aga vastasel juhul ootab teda
teistkordne surm, ärapõlemine, olematus, millest enam pole
ülestõusmist.
Teisest
ülestõusmisest leidub pildike prohvet Hesekieli raamatu 37. peatükis. Seda lugu,
kus kuivanud inimluud elustuvad, tavatsetakse pidada iisraeli rahva taastõusmise
allegooriaks, mida see osaliselt ka on, kuid ühtlasi sisaldub selles
tähelepanuväärseid detaile surnute elluärkamisest. Pandagu tähele, mida ütleb
Looja (salmid 5–6): „Nõnda ütleb Issand Jumal nendele luudele: Vaata, ma toon
teie sisse vaimu [annab tagasi nende inimvaimu] ja te saate elavaks. Ja ma
panen teie külge kõõlused, kasvatan teie peale liha, katan teid nahaga ja annan
teie sisse vaimu, ja te saate elavaks. Ja te saate tunda, et mina olen Issand.”
Näete, elluärganud on selgesti taas füüsilised inimesed – luu, liha, nahk –,
mitte vaimolendid. Ning nad polnud tundnud Jumalat varem. 14. salmis ütleb
Jumal, et ta annab neile oma vaimu,
tähendab püha vaimu, nagu on Jumala valituil tänapäeval. Tollal pole tegemist
enam üksikute valitutega; autentne kristlus on tol ajastul massireligioon.
Seda
tulevast aega on nimetatud kohtuajaks, ent tänapäevainimeste enamik ei adu,
millega on tegemist. Inimeste kujutelmad Jumala kohtust on ekslikud. Kohus surnuist ärganu üle on protsess, mille jooksul hinnatakse
inimese edu vaimulikus kasvamises katsumuste all teistkordses ajalikus elus, et
ta saaks sobivaks elama igavesti. Samasuguses kohtus on kõik kristlased praegu (1. Peetruse 4.12–17). On selge, et
vaenulik ja paheline isik ei sobi igavesse ellu, ta kannataks ise ja põhjustaks
teistele kannatusi. Muidugi teevad ka kohtualused pattu, mis tuleb
inimloomusest, nende puhas leht määrdub, kuid Jeesuse kunagine lunastussurm võib
tasuda nüüdki ka nende eest.
Matteuse
evangeeliumis kirjeldas Jeesus surnuist ülestõusnute olukorda kohtupäeval, osutades,
et kui keegi oli selles elus paadutanud ehk teinud kõvaks oma südame, et tahtlikult
mitte märgata ega tunnustada Jumala tegusid, siis on tal ülestõusnuna raskem
põli kui nendel, kes olid olnud malbed. Tõepoolest, inimsüdame paadutamine võib
viia harjumuspäraselt vastaka seisundini,
millest vabanemine ei pruugi olla lihtne. Matteuse 10.14–15 (Jeesuse õpetus
jüngritele): „Ja kus iganes teid vastu ei võeta ega kuulata teie sõnu, sellest
majast või linnast minge välja ja raputage maha selle koha tolm oma jalgadelt!
Tõesti, ma ütlen teile: Soodoma- ja Gomorramaal on kohtupäeval hõlpsam põli kui
sellel linnal!” Matteuse 12.41–42: „Niineve mehed tõusevad kohtupäeval üles
koos selle sugupõlvega ja mõistavad selle sugupõlve süüdi, sest nemad
parandasid meelt Joona jutluse peale, ja vaata, siin on rohkem kui Joona!
Lõunamaa kuninganna tõuseb kohtupäeval üles koos selle sugupõlvega ja mõistab
ta süüdi, sest tema tuli ilmamaa otsast kuulama Saalomoni tarkust, ja vaata,
siin on rohkem kui Saalomon!” Vt ka Matteuse 11.22–24. Kuigi ülestõusnud
inimesed ei kanna eelmise elu patte, on eelmise elu viisid mõjutanud nende vaimu
ning ühtedel läheb meeleparandus kergemini, teistel vaevalisemalt.
Nende
näidete juurde tuleb selgituseks rõhutada, et kohtumõistja on ikka Kristus oma
abilistega (Johannese 5.22), muidugi mitte Niineve mehed, Lõunamaa kuninganna
ega ükski teine, kes on ise äsja üles tõusnud. Näited on kujund selle kohta, kuidas
ühtede kiiduväärt teod eelmises elus on andnud vaimulikku kapitali, mis mõnel
teisel puudub.
Huvitav
on eelnevatest Jeesuse ütlustest märgata, et teises ülestõusmises osalejad on
elus kõik ühel ja samal ajal, kuigi nad pärinevad eri aegadest ja ajastutest.
Jumala
kalendris vaatab kõnesolevale ajastule vastu sügisene lõpetuspüha, mis järgneb vahetult seitsmepäevasele lehtmajadepühale
(3. Moosese 23.33–36). Oma inimelu viimsel lõpetuspühal kuulutas Jeesus, et
kõik, kellel janu, võivad tulla tema juurde ja saada püha vaimu (Johannese
7.37). Seda võimalust ei olnud Jeesuse inimelu päevil ega ole ka praegu. Keegi
ei saa praegu omal soovil tulla tema juurde, vaid tulevad ainult vähesed, keda
Isa valib ja Jeesuse juurde tõmbab (Johannese 6.44, 65), aga enamik inimkonnast
on kaugel piibli Jumalast. Jeesuse kuulutus oli ilmselt prohvetlik viide
ajastule, mis algab teise ülestõusmisega.
Milline
on teises ülestõusmises ärganu patuvalem? See on alguses niisugune:
P =
AP + OP = 0 + 0
= 0,
sest
ülestõusnu omapatt oli surma läbi kustutatud (OP = 0) ja püha vaim on talle nüüd vabalt saadaval, mistõttu tema
jaoks AP = 0. Ent peatselt määrib ta end uuesti omapatuga ning
mõni aeg pärast ülestõusmist kehtib tema jaoks valem
P = OP.
Säärane
inimene on jälle nagu kristlased tänapäeval, kuid selle vahega, nagu juba
öeldud, et Jeesus Kristus on maailmavalitseja, püha vaim on kõigile vabalt saadaval
ning vaenulikku kuradit ja teisi kurje vaime pole enam Maa elanikke eksitamas. Ning
igaühel, kui ta vaid tahab, on tee lahti Kristuse juurde, kes on valmis tema patud oma
kunagi valatud verega lunastama (OP → 0).
Tähendab, välistingimused on soodsamad kui praegu, inimesel tuleb võidelda vaid
omaenda loomusega ja eelmisest elust
kaasa võetud vaimukahjustustega. See võitlus, isegi Jumala abiga, võib ometi olla
raske. Stalin ja Hitler ning teised nendesugused puutuvad kokku oma kunagiste
ohvritega, kes on ka ise kohtu all, ning peavad sügavalt ja siiralt kahetsema, paluma
Jumalalt armu ning õppima kuulekust ja alandlikkust. Ning tunnustama kõrgemaid
autoriteete. Hitleril tuleb seejuures alistuda juudi päritolu ülemustele ja
õpetajatele (meenutame, et maailmavalitseja Jeesus ja tema lähimad jüngrid olid
inimestena juudid). Loodetavasti saavad paljud meeleparandusega hakkama ja
pääsevad surematusse, kuid siiski mitte kõik. See ongi kohtuaeg, millest räägib
Jumala sõna. Tõsikristlased on kohtu all praegu.
Lugeja
tahaks ehk küsida Ilmutusraamatu 20.12 kohta. Siit loeme teisest ülestõusmisest:
„Ja ma nägin surnuid, suuri ja pisikesi, seisvat trooni ees, ning raamatud
avati. Teine raamat avati, see on eluraamat. Ja surnute üle mõisteti kohut
sedamööda, kuidas raamatuisse oli kirjutatud, nende tegude järgi.” Eluraamatu
avamine näitab, et igavesse ellu jõudmise võimalus ei ole neil kadunud. Ent kui
kellegi nimi oleks olnud eluraamatus juba ülestõusmise ajal, oleks see isik
juba varem pääsenud Jumala riiki, sest kõnesolev teine ülestõusmine on nendele,
kes polnud varem Jumalat tundnud. Peame järeldama, et alguses on eluraamat ülestõusnute
nimedest tühi ning teod, mille järgi mõistetakse kohut, on ülestõusmisjärgsed ehk kohtuaja teod. Pealegi, nagu juba teame,
oli eelmise elu patutegude süü juba asjaosaliste surma kaudu kustutatud.
Tsiteetitud
salmis on ka kirjas, et „raamatud avati” ning „surnute [nüüd elluärganute] üle
mõisteti kohut sedamööda, kuidas raamtuisse oli kirjutatud, nende tegude
järgi”. Need raamatud, kreeka keeles biblía,
millel rajaneb kohtumõistmine, sisaldavad ilmselt nõudeid ülestõusnutele. Ja
millised on need nõuded? Kahtlemata põhiliselt samad, millest juhinduvad
kristlased tänapäeval. Teiste sõnadega, põhiliselt piibel, täpsemalt uus
testament, Kristuse sõna. Meenutagem, mida ütles omal ajal Jeesus, Johannese
12.48: „Kes lükkab minu kõrvale ega võta vastu mu kõnet, sellel on juba
kohtumõistja. Sõna, mis ma olen rääkinud, see mõistab tema üle kohut viimsel
päeval.” Ülestõusnuilt oodatakse meeleparandust ja kuuletumist Kristusele ning edukate
nimed kantakse eluraamatusse.
Paistab,
et see kohtuaeg kestab sada aastat ning lapsi tollal enam ei sünni. Niisugune
järeldus rajaneb prohvetisõnumil Jesaja 65.20–25, millest, tõsi küll, on raske
aru saada. Kuid selge on see, et füüsiline inimsugu pole määratud kestma
igavesti, tootes meie kitsaks jääval planeedil lakkamatult töötava organismina
üha uusi põlvkondi. Edukad miljardid Jumala uued pojad-tütred astuvad nüüd
vaimolenditena tema perekonda, ent nemad on ka viimsed. Nad muundatakse surematuks
arvatavasti üksikult või rühmade kaupa vastavalt valmisolekule (nagu eelneva
tuhandeaastase rahu ajal, millest räägime allpool), aga läbikukkujad peavad jääma
füüsiliste inimestena ootama oma kurba saatust (ka sellest allpool).
4. Tuhandeaastane rahu (millennium)
Teeme kokkuvõtte. Oleme
käsitlenud kaht ülestõusmist: Kristuse tagasituleku ajal igavese elu omandajad
(esimeses ülestõusmises osalejad pluss need Jumala valitud, kes on tollal
elavate kirjas) ja teiseks teises ülestõusmises ärkajad. Kui keegi on praegusel
ajal Jumala valitu, tähendab on piibli mõttes kristlane, on Jeesus oma kannatamise
ja surma kaudu juba lunastanud tema patud. Kui inimene patustab uuesti
kiusatuses ja nõrkuses – ja seda juhtub paraku kõigi kristlastega –, on Jeesus
valmis katma ka need üleastumised (1. Johannese 1.8–10; 2.1–2). Olles elu
jooksul vabanenud patusüüst Jeesuse vere läbi ja olnud oma kohtuajal edukas,
ärkab kristlane surmaunest Kristuse tagasitulekul Jumala armust ja on kõlblik
elama igavesti (1. Korintlastele 15.23). Ta oli pidanud surema, et Kristus
oleks ülestõusjaist esimene. Jumala nõu pole olnud kaotada suremist kui nähtust
veel tol ajal (see sünnib hiljem), vaid teha kõik uuesti elavaks oma Poja kaudu.
Teises
ülestõusmises ärkajad on inimesed, kes polnud eluajal Jumalat tundnud ning
saavad nüüd Jumala armust oma esimese ja ainsa võimaluse. Neid eraldab esimeses
ülestõusmises osalejaist tuhatkond aastat. Nad on taas füüsilised inimesed maa
peal, nad peavad meelt parandama, uskuma Kristuse lunastusse ning kasvama
Kristuse ja Jumala tundmises. Nad ärkavad paremasse maailma kui praegune, kuid
nende vaim võib paljudel juhtudel olla eelmises elus kahjustatud. Lunastajat
vajavad nad oma teises elus tehtavate pattude pärast; nende eelmise elu patud
oli nende surm kustutanud.
Nüüd
aga räägime kahe ülestõusmise vahelisest
ajast. Kristuse naasmisele järgnevad mõned aastad sõnakuulmatust ja
vastupanu. Kristuse valitsus algab Jeruusalemmast ja Iisraelist ning levib väljapoole,
lõpuks ulatub üle maailma ja jääb kestma, nagu loeme Ilmutusraamatu 20.
peatükist, tuhandeks aastaks, nn millenniumiks. Ent see on kõigest esimene igavese
valitsuse järk. On ka võimalik, et arvu „tuhat” tuleb võtta sümboolselt nagu
palju muudki Ilmutusraamatus ning esimese järgu pikkus aastais pole täpselt
tuhat, kuid piisav õigustamaks seda kujundit.
Kui
piibel ütleb, et kõik surevad Aadamas (1. Korintlastele 15.22), siis vihjatakse
sellega inimestele üldiselt ning eriti veel nüüdse ajastu ja vana testamendi
inimestele. Kuid oleme juba tõdenud, et kes Jumala ustavaist valituist on
Kristuse tagasitulekul elus, ei suregi, vaid nende aineline keha muundub äkki vaimulikuks
kehaks ja nende ajalik elu igaveseks eluks. Ilmselt sama sünnib mingil hetkel igaühega,
kes saab kristlaseks Kristuse tuhandeaastase valitsemise ajal. Nende inimeste arv
kasvab suureks, sest kogu maailm õpib Jumalat tundma (Jesaja 11.9; Habakuki
2.14), mis tähendab, et maailm tervikuna muutub kristlikuks. Jumal on armuline
ja pakub surematust kõigile. Samal ajal viibib kurat aheldatuna sümboolses sügavikus
ega eksita enam rahvaid (Ilmutusraamat 20.1–3). Kui inimesed ei muunduks äkitselt,
vaid sureksid nagu tänapäeval, peaksime leidma piiblist infot nende järgnevast ülestõusmisest
igavesse ellu, kuid me ei leia seda. Pole selgeid märke suurest kollektiivsest ülestõusmisest
surematusesse peale selle ainsa, mis leiab aset Kristuse tagasitulekul. Et aga
tema on „ülestõusmine ja elu” (Johannese 11.25) ning millenniumi ajal sünnib ja
kasvab üles uusi põlvkondi, kes samuti tahavad saada ja peavad saama Kristuse
kaudu igavese elu, toimub see muundumine arvatavasti üksikult või rühmaviisi
kogu millenniumi jooksul. Usume, et surma, leinamist ja matuseid enam pole,
välja arvatud nende (loodetavasti suhteliselt väheste) puhul, kes keelduvad
Kristusele alistumast. Selliseid võib olla rohkem rahuaja alguses eelmisest
ajastust pärit vaimulikult kahjustatute hulgas.
Tuhandeaastase
rahu konteksti kuulub Jeesuse jutustus Matteuse 25.31–46, mida on
üksikasjalikult käsitletud traktaadis „Ülestõusmised surnuist”. Seal saavad
vastuse ka tekkida võivad küsimused. Kõnesolev lugu räägib nende kohtuajast,
kes tollal elavad. Jutustus kinnitab veendumust, et Kristus kutsub inimesi
millenniumi kestel sisenema Jumala riiki ning arvatavasti teeb seda pidevalt või igale
inimpõlvele uuesti.
Tuhandeaastase
rahu ajal elavaid inimesi ei ahista Aadama patt (AP = 0), sest uks igavesse ellu on lahti ja Jumala vaim on
saadaval. Neid ei eksita ka kurat oma deemonitega, niikaua kui need on
vangistuses. Inimese omad patud leiavad Kristuse läbi andestuse (OP → 0). Millenniumi lõpuks ja enne
teist ülestõusmist aga vabastatakse kurat lühikeseks ajaks ning ta asub jälle
eksitama ja Jumala vastu võitlema. Ta
kogub eksitatud inimestest tohutu suure sõjaväe, et rünnata Jeruusalemma linna
ja selle juures välilaagris viibivaid kristlasi (tõenäoliselt on tegemist lehtmajadepühade pühitsejatega).
Siis saadab Jumal taevast tule, mis tapab ründajad, ja kurat vangistatakse
taas, seekord tulejärve, samasse, mis oli lõõmanud Kristuse tagasituleku ajal,
kuid oli hiljem võib-olla
mittevajalikuna likvideeritud, ent nüüd uuesti elustatud (Ilmutusraamat
20.9–10).
Sellele
sündmusele järgnebki teine ülestõusmine. Hiigelsuuri masse hõlmav teine
ülestõusmine täidab Maa inimhulkadega, kelle majutamiseks, elutarvetega
varustamiseks, juhendamiseks ja kasvatamiseks vajalikke ressursse on Kristuse
maailmavalitsus võinud tuhandeaastase rahu ajal adekvaatselt varuda.
5. Inimkonna lõpp
Nagu juba öeldud,
on Jumala nõu kasvatada endale pereliikmeid, kes oleksid sama täiuslikud nagu
tema esikpoeg Kristus. Tegemist on mitmest etapist koosneva protsessiga, mis
hõlmab ühtekokku tuhandeid aastaid ja nõuab inimese tahtlikku koostööd Loojaga.
Me peame saama „täismeheks Kristuse täisea mõõtu mööda” (Efeslastele 4.13),
armastuses kasvama „kõigiti selle sisse, kes on pea – Kristus” (15. salm),
milleks meil tuleb jätta maha „oma endise eluviisi poolest vana loomus, kes
laostub petlike himude käes” (22. salm). See on suur ja inimlikult võimatu
tellimus, mis läheb täide vaid Jumala imena. Inimese vana loomus, millega ta on
sündinud, on talle selle eesmärgi nimel sihilikult antud, et oleks, mille vastu
võidelda ja mida ületada.
Oleme
tõdenud sedagi, et inimeste arv, kes on loomise algusest kuni praeguseni olnud tähendatud
protsessiga haaratud, on suhteliselt väike ning mitte keegi pole siiani veel igavesele
eesmärgile jõudnud. Hulk inimesi on siiski oma füüsilise elu rolli juba edukalt
lõpetanud ning ootab surmaunest ülestõusmist Kristuse tagasituleku ajal, et astuda
igavesse ellu koos tollal elavate tõsikristlastega (Heebrealastele 11.38–40). Väike algus kasvab
tuhandeaastase rahu ajal aga massiliikumiseks, kui inimesed on hakanud mõistma
oma elu mõtet.
Nüüd
aga tuleb rääkida õnnetutest, kes on kohtuprotsessis ebaedukad (kasvamine
Jumala abiga ülalmainitud eesmärgi poole ongi nn kohus, nagu juba eespool
tähendatud). Kuni praeguse ajani on vähesed selles protsessis osalenud ning
loodetavasti seisab enamik neist kirjas Jumala eluraamatus. Kuid on olnud
kahjuks ka läbikukkujaid. Need on isikud, kes on tõesti tundnud Jumalat – nende
silmad oli Jumal avanud –, aga kes hiljem ära langesid ja keeldusid temaga
koostööst. Uus testament hoiatab säärase võimalikkuse eest ja õpetab, kuidas niisugust
traagikat vältida. Kui keegi on usuteelt täie teadlikkusega taganenud, on tal
üliraske kui mitte võimatu seda teed uuesti jätkata. Võib öelda, et see inimene
on oma võimaluse saanud ja selle teadlikult tagasi lükanud. Tema puhul oli
Aadama patu tagajärg juba kõrvaldatud (AP
= 0), ta oli võtnud vastu Jeesuse lunastuse (OP = 0) ja saanud Jumala vaimu, ent uuesti vastupanijaks muutudes ei
lunasta Jeesuse veri enam tema omapattu, tema puhul jääb kehtima valem P = OP. Ta ei ärka surnuist Kristuse
tulekul, et siseneda rõõmuga Jumala riiki (Jumala perekonda), küll aga ärkab
hiljem, et tunda ahastust. Uues testamendis on tekstilõike, mis ei jäta
kahtlust niisuguste inimeste saatuse kohta.
Esimene
näide. Jeesus hoiatas ülekohtutegijaid, et tuleb ulgumine ja hammaste
kiristamine, kui nad näevad Aabrahami ja Iisakit ja Jaakobit ja kõiki
prohveteid Jumala riigis, endid aga välja tõugatuina (Luuka 13.28). Ent kuidas
saavad need patused noid Jumala riigis olijaid näha? Aabraham, Iisak ja teised saavutavad
igavese elu alles Kristuse tagasitulekul, aga Jeesuse-aegsed patused on
praeguseks juba ammu surnud ega tõuse üles tema tagasituleku ajal. Peame järeldama,
et nad tõusevad üles mingil hilisemal ajal, et enne hukkumist näha, millest nad
olid ilma jäänud.
Teine
näide. Taas Jeesuse hoiatus (Johannese 15.6): „Kes ei jää minu külge,
heidetakse välja nagu oks, ja ta kuivab. Ja nad kogutakse kokku ja visatakse
tulle ja nad põlevad ära.” Kui Kristus rääkis kellestki, kes „ei jää minu
külge”, siis võime järeldada, et see inimene oli kunagi varem olnud „tema
küljes”, kuid langes ära. Hilisem ärapõletamine on aga mõeldav vaid siis, kui
inimene tõuseb surnuist füüsilise kehaga.
Kolmas
näide: Jeesuse tähendamissõna rikkast mehest ja vaesest Laatsarusest (Luuka
16.19–31). Seda on põhjalikult analüüsitud siinse sarja traktaadis „Põrgu?”.
Ilmselt sümboliseerib rikas mees inimest, kes on Jumala teadlikult endast ära
tõuganud. Ta ärkab hauas – tõuseb üles surnuist jälle sureliku, füüsilise
inimesena – ja leiab ennast pealetungiva tule ähvarduse alt.
Oleme
leidnud, et Kristuse valitsemise millenniumiajal sisenetakse Jumala riiki
üksikult või grupiviisi inimkeha äkilise muundumisega ainelisest vaimulikuks
ehk spirituaalseks. Surm, matused ja lein jäävad minevikku. Ent millenniumi
alguses esineb kahtlematult neidki, kes pole pöördunud ja surevad, kuid
tõusevad teises ülestõusmises ja saavad siis oma ainsa võimaluse igaveseks
eluks. Meid huvitab aga, mis juhtub paadunud jumalavastastega, kes oma ainsa
võimaluse minetavad. Neid, keda iseloomustab patuvalem P = OP ≠ 0, võib esineda
arvukamalt millenniumi alguses eelmisest ajastust tulnute seas ning ka
millenniumi lõpu järel, kui kurat on üürikeseks ajaks vangistusest vabastatud
ja asub jälle inimkonda eksitama. Paadunud jumalavastaste kohta kehtib Jeesuse
ütlus (Matteuse 25.41): „Minge ära minu juurest, te äraneetud, igavesse tulle,
mis on valmistatud kuradile ja tema inglitele!” Igavese tule all mõistame tuld,
mille tagajärg on igavene – selles tules hukkunud inimesed ei tõuse surnuist
enam kunagi. Kuna see tuli lõõmab kuradi vangistuspaigas pärast millenniumi lõppu (Ilmutusraamat 20.7–10), siis
järeldame, et need hukka mõistetud inimesed esialgu surevad oma ajaliku elu
lõppemisel, maetakse maha ja ärkavad hiljem teistkordseks surmaks, tulesurmaks,
koos teiste parandamatute patustega nagu ka Jeesuse tähendamissõnas rikas mees.
Me
tõdeme eelnevate näidete põhjal, et kunagi hiljem, esimese ja teise
ülestõusmise järel peab aset leidma kolmaski, mis toob tagasi füüsilisse ellu
kõik parandamatud Jumala vaenlased eelmistest aegadest, kes olid keeldunud
Kristusele alistumast ja kes nüüd hukatakse üheskoos ärapõletamise teel. Neid
ei oota igavene piinlemine, vaid kiire teistkordne surm. Kolmandat ülestõusmist
ei maini piibel selgelt otsesõnu, kuid oleme juba tõdenud, et seda on mitmes
piiblikohas sisuliselt eeldatud.
Meie
planeedi pinnal on suure kohtuaja lõpus kirev hulk igavese elu jaoks sobimatuid
inimesi eri aegadest. On neid, kes on jäänud alles teisest ülestõusmisest, mis
leidis aset sadakond aastat varem, sest nad ei tahtnud või ei suutnud oma
Loojale alistuda. Neile lisanduvad aga nüüd kolmandas ülestõusmises ilmujad –
inimesed, kes olid juba eelmises elus, kas praeguses maailmas või millenniumi
ajal olnud kohtu all ja osutunud igavese elu jaoks kõlbmatuks. Niisuguste kohta
kirjutas apostel Peetrus (2. Peetruse 2.20): „Kui nad on kord ära põgenenud
maailma saastast meie Issanda ja Päästja Jeesuse Kristuse tunnetuse kaudu,
pärast aga jälle vajuvad sellesse saasta ja jäävad alla, siis on ju nende
viimane lugu halvem kui esimene.” Heebrealaste kirjas öeldakse, et neile ei jää
siis enam ohvrit pattude eest, vaid ainult „äge tuli” (10.26–27).
Kuna
surm kustutab kõik patud, on kolmandas ülestõusmises osalejad hauast väljumisel
küll patust puhtad, kuid samuti tõdesime, et tingimus P = 0 pole piisav tagamaks pääsemist Jumala riiki. Esmatähtis on
Jumala otsus, aga nende inimeste kohta on otsus juba langetatud. Nüüd läheb
täide see, millest oli kirjutanud prohvet Malaki:
· Malaki 3.19–21
19Sest
vaata, päev tuleb, põlev nagu ahi, ja kõik ülbed ja kõik, kes pattu teevad, on
nagu kõrred. Ja see päev, mis tuleb, põletab nad ära, ütleb vägede Issand, ega
jäta neile ei juurt ega oksa. [Juurest või oksast võib
kasvada uus puu. Nüüdsed hukatud ei tõuse ellu enam iialgi.]
20Aga
teile, kes te mu nime kardate, tõuseb õiguse päike ja paranemine tema tiibade
all. Te lähete siis välja ja lööte kepsu nagu nuumvasikad. [Mitteainelisi olendeid tuli ei kahjusta.]
21Ja
te tallate õelaid, sest need saavad põrmuks [õige
tõlge: tuhaks] teie taldade all sel päeval, mille ma valmistan, ütleb vägede Issand.
Uues testamendis on
samast hävingust kirjutanud apostel Peetrus:
·
2. Peetruse 3.10–13
10Aga
Issanda päev tuleb nagu varas. Siis hukkuvad taevad raginal, algained lagunevad
lõõmates ning maad ja tema tegusid ei leita enam.
11Kui
see kõik nõnda laguneb – missugused siis peate olema teie pühas eluviisis ja
jumalakartuses,
12oodates
ja kiirendades Jumala päeva tulemist, mil taevad põledes lagunevad ja algained
lõõmates ära sulavad.
13Meie
ootme aga tema
tõotuse järgi uusi taevaid ja uut maad, kus elab õigus.
See on inimkonna ja
kogu füüsilise elu lõpp, järelikult ka surma lõpp. Kui pole enam füüsilisi
eluvorme, pole surma. Vaimolendid ei sure, ka tuli ei tee neile mingit kahju.
Füüsilise inimkonna viimne osa on jäänus, kes on näidanud, et ta ei kõlba igavesti
elama, ja see põletatakse ära. Nii puhastatakse kogu maakera pind tulega. Ent Maa
ei jää põlenud vrakiks kosmoses, vaid Jumal kujundab tema palge uueks,
teistsuguseks kui varem. Uus Maa saab koduks Jumala perekonnale, koguni kõigeväelisele
Jumalale endale, kes kolib siia elama oma surematute laste juurde (Ilmutusraamat
21.1–4).
Küsimusi
võib tekkida nn tulejärve ja ülemaailmse kahjutule kohta, millest äsja
lugesime. Millega on tegemist? Kristuse tagasituleku ajal Jumala poolt süüdatav
tulejärv on põletuspaik Jeruusalemma linna servas asuvas Hinnomi orus teatavate
tähtsate Kristuse vaenlaste hukkamiseks (Jesaja 30.33). Arvatavasti pole hiljem
sellel enam otstarvet ja ta kustub, kuid süüdatakse uuesti millenniumi järel,
kui kurat ja tema deemonid on vangistusest vabanenud ja hakkavad uuesti sõdima
Jeruusalemma ja Kristuse vastu. Siis saab see paik uueks kuradi ja deemonite
kinnipidamiskohaks. Ülemaailmne kahjutuli, mis hävitab kohtuaja lõpus kogu
järelejäänud füüsilise elu, on küllap kosmilise tekkega, kuid missugune füüsikaline
tegur või põhjus selle (Jumala otsusel) vallandab, pole teada.
Ebaselge
võib olla ülemaailmse tule seos Hinnomi oru tulejärvega. Viimane on Jeesuse
sõnul valmistatud kuradi ja tema deemonite isoleerimiseks suurel kohtuajal
inimkonnast ja loomadestki, kuid ka millenniumikohtus läbikukkunud inimesed
heidetavat sinna (Matteuse 25.41; vt näiteks ka Matteuse 23.33, kus põrgu on tõlgitud sõnast gehenna ´Hinnomi org´). Teame, et nad tegelikult
hukatakse pärast kolmandat ülestõusmist, kui võimust võtab ülemaailmne tuli. Seetõttu
näib olevat loogiline järeldada, et tulejärv Hinnomi orus on kosmilise
kahjutule eelpilt ja sümbol.
Inimkonna
arukad pead arvavad või loodavad, et jääme püsima veel paljudeks
aastatuhandeteks. Nad kujutlevad, et oleme tekkinud ja arenenud iseenesest
pimeda bioloogilise evolutsiooni teel. Ning kuna inimkonnal puudub nende
meelest olemasolu mõte, võib ta juhuse tahtel püsida kuitahes kaua, peaasi, et elutingimused
säiliksid (ehkki viimaste suhtes esineb praegu juba kahtlusi). Astrofüüsikud
väidavad, et Päikest jätkub veel umbes viieks miljardiks aastaks, siis on see
läbi põlenud, kuid niisugune aeg on üle mõistuse pikk ega valmista vist
kellelegi muret. Mängitakse kosmose koloniseerimise fantaasiaga, kui planeet
Maa ei peaks enam suutma meid toita ega majutada. Ka kõige targemad maailma
juhtidest ja suurtest mõtlejatest ei aima, kui põhjalikult nad eksivad. Nad
pole arvestanud kõige tähtsamat – maailma ja inimese loojat Jumalat. Nad ei
usu, et ta on olemas ja teostab praegu mingit plaani. Ning kui usuringkonnad
teda tunnistavadki, satuvad nad eksiteele sellega, et hoiavad kinni ammustest
kanoniseeritud väärõpetustest, selle asemel et neist lahti lasta ja järele
vaadata, mida ütleb Jumala sõna tegelikult. Nad on tema plaanist peaaegu
samamoodi teadmatuses kui uskmatud.
Kristuse
tagasitulek on väheste aastate kauguses. Järgneb niinimetatud millennium, mis
vältab kui mitte täpselt, siis ligilähedaselt tuhat aastat. Pärast seda teine
ülestõusmine ja seejärel suurte inimhulkade kohtuaeg, ühe inimelu pikkune.
Kokku on füüsilisel inimkonnal seega vahest veel ainult umbes 1100 aastat
olemas olla.
Aprill 2013
No comments:
Post a Comment