Eesti ajalugu teab
mitut isikut, keda on nimetatud prohvetiks. Kõige tõsiseltvõetavam oli
kahtlematult Karl Reits (1885 Tallinn – 1941 Siimusti). Ta kuulutas
ajavahemikus 1930–1941 Tallinnas ja vahel ka mujal Eestis, et tuleb suur
hädaaeg, ja kutsus rahvast meeleparandusele. Ta püüdis esialgu võtta sõna
kirikutes ja palvelates, aga nendest väljaviskamiste järel hakkas esinema rahva
kogunemiskohtades turul ja laatadel, mistõttu pälvis rahvasuus turuprohveti
nimetuse. Teda pilgati ega võetud tõsiselt. Ta oli nn sõnaprohvet, kelle
kuulutus seisnes lihtsates suusõnalistes ütlustes ja hüüetes. Vahel tekkis mõne
isikuga lühike dialoog. Ta ei arendanud
sügavaid teoloogilisi mõttekäike ega nähtavasti jätnud endast kirjalikke
materjale peale ühe kirja, mis leiti tema surnukeha taskust, ning autobiograafilise
visandi, milles meenutas oma vaimulikke elamusi ja kogetud ilmutusi (peamiselt
kuulmisaistingud). Tal õnnestus kohtuda kolmel korral riigivanem Konstantin
Pätsiga, kes pidas teda lollakaks ja manitses mitte hirmutama rahvast. Paaril
korral üritas ta saada jutule sõjavägede ülemjuhataja kindral Johan
Laidoneriga, aga viimane keeldus teda kuulamast ja laskis vahi alla võtta ning
kord tema kallal isegi kumminuia kasutada. Ta mõrvati relvastatud jõugu poolt
Jõgeva valla Siimusti külas juulis 1941 ja on maetud Puurmanni valla Pikknurme
küla Oti talu erakalmistule.
Siinse
kirjatüki jaoks on olnud kasutada järgmised andmeallikad. 1) Artikkel ajalehes
Kodumaa 25.10.1989, autor teadmata; 2) väike raamat „Prohvet Karl Reits ja
Eesti saatus”, Rakvere Nelipüha Kogudus 2004, autor Andres Kirjamägi; 3) väike raamat
„Turu prohvet”, Rakvere Nelipüha Kogudus 2012, koostaja Stanislav Sirel
(sisaldab suuresti sama materjali kui eelmine raamat). Kõik siinsed hinnangud
on antud selle kirjanduse alusel. Andmeid leidub peale paberkandjate ka
internetis.
Kui
Karl Reitsi hinnata olemasolevate andmete põhjal piibli mõõdupuuga ja küsida,
kas ta oli ikka tõesti Jumala saadetud prohvet, on raske põgeneda vastuse eest,
et jah, ta oli seda tõepoolest. Oleks tahtnud, et tema Läkitaja oleks andnud talle
abimeeskonna ja tehnilisi vahendeid läbilöömiseks, kuid üksitegutsemine ebasõbralikus
ühiskonnas ja ainult tugev hääl on olnud tunnuslikud ka paljudele piibliprohveteile.
Kas see meile meeldib või mitte, enamasti selline on olnud Jumala viis.
Kõigepealt
käsitleme alamal prohvetlust üldisemalt, õigemini meetodeid, kuidas Jumal annab
teateid inimesele, ja seejärel tuleme tagasi Karl Reitsi juhtumi juurde.
Religioonitegelased
tavatsevad vahel öelda, et Issand pani neile südamele edastada mingi sõnum või
teha mingi tegu. Selline väide võib sünnitada kahtlusi. Kust inimene teab, et just
nimelt Issand andis talle selle sõnumi või inspireeris teda? Seda on ju nii
kerge öelda ja mingi kogemuse või meeleolu põhjal ka ise uskuda. Ehk polnud sõnumi
andjaks Issanda vaim, vaid sõnum lähtus inimese omast vaimust? Või äkki mingist
võõrast eksitajast vaimust? Sõnum on kindlasti vale, kui see pole põhimõtteliselt
kooskõlas Jumala üleskirjutatud sõnaga, tähendab piibliga.
Heebrealaste
kirja algsalmidest on lugeda:
·
Heebrealastele 1.1–2
1Jumal,
kes muiste palju kordi ja mitmel viisil [ehk paremas
tõlkes: mitmejaoliselt ja mitmetaoliselt] rääkis esivanematele prohvetite kaudu,
2on
nüüd päevade lõpul meile rääkinud Poja kaudu, kelle ta on seadnud kõigi asjade
pärijaks, kelle läbi ta on ka maailmad [õigemas tõlkes:
ajastud] teinud.
Siin väidetakse, et
Jumal rääkis vanasti prohvetite kaudu, ent nüüd on rääkinud oma Poja Jeesuse Kristuse
kaudu. Praegusele inimkonnale on Jumala ütlused talletatud aga piibli kaudu, mis
on adekvaatne kõigiks üldinimlikeks juhtudeks. Piibli imeline säilimine läbi
aastatuhandete ja nüüdisaegne lai levik on omaette teema, kuid alamal tahame rääkida
teisest küsimusest: kuidas on Jumal inimesega suhelnud minevikus? Teisisõnu,
kui ta oli võtnud nõuks anda inimesele sõnumi või panna teda midagi tegema,
siis kuidas ta teostas oma nõu? Siit
muidugi võib järgneda ka vastus küsimusele, kuidas võib oodata Jumala edaspidist
kommunikatsiooni, kui ta tahab öelda kellelegi midagi konkreetset, mis ei ole
otse piiblist loetav.
Kommunikatsiooni kaks põhimeetodit
Piiblist nähtub, et
Jumal kasutab üht või teist kahest põhimeetodist: a) inimese juurde saadiku läkitamine, kelleks võib olla
teine inimene, ingel või Jumala Poeg, ja teiseks b) inimese mõjutamine oma vaimu (ehk püha vaimu) abil. (Otsese mõjutamise kõrval
esineb ka kaudset mõjutamist olukordade kujundamise näol.) Alamal loetleme mõningaid
piiblis talletatud näiteid. Jätame vaatluse alt välja inimkonna ajaloo kõige
varasemad juhtumid piibli algpeatükkides ja tegeleme ajaliselt lähematega, mis
on varustatud küllaldaste detailidega võimaldamaks meil ennast paremini
olukorrasse kujutleda.
Esmalt
mõni näide esimest liiki juhtumeist.
1a)
Jumal kõneles Egiptuse vaaraoga sel teel, et läkitas tema juurde korduvalt
rahvajuhi Moosese ja tema esindaja, pärastise ülempreestri Aaroni, et nõuda
iisraellaste vabastamist ja väljapääsemist Egiptusest: 2. Moosese 7.–12. ptk.
2a)
Piiblis sisaldub hulk näiteid, kuidas Jumal läkitas ühe või teise kuninga
juurde oma prohveti, et kuningale midagi teatada. 2. Saamueli 12.1: prohvet Naatan läkitati kuningas Taaveti
juurde, kui kuningas oli teinud pattu.
2. Kuningate 19.20: prohvet Jesaja saatis Jumala sõnumi kuningas Hiskijale,
et teda lohutada ja tõotada päästet kitsikusest. 2. Kuningate 20. ptk: hiljem
külastas Jesaja Hiskijat teiste Jumala sõnumitega.
3a)
Jumal läkitas ingel Gabrieli Naatsareti-nimelisse külla neitsi Maarja juurde,
et talle teatada Jumala Poja eelolevast ilmaletulekust Maarja kaudu: Luuka
1.26–38.
4a) Naatsareti
Jeesus oli ka ise Jumala läkitatu ja tõi sõnumeid inimkonnale Jumalalt: Johannese 12.49–50.
Sõnumi üleandmine
ühelt inimeselt teisele, ka inimese kujul ilmuvalt inglilt ei tekita arusaamatust.
Me võtame teatavaks, mida ütleja ütles. Kuid kuidas saab sõnum näiteks prohveti
kätte? See toob meid teise kommunikatsioonimeetodi juurde. Jumal võib kõnelda
inimesega ka otse, vahendajata, ehkki ta asub taevas nagu praegu ka Jeesus
Kristus, aga inimene asub maa peal. Ta teeb seda, mõjutades inimese vaimu ja
aju oma vaimu kaudu. Tal on inimeste
ja kõige loodu üle täielik mõjuvõim. Muidugi ei mõista me, mis on Jumala vaim
ja kuidas see töötab, kuid vaatame mõnd piiblis leiduvat näidet.
1b)
Jumal mõjutas Pärsia kuningat Koorest (Kyros) kuulutama juudi küüditatuile vabadust
pöörduda tagasi kodumaale ja taastada tempel Jeruusalemmas: Esra 1.1–4. Siin
öeldakse selgesti, et Jumal mõjutas kuninga vaimu, tähendab istutas sinna
mõtte, mis pani kuninga tegutsema ja tema tahtmist täitma, aga võib-olla
tekitas kuningale koguni kuulmisaistingu, nagu oleks kuningas kuulnud
Kõigevägevama häält.
Ka
Jumalalt pärit unenäod ja nägemused kuuluvad ilmselt sellesse
sõnumi edastamise liiki. Nägemus on inimese aistingute üleloomulik mõjutamine,
misläbi inimene näeb ja kuuleb – või ainult kuuleb – midagi, mida reaalselt
pole. (Ei ole silmadesse jõudvat valguslainet ega kõrvadesse ulatuvat
helilainet.) See on justkui hallutsinatsioon, kuid Jumalalt saadud nägemus on
sihipärane ja rangelt Jumala kontrolli all, seevastu tavaline hallutsinatsioon
on stiihiline vaimuhaiguse või narkoseisundi sümptom.
2b)
Hea näite nägemusest pakub Jeesuse nn muutumine: Matteuse 17.1–9. Kolmele
jüngrile antud nägemus oli pilguheit Jumala kuningriigi tulekule. Nägemuses
ilmunud Eelijat ja Moosest reaalselt polnud, nad olid ammu surnud. On avaldatud
arvamust, et Eelija saab Jumala maailmavalitsuse ajal õige jumalateenistuskorra
taastajaks ning Mooses tsiviiladministratsiooni juhiks, mõlemad Kristuse ja
Aabrahami all.
3b)
Apostel Peetrus nägi kujundlikku nägemust, mis alguses tundus mõistatuslikuna,
kuid varsti sai ta sellest aru: Apostlite teod 10.9–28. Juudid olid pidanud
mittejuute rüvedaks, kuid Jumal näitas selle nägemuse kaudu, et ühtegi inimest
ei tohi nimetada halvaks.
4b)
Jeesuse kasuisa Joosepiga võttis Jumal mitmel korral ühenduse unenäo kaudu, milles
Joosepile ilmus ingel ja andis teada, et Joosep ei tarvitse peljata lapseootel
Maarjat enese juurde võtmast, ning hiljem käskides tal põgeneda kohaliku
valitseja Heroodese eest lapse ja emaga Egiptusesse ja veelgi hiljem – Heroodese
surma järel – teatades, et aeg on pöörduda tagasi kodumaale: Matteuse
1.20–24; 2.13, 19–22.
Vahel
pole kahtluseta selge, kas teatav kirjeldatud juhtum kujutab endast Jumala
saadiku tegelikku ilmumist või Jumala vaimu kaudu tekitatud nägemust. Näitena
võib mõelda episoodile, mis leidis aset Saulusega (hilisem apostel Paulus)
Damaskuse teel: Apostlite teod 9.1–9;
22.6–11; 26.12–18. Sündmusse
kuulub Sauluse põgus dialoog Jeesusega, keda ta aga ilmselt ei näinud, sest ere
valgus oli pimestanud ta silmad. Tõenäoliselt oli tegemist Jumala poolt
korraldatud nägemusega. Seda
arvamust toetab kaasnev juhtum, mis peatselt järgnes ja mida kirjeldataksegi
nägemusena: Apostlite teod 9.10–16.
Kui
küsida, kuidas kõnetas Jumal
prohveteid, siis vastab 2. Peetruse 1.21b, et „Pühast Vaimust kantuina on
inimesed rääkinud, saades sõnumi Jumala käest”. Jumala kommunikatsioon
prohvetiga sai teoks Jumala püha vaimu kaudu. Seda on illustreeritud kahe huvitava
näitega traktaadis „Kas Jumalat võib näha ja kuulda?” (sealses jaotises 4),
mistõttu jäägu see selgitus siinkohal kordamata.
Tõenäosus kuulda
valekuulutust on suur
On väga tõenäoline kuulda
sõnumit, mis omistatakse Jumalale, kuid see pole lähtunud Jumalalt. Nähtusest
on vanas testamendis mõndagi lugeda. Üks isemoodi näide leidub 1. Kuningate raamatu 13. peatükis. Keegi
jumalamees oli läkitatud Peetelisse patust kuningat Jerobeami hoiatama. Mees täitis
ülesande ja sai imelist kaitset kuninga viha eest, aga kui kuningas kutsus teda
endaga leiba võtma, tunnistas jumalamees, et ta ei või seda teha, sest Jumal
oli talle keelanud süüa ja juua, enne kui ta on jõudnud oma missioonilt teist
teed pidi koju tagasi. Üks vana prohvet Peetelis sai sellest teada ja läks
jumalamehele järele, kui see oli teel koju, ning sai ta kätte. Nüüd loeme otse
piiblist, mis juhtus edasi:
·
1. Kuningate 13.15–19
15Siis
ta ütles temale [vana
prohvet jumalamehele]: „Tule koos
minuga koju ja võta leiba!”
16Aga
ta vastas: „Ma ei või sinuga tagasi minna ega sinuga kaasa tulla; samuti ei söö
ma leiba ega joo vett siin paigas koos sinuga.
17Sest
mulle on öeldud Issanda sõna läbi: Sa ei tohi seal leiba süüa ega vett juua; sa
ei tohi tulla tagasi sedasama teed, mida sa läksid!”
18Aga
ta ütles temale: „Ka mina olen prohvet nagu sinagi, ja ingel kõneles mulle
Issanda sõna läbi, öeldes: Vii ta enesega oma koju, et ta saaks leiba süüa ja
vett juua!” Aga seda ta valetas temale.
19Siis
läks jumalamees koos temaga tagasi ning sõi ta kojas leiba ja jõi vett.
Jumalamees
uskus talle esitatud valet, nagu oleks Jumal oma keelu asja ees, teist taga tühistanud.
Huvitatud lugeja võib ise piiblist järele vaadata, kuidas see lugu lõppes. See ei
lõppenud jumalamehele hästi. Õppetund meile võiks olla niisugune, et kui Jumal
on midagi käskinud või keelanud, siis samade tingimuste püsides ei muutu tema
käsk või keeld. Ta ei muuda oma sõna kapriisselt. Ohtlik on uskuda võõrast
isikut, kes väidab end esindavat Jumalat. Tasub meenutada beroialasi, kes
usukuulutuse kuulmisel alati kontrollisid pühakirjast kuuldu õigsust (Apostlite
teod 17.11).
Kirjeldatu
oli üksikjuhtum, kuid eksisõnumid on vahel olnud valdavad. Prohvet Jeremija
tegutses Juuda riigis selle langemise eel ja ajal, eriti Jeruusalemmas.
Religiooni olukorda iseloomustasid tollal ebatõde ja segadus, kostis palju
valelikke sõnumeid, mida esitati justkui Jumala nimel. Allpool on välja
kirjutatud mõned salmid Jeremija raamatu 23. peatükist, milles Jumal kirjeldab
ja taunib tolleaegseid prohveteid ja preestreid. Preestrid muide esindasid
ametlikku, n-ö riigireligiooni. Kuna jutt on põhiliselt 7. ja 6. sajandist
e.m.a, üllatab lugejat 20. salmis lause „Viimseil päevil te mõistate seda
hästi”, mille algussõnad on täpsemas tõlkes „päevade lõpus” – fraas, mis esineb
ka näiteks tekstides Jeremija 30.24;
Taanieli 10.14; Hoosea 3.5 jm
ning millega osutatakse enamasti Kristuse tagasituleku ajajärgule. Siinne oleks
justkui ühteaegu kirjutatud ka ajastu lõpu inimestele, kelle ühiskonnas domineerib
uinutav religioonisõnum, milles pattudest ja karistusest rääkimine ei kuulu hea
tooni juurde.
·
Jeremija 23.11, 16–22, 25–27, 31
11Niihästi
prohvet kui preester on jumalakartmatu; koguni omaenese kojast olen ma leidnud
nende kurjust, ütleb Issand.
16Nõnda
ütleb vägede Issand: Ärge kuulake nende prohvetite sõnu, kes teile
prohvetlikult kuulutavad – nad ainult tüssavad teid tühiste lootustega: nad
räägivad oma südame kujutlustest, mitte Issanda suust.
17Nad
ütlevad ühtepuhku mu laimajaile: „Issand on öelnud: Teil on rahu!” Ja igaühele,
kes käib oma südame paadumuses, nad ütlevad: „Teile ei tule õnnetust!”
18Aga
kes neist on olnud osaduses Issandaga ja on näinud ning kuulnud tema sõna? Kes
on tähele pannud ja kuulnud tema sõna?
19Vaata,
Issanda torm, tema raev puhkeb, ja keeristorm keerutab üle õelate pea.
20Issanda
viha ei pöördu enne, kui ta on teoks teinud ja korda saatnud oma tahtmise.
Viimseil päevil te mõistate seda hästi.
21Mina
ei ole neid prohveteid läkitanud, vaid nad ise jooksevad; mina ei ole neile
rääkinud, vaid nad ise kuulutavad prohveti kombel.
22Kui
nad oleksid olnud osaduses minuga, siis nad kuulutaksid mu rahvale minu sõnu
ning pööraksid neid nende kurjadelt teedelt ja kurjadest tegudest.
25Ma
olen kuulnud, mida räägivad need prohvetid, kes minu nimel kuulutavad valet,
öeldes: „Ma nägin und, ma nägin und!”
26Kui
kaua see kestab? Ons midagi südames neil prohveteil, kes kuulutavad valet ja
kes avaldavad oma südame pettekujutlusi,
27kes
mõtlevad oma unenägudega, mida nad üksteisele jutustavad, panna mu rahva
unustama minu nime, nõnda nagu nende vanemad unustasid minu nime Baali pärast?
31Vaata,
ma olen prohvetite vastu, ütleb Issand, kes pruugivad omaenese keelt ja
ütlevad: „Issand ütleb.”
Otseselt uue
testamendi ajastu religiooni iseloomustab apostel Pauluse manitsus noorele
kaastöötajale Timoteosele:
·
2. Timoteosele 4.1–4
1Ma
vannutan sind Jumala ja Kristuse Jeesuse ees, kes tuleb kohut mõistma elavate
ja surnute üle, ning tema ilmumise ja tema kuningriigi nimel:
2Kuuluta
sõna, astu esile, olgu aeg paras või ärgu olgu, noomi, manitse, julgusta igati
pika meelega ja õpetamisega.
3Sest
tuleb aeg, mil nad ei salli tervet õpetust, vaid otsivad endile oma himude
järgi õpetajaid, kes kõditavad nende kõrvu,
4ja
pööravad end eemale tõest ning pöörduvad müütide poole.
Kuidas peaksime
orienteeruma? Maailmas on sadu ja tuhandeid liikumisi ja organisatsioone, suuri
ja väikseid, kes kõik pretendeerivad kristlusele, üritavad levitada igaüks oma
sõnumit ja võistlevad omavahel, et võita juurde liikmeid. Mida peaks otsiv inimene
tegema selles sõnumite virvarris? Kas taeva Jumal kõneleb paljude eri häältega? Tõenäoliselt mitte. Ta ei kõnelnud hävimiseelses
Jeruusalemmas arvukate prohvetihäälte kaudu. Ta kõneles vaid prohvet Jeremija
kaudu, kes oma ebameeldiva jutu tõttu polnud populaarne ja kannatas
tagakiusamist. Ta ei kõnelnud hiljem, uue testamendi ajastul õpetajate kaudu,
kes olid kogudustesse kutsutud kõditama liikmete kõrvu ja rääkima meeldivusi.
Prohvet
Jesaja raamatus on säilinud järgmine põhimõte: „Õpetuse ja tunnistuse juurde!
Kui nõnda ei kõnelda, siis ei ole koitu” (Jesaja 8.20). Seda on mõistetud tähenduses,
et kui kuulutatav sõnum pole Jumala sõnaga kooskõlas, siis see kuulutus ei lähe
täide. Nagu öeldud, on meil Jumala sõna olemas piibli kaudu, mis on adekvaatne
kõigiks juhtudeks. See ei tähenda, et Jumal ei peaks edaspidi andma mõnes
küsimuses paremat või täiendavat arusaamist. Kuid on välistatud võimalus, et Jumal
saadab läkituse, mis ei klapi põhimõtteliselt tema sõnaga piiblis. Ent viimane
on mõistetav vaid Jumala vaimu abiga. Jah, inimene võib lugeda piiblilugusid
teatava arusaamisega. Ta teab, et Jeesus suri meie pattude eest (sellega nõustub
enamik eksiõpetajaid). Aga mis edasi? Mida teeb Jumal praegu? Mida on oodata
tulevikult? Mis on inimelu mõte? Kui puudub piibliõpetusel rajanev ja Jumala
vaimust valgustatud üldpilt, ei oska inimene hinnata ka konkreetset temani
jõudvat sõnumit.
Jumal
on sihilikult lubanud kuradil kujundada maailmas praegusel ajastul segaduse,
milles pole tavainimesel võimalik orienteeruda (Ilmutusraamat 12.9; 2. Korintlastele
4.4). See on osa tema plaanist.
Karl Reits ja prohvet Joona
Pöördume
tagasi Karl Reitsi teema juurde. Meid huvitav küsimus on järgmine: kas Reitsi kogetud
ilmutused ja tema kuulutused tulid Jumalalt? Et tema ennustused on läinud täide
– lisaks põhikuulutusele väidetavalt ka kiusajaile heidetud spontaansed repliigid
–, see avaldab muljet, kuid ei tarvitse olla ainuotsustav tundemärk (vrd 5.
Moosese 13.2–6). Olulisem on, kas prohvet kutsub rahvast autentse Jumala juurde
või püüab kallutada mingi ebapiibelliku jumala poole ja põimib oma läkitusse väärõpetusi.
Sellest eksamist tuleb Reits välja puhtalt. Tema põhisõnum on aga üsna lühike:
„Häda tuleb! Armuaeg on lõppemas, karistused seisavad ees! Kui rahvas oma
juhtide ja preestritega eesotsas võtab Jumala hoiatust kuulda ja parandab
meelt, jääb karistus tulemata.” Seejuures pole lugeda, et prohvet oleks eriti loetlenud
rahva ning tema poliitiliste ja kirikujuhtide patte; need ta ilmselt eeldab
olevat üldiselt teada. Ta taotleb, et rahva juhid kuulutaksid välja ülemaalised
paastu- ja palvepäevad ning kutsuksid üles kogu rahvast Jumalalt armu ja
halastust anuma. Kuid teda ei võeta tõsiselt.
Äratab
tähelepanu teatav sarnasus Karl Reitsi ja piibliprohvet Joona vahel. Joona
missiooniks oli hoiatada peatse hävingu eest omaaegse Assüüria pealinna Niineve
elanikke. Need ei tundnud taeva Jumalat kuigivõrd ja neil ei olnud Jumalaga
lepingut, mis oleks kohustanud neid kuulekaks eluviisiks. Reitsi missioon oli
hoiatada läheneva häda eest Eesti elanikke, kellel samuti ei olnud piibli
Jumalast õigeid teadmisi ega esivanematel eeldatavalt lepingut temaga. Mõlemad mehed
olid sõnaprohvetid. Jumala käsk Joonale oli olnud üpriski sarnane käsuga
Reitsile: „Võta kätte, mine Niinevesse, sinna suurde linna, ja jutlusta [tegelikult
hüüa, karju] sellele, sest nende
kurjus on tõusnud mu palge ette!” (Joona 1.2) Paistab, et ei mingeid lähemaid
selgitusi, vähemalt piiblis pole neid talletatud, vaid lihtsalt üldine hädakuulutus.
Reits ei tahtnud saadud ülesannet täita ning Jumal pidi teda selleks korduvalt
raskete katsumuste kaudu sundima. Joona ei tahtnud oma missiooni täita ja
põgenes Jumala eest, kuni Jumal oli ta manööverdanud raske katsumuse kaudu olukorda,
kus põgenemine polnud enam võimalik. Ta sattus kolmeks ööpäevaks Jumala poolt
eriliselt valmistatud suure kala kõhtu. Mõlemad kuulutajad pidid lõpuks
Jumalale alistuma.
·
Joona 3.4: Ja
Joona hakkas linna läbi käima; käies esimese päeva teed, ta hüüdis ja ütles:
„Veel nelikümmend päeva ja Niineve hävitatakse!”
Ent mis juhtus?
Kuidas reageerisid Niineve elanikud? Kas nad hakkasid prohvetit vaenama ja kihutasid
ta endi juurest välja? Nii oleks ehk olnud ootuspärane, kuid antud juhul oli
rahva reaktsioon üsna üllatavalt teine. Arvatavasti teadsid linnaelanikud
kummalisest viisist, kuidas Joona oli nende juurde jõudnud, ja see oli äratanud
hirmu. Ehk oli prohveti nahavärvgi kala sees veedetud ajaga saanud teise tooni.
Niinevelaste suhtumine Joona kuulutusse oli niisugune:
·
Joona 3.5–10
5Ja Niineve
mehed uskusid Jumalasse, kuulutasid paastu ja riietusid kotiriidesse, nii
suured kui väikesed.
6Ja
kui sõna sellest jõudis Niineve kuningani, tõusis too oma aujärjelt ja võttis
mantli seljast, kattis ennast kotiriidega ja istus tuha peale.
7Siis
ta laskis Niineves kuulutada ja öelda: „Kuninga ja tema ülikute käsul öeldakse:
Inimesed ja loomad, veised, lambad ja kitsed ärgu söögu midagi, ärgu käigu
karjas ja ärgu joogu vett,
8vaid
nad katku endid kotiriidega, inimesed ja loomad, ja hüüdku võimsasti Jumala
poole ja igaüks pöördugu oma kurjalt teelt ja vägivallast, mis nende käte
küljes on!
9Kes teab,
vahest Jumal pöördub ja kahetseb, pöördub oma tulisest vihast, nii et me ei
hukku.”
10Kui
Jumal nägi nende tegusid, et nad pöördusid oma kurjalt teelt, siis Jumal
kahetses kurja, mis ta oli lubanud neile teha, ega teinud seda.
Kuna taeva Jumal
oli assüürlastele võõras, siis võib ette kujutada, kui kohmakalt see rahvas oma
meeleparandust ilmutas, kuninga käsu järgi näljutades ja janutades ka loomi ning
tehes kõike oma puuduliku arusaamise kohaselt. Inimesed hüüdsid halastust ning
lojused karjusid janust ja näljast. Kuid rahvas sai ilmselt aru, mis on kuri
tee ja vägivald. Ning Jumal nägi inimeste tahet ja pingutusi ja säästis nad katastroofist.
See on ka ainus omataoline juhtum piiblis, kus prohvetit on võetud kuulda ja
kuulutatud õnnetus on jäänud ära. Siin kätkeb ka niinevelaste olemuslik
erinevus eestlastest. Nemad parandasid meelt, meie mitte. Võib lisada, et
Assüüria rahvas ei suutnud siiski säilitada vooruslikku eluviisi kuigi kaua,
vaid paari inimpõlve järel langes Babüloonia alla (olles vahepeal hävitanud
Iisraeli põhjakuningriigi ning rünnanud Juudat). Niineve langemise eel kuulutas
sellest veel teinegi piibliprohvet, nimelt Nahum, kuid see on teine lugu.
Reitsil oli enne
Jumalale alistumist mitmeid elamusi. Ta kasvas kaupmeheperes suhtelises heaolus,
lõpetas linnakooli ja õppis metallitreialiks. Abiellus noorelt, sai poja,
mobiliseeriti Esimesse maailmasõtta, langes sakslaste kätte vangi ja viidi
Saksamaale, kust pääses tagasi perekonna juurde alles seitsmeaastase lahusoleku
järel. Esimesi usuelamusi koges juba sõjas, seejärel, olles taas kodus, tuli
neid mitme aasta jooksul korduvalt. Korduvalt haigestudes ja surmale silma
vaadates lubas hakata meelt parandama, aga kui tervis oli taastunud, oli ka
lubaduse täitmine edasi lükatud. Siis haigestus väga raskelt tema 18-aastane
poeg, ja nüüd oli Karl Reitsil lõpuks tõsi taga. Ta palvetas: „Issand, kui sa
mu poja jälle terveks teed, siis annan ma end sinu riigi tööle!” Poeg paranes,
aga kuus aastat hiljem suri. 1938. aastal suri ka tema armastatud abikaasa ning
K. Reits oli jäänud ilma kõigest, mis teda veel elu külge sidus.
Vahepeal
oli ta saanud hääle kaudu korralduse kuulutada avalikult, et läheneb häda, ja kutsuda
eestlasi parandama meelt. Ta üritas luua sidemeid kohaliku vennastekogudusega,
ent temasse hakati suhtuma umbusklikult ega tahetud tema sõnumit Jumalast
antuks tunnistada. Ta püüdis võtta sõna Tallinna Jaani kirikus ja linna
palvelates, kutsudes inimesi patust pöörduma ja Jumalat kartma, kuid teda peeti
isehakanuks ja toimetati välja. Kui sisenemine oli ära keelatud, jätkas ta
jumalakodade uste ees. Tema tööd ei tunnustatud isegi mitte kaasusklike poolt. 1932.
aasta viimasel nädalal kuulis ta selge häälega: „Õeluse meri on uppujaid täis. Mine
suurele turule ja laadaplatsile, sinna tuleb kõigist linna osadest rahvast
kokku – räägi seal!” Sestsaadik hakkaski ta liikuma turul. Alguses juba sai
mainitud tema tagajärjetuid kohtumisi riigivanemaga ja sõjavägede
ülemjuhatajaga. Ta üritas kutsuda eesti rahvast ja selle juhte Jumala juurde ja
meeleparandusele ühtekokku 11 aasta jooksul.
Need
märkused on kahjuks fragmentaarsed, kuid annavad loodetavasti mingi üldpildi
inimesest, kes lüüasaamistest ja alaväärsustundest hoolimata püsis kuni
märtrisurmani selles teenistuses, millesse tema Looja oli ta kutsunud. Veidi
täielikuma pildi annab kirjandus, millele on viidatud siinsel esimesel
leheküljel.
Ebatäpsed ja küsitavad
tsitaadid
Ülalviidatud
kahes raamatus leidub tehnilisi vigu, mis ehk tuleb omistada K. Reitsi sõnade
tsiteerijaile. Teiste inimeste sõnade edasiandmisel ollakse ju tihti hooletud. Näiteks
osundatakse nüüd prohvetit lausega „Häda, häda, häda – langenud on suur
Baabülon!”. Kuid kas ta tõesti ütles täpselt nõnda, kolmekordselt? „Hädade” all mõeldakse piiblis
vastavalt 5-ndat, 6-ndat ja 7-ndat pasunanuhtlust
(Ilmutusraamat 8.13). Suure Paabeli ehk Baabüloni langemine algab 6-nda
pasunaga, niisiis hädaga number kaks, ja jätkub hädaga number kolm.
Ehk seetõttu loeme Ilmutusraamatu 18. peatükist kahekordset hädahüüdu „Häda, häda, suur
linn” (salmides 10, 16 ja 19). Ent on ka võimalik, et rõhutatakse Paabeli langemise teistkordsust (vt Ilmutusraamat 14.8). Ajalooline Paabel langes 6. sajandil e.m.a, Ilmutusraamat aga räägib veel tulevasest vaimuliku Paabeli langemisest. Võib-olla K. Reits teadis seda. Igatahes kontekst polnud Reitsil õige. Kuid nii on ka paljud muud piiblitsitaadid,
mida ta näib teadlikult kasutavat kontekstivabalt. Imelik on kirjanduses Reitsi
hädakuulutuse korduv nimetamine evangeeliumiks, mis teatavasti
tähendab rõõmusõnumit.
Kui
Reitsile on ühes 1940. aasta kevadel toimunud dialoogis omistatud lause „Mine
Pärnu maantee ja Narva tänava ristmikule ja sa leiad sealt avarii ohvrina
surnud inimese”, siis sellegi sõnakasutuse täpsus äratab kahtlust, sest
„avarii” oli tollal käibel üksnes laevaõnnetuse kohta. Muudele õnnetusjuhtudele,
sealhulgas maanteeõnnetustele, laienes see sõna alles okupatsiooniajal vene
keele mõjul. Ka „ristmik” teeristi tähenduses võis olla saanud üldkasutatavaks
alles pärast Reitsi aega. Nii tekib mulje, et mälestuste avaldajad pole olnud täpsed
ja on pannud prohvetile suhu sõnu, mida ta polnud öelnud.
Ühes
tekkinud kahekõnes olevat Reitsilt küsitud, kust häda tuleb, ja ta vastanud:
„See tuleb idast.” Edasi: „Mis selle häda nimi on?” – „Metsaline on selle häda
nimi.” –
„Millest me võime seda häda ära tunda?” (Seda päriti juba pilgates.) –
„See kannab metsalise märki.” – „No mida
see metsaline ka tegema hakkab?” –
„Saadab korda väga palju pisaraid ja häda.” – „Kui kauaks see metsaline siis jääb?” – „Ta on kaks ja pool aega, siis tuleb
metsaline tagasi ja teeb jälle veel hirmsamaid tegusid. Suured rahvahulgad
põgenevad, on ahastust ja valu ning palju pisaraid ja kannatusi.”
Kui
eeldada, et see dialoog on kirjas olulises osas täpselt, saame veel ühe näite, kuidas
Reits kasutas piiblisõnu, kuid mitte samas kontekstis, milles neid kasutab
piibel. Kallaletungijat idast võis ju tõesti väga tabavalt nimetada metsaliseks,
sest metslooma moodi ta käituski, kuid Ilmutusraamatus ja Taanieli raamatus pole
ühelgi sümboolsel metsalisel just nimelt selle suurvõimu tähendust, vaid
sealsed metsalised on teised. „Kaks ja pool aega” oleks vist pidanud olema kolm
ja pool aega, nagu loeme piiblist ühe teise metsalise kohta („aeg, ajad ja pool
aega”; Taanieli 12.7; Ilmutusraamat 12.14; 13.5), ent ajavahemiku tegelik
pikkus jäi igal juhul avamata. Kõik, mida Reits aga avas ja ilmutas, ilmutas ta
õigesti. Tõepoolest läks Nõukogude metsaline Eestist ära ja tuli tagasi ning
suured rahvahulgad põgenesid.
Ilmselt
polnud Reitsil põhjalikke piibliteoloogilisi teadmisi. Ta läks kaasa ühiskonnas
kristlusele omistatavate traditsiooniliste eksiarusaamadega, nagu kohene
surmajärgne taevaminek ning praegune elu kui ainuke päästeaeg, aga samas pole
võimalik teda tabada kuulajate eksitamiselt. Tema teadmised olid piisavad
ülesande jaoks, mille ta oli Jumalalt saanud. Jumalale on inimese südamehoiak
olulisem kui teadmised, mida konkreetsele inimesele ehk pole antudki. Meie
oleme tänapäeval ajastu lõpule üle 70 aasta lähemal, kui oli omal ajal Reits,
aga lõpuajal on mõistlike arusaamine teatavasti määratud kasvama (Taanieli
12.4, 9). Kindlasti oleme praegu oluliselt paremate teadmistega, kui olid
kristlased 1. sajandil, siiski mitte tugevamad usus, vaid pigemini nõrgemad,
nagu andis mõista Jeesus ise (Luuka 18.8b). Ent Reitsi suhtumine oli õige.
Et
Reits kasutas piiblisõnu kontekstiväliselt, nii-öelda mehaaniliselt, selle
kohta leidub märkus kelleltki vennastekoguduse liikmelt Aleksander
Tikenbergilt, kes Reitsi tundis ja kelle meenutus on avaldatud mõlemas
eelnimetatud raamatus. Küsimusele, kuidas ta oma taevased sõnumid ja
korraldused saab, olevat Reits vastanud: „Kuulen selget füüsilist häält. Mulle
öeldakse vastavad kirjakohad Piiblist, mida võin üles otsida ja kontrollida.
Kõik need on üksteisega seotud ja tabavad. Kui oleksin neid ise katsunud
Piiblist leida, oleks see olnud väga raske ja aeganõudev ettevõtmine.” Ning A.
Tikenberg jätkab: „Tõepoolest – kõikjal, kus [K. Reits] iial rahvale kõneles,
kasutas ta vaid Jumala Sõna. Usklikud, kes Piiblit tunnevad, võisid kinnitada,
et tema enese sõnu oli seal väga vähe. Kunagi ei puudunud Reitsi sõnumis „Häda
tuleb, parandage meelt!””
Tähendab,
siin öeldakse, et Reitsi sõnavõtud rajanesid sobivate piiblitsitaatide
esitamisel, hoolimata nende kontekstist piiblis. Võib üllatada, et niisugust võtet leidub ka uues testamendis vanale testamendile
viitamisel, mis annab nähtusele teatava legitiimsuse. Alljärgnevalt mõni näide.
Kontekstist lahutatud viitamine uues testamendis
Vaadakem järgmisi
näiteid, kuidas uues testamendis – ilmselt Jumala inspiratsiooni all – on
võetud vana testamendi tekstikoht ja kasutatud seda illustreerimaks mõnd seika,
millel pole või vähemalt ei näi olevat sisulist seost olukorraga, mis tolle
tekstikoha tingis.
1) Apostlite tegude raamatu 1. peatükis selgitab
Peetrus Juudas Iskarioti juhtumit ja lisab temale asemiku valimise põhjenduseks:
· Apostlite teod 1.20: Laulude
raamatusse on ju kirjutatud: „Tema elupaik saagu tühermaaks ja ärgu elagu
selles keegi”, ja „Tema ülevaatajaamet saagu teisele!”
Siin on kaks
killukest Psalmidest, nimelt 69.26 ja 109.8, mille lähem uurimine koos
kontekstuaalse ümbruse arvestamisega ei näi kuidagi osutavat isikule, keda
võiks samastada uue testamendi Juudaga.
Peetrus on võtnud pühakirja eri kohtadest paar lauset ja kasutab neid, nagu antud juhtumi jaoks sobib.
2) Apostlite
tegude raamatu 2. peatükis (salmid 16–21) selgitab Peetrus rahvale püha vaimu
väljavalamise avalikke ilminguid Kristuse ülestõusmise järgsel esimesel
nelipühapäeval, kasutades prohvet Joeli ennustust (3.1–5), mis seostub aga hoopis
Kristuse teistkordse tuleku ilmingutega. On siiski pingutades öeldud, et
esimene sündmus oli mingis mõttes teise eelaimus.
3) Matteus
oma evangeeliumiraamatu 2. peatükis kirjutab kuningas Heroodese kavast tappa
Petlemma ja ümbruskonna kaheaastased ja nooremad poeglapsed. Ta tsiteerib üht
prohvet Jeremija kaudu saadud ennustust ja väidab, et see tapatöö on tolle
ennustuse täideminek.
· Matteuse 2.17–18
17Siis
läks täide, mida on räägitud prohvet Jeremija kaudu:
18„Raamas
kuuldakse häält, nutmist ja kaebamist on palju. Raahel nutab oma lapsi ega lase ennast lohutada, sest neid ei ole enam.”
Jeremija raamatust
leiame selle ennustuse salmist 31.15, aga kaastekst on hoopis teine. Jeremija
kirjutab iisraellastest vangide tagasitulekust esivanemate maale, kusjuures kontekst
paigutab selle selgesti Kristuse naasmise järgsesse aega. Kõne all on Jeremijal
kõik Iisraeli suguharud, mitte juudid oma tagasitulekul Paabeli vangipõlvest.
Raaheli lapsed olid Joosep ja Benjamin; Joosepist võrsusid nn Iisraeli soo
juhtivad suguharud Efraim ja Manasse, Benjaminist aga Benjamini suguharu, kes
moodustas koos Juuda suguharuga (ja hiljem liitunud Leeviga) nn Juuda soo.
Raahel seega esindab teatavas mõttes tervet Iisraeli, kõiki suguvõsasid. Heroodese
tapetud poeglapsed olid tõenäoliselt Juuda soost, tähendab üksnes osa
Iisraelist. Ja mis rolli mängib koht nimega Raama? See on paik, mille lähedal
asub pärimuse järgi Raaheli haud. Raahel maeti „Efrata tee äärde, see on
Petlemma” (selgemas tõlkes: „Efrata, see on Petlemma tee äärde”; 1. Moosese
35.19). Efrata oli Petlemma teine nimi (Ruti 1.2; 4.11).
Matteuse
informatsiooni poeglaste tapmisest Heroodese poolt seob Jeremija ennustusega peamiselt
geograafiline koht: veretöö toimus Petlemma piirkonnas ning sealkandis asus ka
Raaheli haud. Matteuse raamatus nutab Raahel oma hauas (piltlikult) Heroodese
poolt tapetud juudi poeglapsi, seevastu Jeremija mainib Raaheli (piltlikku)
nutmist kõigi iisraellaste saatuse pärast, aga vaid möödaminnes, sest kohe
järgneb Jumala lohutus ja rõõmsa tuleviku tõotus, mis täidab enamikku 31.
peatükist. Kommentaatorid on märganud probleemi ja püüdnud Matteust selle koha
pealt kuidagiviisi sisuliselt Jeremijaga sobitada, kuid nende mõttekäik on vaevaline
ega veena. Tõenäolisem on, et Matteus, olles teadlik salmist Jeremija 31.15,
leidis selle pealiskaudselt sobiva olevat illustreerimaks oma jutustust
Heroodese veretööst.
Need
on näited, kuidas uues testamendis on kontekstiväliselt kasutatud vana
testamendi prohvetisõnumeid. Ning Jumal nähtavasti nõustub sellise
illustratiivse võttega ja on seda isegi
inspireerinud.
Eelöeldu
võtab aluse Karl Reitsi kritiseerimiselt piiblitekstide kasutamise
pealiskaudsuse pärast. Ta polnud pedantne õpetlase tüüp, nagu seda polnud ka
uue testamendi apostlid. Peetrus oli ametilt lihtne kalur, Matteus oli maksukoguja
ehk tölner. Nad mõlemad olid aga sügavalt pühendunud Jeesuse järgimisele ja
Jumala teenimisele, nagu ka teised apostlid, ning see oli Jumala meelest esmatähtis.
Vastamata küsimusi
Reitsi jutustuses
oma elamustest on mõningaid seiku, millele on raske hinnangut anda. Kui ta
viibiks elusana meie seltsis, sooviksin talt kindlasti paluda täpsustusi.
Mõnigi elamus võib inimese mälus aja jooksul moonduda; kujutelmad võivad hakata
varjutama tegelikkust. Kuid on ka teistsuguseid, üldisemaid ja põhimõttelisi
küsimusi, mis on paraku jäänud esialgu vastuseta.
Prohvet Aamos elas
Juuda kuningriigis, kuid kuulutas peamiselt põhjariigile Iisraelile. Ta
tegutses mõnikümmend aastat enne Iisraeli hävingut. Tema raamatust võib lugeda:
·
Aamose 3.6–8
6Kas
linnas puhutakse sarve [antakse häiret], ilma et
rahvas ehmuks? Kas linnas juhtub õnnetus [või teises tõlkes: kurjus], mida Issand ei ole saatnud?
7Tõesti, Issand Jumal ei tee
midagi, ilmutamata oma nõu oma sulaseile prohveteile.
8Lõvi möirgab – kes ei kardaks? Issand Jumal räägib – kes ei ennustaks [paremas
tõlkes: kes ei kõneleks prohvetlikult]?
tõlkes: kes ei kõneleks prohvetlikult]?
Siin öeldakse, et kui
linna tabab õnnetus, on selle saatjaks Jumal, kes ka alati teatab ette oma nõu
oma prohvetitele ja need kuulutavad rahvale. Sama peatüki algussalmidega
määratud konteksti arvestades tundub aga, et öeldu käib Jumala rahva
iisraellaste kohta. Teisisõnu, Jumal ei näi olevat end kohustanud ette teatama lähenevat
õnnetust igale mitteiisraeli rahvale. Ometi on ta seda mõnel puhul teinud.
Näiteks assüürlaste puhul. (Märkus. Oma kuningriigi tulekust on Jumal seevastu
tõotanud ette teatada kogu maailmas kõigile rahvastele; Matteuse 24.14.)
Iisraeli
põhjariik oli prohvet Joona päevil juba Assüüria surve all. On avaldatud mõtet,
et Jumal tahtis Iisraeli hukku edasi lükata ja seetõttu pakkus Assüüria
kuningale ja rahvale Joona kaudu
meeleparandust, korraldades olukorra, mis soodustas neilt positiivset
vastukaja. Nagu öeldud, kuulutas Niinevele hiljem hävingut ka prohvet Nahum (ja
lühidalt ka prohvet Sefanja) – umbes poolteistsada aastat pärast Iisraeli
hävitamist ning ilmselt karistusena selle teo eest. Mismoodi see uus turmasõnum
Niinevesse jõudis, pole teada. Meie teame sellest vastavate prohvetite
raamatute kaudu, mis on osa piiblist. Piibliprohvetite kaudu on kuulutatud
teistelegi Iisraeli läheduses asunud rahvastele
karistust tegude eest, mis on praegu veel tulevikus. Üldiselt tundub
õige olevat väita, et need sõnumid on ajendatud ühel või teisel moel nende
rahvaste suhtumisest Iisraelisse ja käitumisest Jumala rahva vastu. Kõik vana
testamendi prohvetid, kes kuulutasid rahvastele, olid seejuures ise iisraellased,
kuivõrd on teada.
Mitte
iga rahvast tabav iga õnnetus ei tarvitse lähtuda Jumala konkreetsest otsusest.
Praeguses maailmas, mis on saatana meelevalla all ja kus tõukavad võimukandjaid
vägivallategudele eksitatus, himu, kadedus ja uhkus, sünnib ränki kannatusi
inimestele, kogukondadele, linnadele ja tervetele rahvastele. Nii on olnud juba
inimkonna algusest. Prohvet Aamose raamatust loetust tuleb vist aru saada nõnda,
et Jumal annab eelteate, kui ta ise on sündmuse algataja, ning teeb seda eriti
iisraellaste puhul ja Iisraeliga seoses. Enamik kannatusi maailmas ei tule
Jumala konkreetsest otsusest.
Kuidas
hinnata kõige eelneva valguses Karl Reitsi missiooni? Mis osa on eesti rahval Jumala
kavatsustes ja seoses Iisraeliga? Kas ka näiteks läti rahvast, meie naabreid ja
saatusekaaslasi, oli Jumal enne hädaaegu oma prohveti kaudu külastanud? Reitsi
töö ega ka rahva raske saatus pole toonud meelemuutust. Taasiseseisvumise järel
on eestlaste seas endiselt silmapaistvalt palju pettureid, vargaid ja
abielurikkujaid. Näib, et oleme veel moraalitumad kui varem. Eesti rahvusest juveeli- ja pangaröövlid ning muud kurjategijad on tuntud välismaalgi. Paljud lapsevanemad ei kasvata oma
lapsi ega suuda neile pakkuda turvalist
kodu, rääkimata õpetuse andmisest Jumala kohta, ning uus põlvkond on siis pahelisem
kui eelmine. Kunagi ohjeldas üht osa eesti inimesi veel mingisugune arusaam
kõigeväelisest Jumalast, aga aastakümned ateismiõpetust on selle paljude
teadvusest pühkinud. Millist tulevikku võime oodata oma rahvale? Kõik need on
küsimused, mis jäävad esialgu vastuseta.
September 2012
Hea lugemine ! Mõtteainet küllaga.
ReplyDeleteLisan ka mõne mõtte:
Vana Testamendi prohvetite hüüdlaused - "Parandage meelt, (muidu) tuleb häda !"
Uue Testamendi prohvetite hüüdlause- "Parandage meelt, Taevariik on lähedal !"
Reits oleks ju UT kohaselt rahvast pidanud äratama.
Eestile tuli häda tegelikult mitmelt poolt peale, mitte ainult Idast.
Kui Vene võim tegi Eesti ateistlikuks ehk Jumalatuks, kes siis nüüd uuesti ja miks andis võimaluse Eestil n.ö vabaks taas saada? Ei olnud ju ühtki sellist prohvetit, kes oleks oleks hüüdnud - "Parandage meelt ja saate uuesti Vabaks"..
Ma isiklikult arvan, et Johannes oli viimane prohvet, kellele näidati ilmutuses tulevik ära kuni lõpuni ja sellega oli kõik öeldud. Mis sinna ikka nii lisada !?
Ootame ju Tema tõotuse järgi uusi taevaid ja uut maad, kus elab õigus. Eesti on nagu kõik riigid tänases maailmas, need kõik kaovad, nendes ei ela õigus nii ehk naa....
Reits oli muidugi tubli usklik ja ei olnud Eesis kristluses toimuvaga nõus, mida ta ka häälekalt väljendas. Kas just kõik ikka nii on, nagu igal pool temast kokku kirjutatakse, see info jääb uduseks. Küll kirjutatakse, et ta kuulis kõrvaga Jumalat, kirjutatakse ka, et lausa Jeesus seisis tema ees 25. augustil x-aastal. Mis tõde, mis vale,kes teab!?