Hesekieli raamatu 38. ja 39. peatüki seletus

ehk kuidas Kristus karistab Venemaad

Olen varem selgitanud, et kui Jeesus Kristus tuleb tagasi, ei võta maailm teda vastu avakäsi, vaid üritab teda relvajõul hävitada või tagasi tõrjuda (vt «Kristuse tagasitulekust»). Tema vastu sõdijate eesotsas on nn Euroopa metsaliseriik, s.t kümne Euroopa riigi liit, keda inspireerib Vatikan. Kristus võidab selle konflikti ja rajab oma valitsuse Jeruusalemmas. Olen näidanud, et juudid on esimene rahvas, kes tunneb Kristuse ära, kahetseb kibedasti oma rolli tema kunagises ristisurmas ning võtab ta vastu. See on 180-kraadine pööre võrreldes minevikuga. Juutidest saab seega maailma esimene kristlik rahvas. See seik ei peaks üllatama, kui meenutame põhimõtet Roomlastele 1.16;  2.9–10.
Teiste rahvaste siirdumine Kristuse valitsuse alla võtab rohkem aega. Ei ole nii nagu muinasjuttudes, kus viibutatakse võluvitsa ning kõik on äkki hea ja helge. Muidugi võiks Jumal ka nõndaviisi talitada, sest tema võim on piiramatu, kuid ta nähtavasti tahab inimkonda õpetada ja veenda maagia asemel kogemuste kaudu. Juutide järel jõuavad kiiresti arusaamisele ka teised iisraellastest põlvnenud rahvad, nn Iisraeli sugu ehk koda (vt  «Iisraelist ja Juudast»), keda Kristuse naasmise eel tabab katastroof. Järelejäänud neist kogunevad Kristuse ja kuningas Taaveti valitsemise alla Iisraelimaale. Mitteiisraellastega võib aga tekkida probleeme. Kristus tegeleb nende rahvastega kannatlikult. Prohvet Sakarja raamatu lõpust võime järeldada, et kui rahvad – näiteks egiptlased – ei taha kuuletuda Jeruusalemmast tulevale korraldusele,  karistatakse neid põuailmaga, mis ikaldab nende viljasaagi (Sakarja 14.17–19). Kui see ei aita, võib järgneda tõsisem nuhtlus. Kaugemate rahvaste juurde, kes ei suuda aru saada uuest maailmakorrast, läkitab Kristus saadikuid, et neid õpetada (Jesaja 66.19). Ta pole eksitatud inimkonna vastu karm, kui talle enesele kallale ei minda.
Paistab aga, et üks teatud rahvas ja selle liitlased keelduvad kangekaelselt alistumast Jeruusalemma kõrgemale võimule. Ehkki see rahvas on arvatavasti kandnud sõjalisi kaotusi Kristuse tagasituleku aegses vastupanus ja sellele eelnenud konfliktis metsaliseriigiga, on tema sõjamasin veel töökorras – või taas korda seatud – ning riigi juhtkond täis isemeelsust ja ülbust. Kristuse tagasituleku aegsetest sündmustest ei ole see rahvas nähtavasti teinud õigeid järeldusi. Tema ja tema liitlaste taltsutamiseks kasutab Kristus erakordset võtet. Ta kasutab ära nende mässumeelsuse ja  mõjutab  neid, et nad teda, Kristust, ja tema riiki sõjaliselt ründaksid. Ootuspäraselt tabab kallaletungijaid koletu õnnetus. Tegemist on sündmusega, mis leiab aset võib-olla mõned aastad  pärast Kristuse tagasitulekut,  kui saatan on juba vangistuses ega saa enam inimkonda eksitada. Kristus nähtavasti mõjutab neid vastupanijaid ise. See on ka viimne piiblis ennustatud sõjakäik enne nn tuhandeaastast rahupõlve. Ennustus on kirjas prohvet Hesekieli raamatu 38. ja 39. peatükis. Teine nimetatud peatükkidest kordab esimest ja lisab täiendavaid üksikasju.

Kes on see rahvas, kes tungib kallale Kristuse riigile?

  •  Hesekieli 38.2–3:
2«Inimesepoeg [ütleb Jumal prohvetile], pööra oma pale Googi poole Maagoogi maal; ta on Meseki   ja Tubali vürst, ja kuuluta temale prohvetlikult
3ning ütle: Nõnda ütleb Issand Jumal: Vaata, ma tulen sulle kallale, Goog, Meseki ja Tubali vürst.

  • Hesekieli 39.1–2:
1Ja sina, inimesepoeg, kuuluta prohvetlikult Googile ning ütle: Nõnda ütleb Issand Jumal: Vaata, ma tulen sulle kallale, Goog, Meseki ja Tubali vürst.
2Ma talutan sind ringi ja kõnnitan sind, toon su kõige kaugemast põhjast ja viin su Iisraeli  mägedele.

Siin on vaja selgitada mitut asja. Googi nimega või tiitliga isikut ei ole mujalt vanast testamendist leida peale Googi-nimelise iisraellase Ruubeni suguharust (1. Ajaraamat 5.4), kellel pole praeguse sündmusega midagi tegemist. Praegu esineb Goog Meseki ja Tubali juhina. Mis võiks olla selle nime tähendus, ei ole selge. Mesek ja Tubal on aga kaks piiblis varem nimetatud isikut, antud juhul mõeldakse neist kahest esivanemast võrsunud rahvast. Nad olid vennad, Noa poja Jaafeti pojad (1. Moosese 10.2). Ka Maagoog oli Jaafeti poeg. Kui Mesekit ja Tubalit  tänapäeval mingi konkreetse rahvaga söandatakse samastada, siis on see rahvas venelased.  Öeldut pole võimalik tõestada,  kuid on olemas mitu kaudset tegurit, mis sellele osutavad.  
Briti filoloogi ja orientalisti Archibald Henry Sayce’i (1846–1933) raamatus «Races of the Old Testament» (Vana testamendi rassid), mis ilmus algselt 1891, kirjutatakse Tubalist ja Mesekist nõnda: Assüüria kirjutustes esinevad need nimed kujul Tubla ja Muska ning olid klassikalistele geograafidele tuntud kui Tibareni ja Moskhi. Kuid klassikalisel ajal olid nende asupaigad kaugemal põhja pool, kui nad olid olnud Assüüria monumentide ajastul. Veel Sargoni ja Sanheribi [Assüüria kuningad] ajal ulatusid nende maa-alad lõunas kuni Kiliikiani [Väike-Aasia kagurannikul]. /.../ Hiljem sunniti nad taganema põhja suunas Musta mere poole ning just sellest Väike-Aasia piirkonnast leidsid Ksenofon [kreeka väepealik ja kirjanik 5/4. sajandil e.m.a] ja tema kreeka väesalgad nende vähesed jäänused. Rahva enamik oli tõmbunud veel kaugemale põhja poole.
Kui eestlane vaatab nimekujusid Tubal, Tubla ja Tibareni, pole tal raske märgata ühisjooni eestikeelse tiblaga. Võib niisiis osutuda, et viimane polegi päritolult sõimusõna, vaid tuleneb selle rahva ühe esivanema nimest. Vahest seostub sellega ka Toboli jõe ja Tobolski linna nimi. Nimekujudes Mesek, Muska ja Moskhi võib ära tunda moskoviitide nimetust ja Moskva linna nime. See kõik ei ole mõistagi tõestus, vaid lihtsalt intrigeeriv tähelepanek.
Hesekieli kõnealuse sõnumi seostus venelastega ei ole uus avastus. Juba kroonikakirjutaja Balthasar Rüssow oma «Liivimaa kroonikas» (ilmus algselt 1578) arvas teadvat, kellele vihjatakse. Oma teose III osa 137. artiklis selgitas ta põhjusi, miks Liivimaa jäi hukatuslikult kaitsetuks Liivi sõjas Vene kallaletungi ees, ja kirjutas lõppkokkuvõttes (Dagmar ja Hermann Stocki tõlge, Stockholm 1967, kirjaviis muutmata): Igavene, tõeline ja kadumatu Jumal, kelle juures on rohkem armu ja halastust kui meie juures pattu ja süütegu, halastagu oma ainsa poja Jeesuse Kristuse pärast vaese ristirahva peale armulikult siin ja igal pool. Tema takistagu, tüürigu ja hoidku ära kõik Googi ja Magoogi ja Meesehi ülemvürsti (Heseekieli raamat 38, 2.) kurjad nõud.
Mesekist võrsunud rahva iseloomu üht aspekti valelikkus, rahu vihkamine, sõnavabaduse keelamine illustreerib ängistav killuke prohvetlikku nägemust Psalmis 120. Lugege piiblist ise!
Goog tuleb rünnakule oma asukohast kõige kaugemast põhjast (Hesekieli 39.2;  ka 38.15). Sama heebreakeelset väljendit sisaldab Jesaja 14.13, kus on tõlkevasteks kaugel põhjamaal. Väljendis esineb sõna, mis tähendab kaugeid soppe, kui on tegemist kinnise ruumiga (nagu  1. Saamueli 24.4b), või lahtise ruumi puhul kõige kaugemaid äärealasid (nagu Jesaja 37.24, kus tõlkija on valinud vasteks kaugemaisse kurudesse). Lugeja võtku nüüd maailmakaart või gloobus ja vaadaku järele, milline riik asub mööda meridiaani Iisraelist kõige kaugemas põhjas. See riik on Venemaa.
Käesoleva vaatluse lõpuks märkus fraasi kohta Meseki ja Tubali vürst. Niisugune on see fraas 1997. aasta eestikeelses piiblis. 1968. aasta tõlge on natuke teistsugune – Meseki ja Tubali suurvürst, ning see on originaalile tõetruum, sest heebrea keeles seisab väljend (häälduse järgi) NESSII  ROŠŠ, toortõlkes vürst pea, seega peavürst, ülemvürst (või nagu 1968. aasta tõlkes) suurvürst.  Rošš ’pea’ on tavaline heebreakeelne sõna, kuid mõni kommentaator märkab kõlalist sarnasust Venemaa nimetusega mõnes keeles, tahab seda käsitada  pärisnimena ja tõlgib: Roši, Meseki ja Tubali vürst. Nagu oleks Rošš üks venelaste või tema liitlasrahva (on oletatud ukrainlasi) esiisasid. Formaalselt on säärane tõlgendus võimalik, ainuke probleem on selles, et  piiblis ei leidu Roši-nimelist isikut. 
Uues testamendis esinevad nimed Goog ja Maagoog kord vilksamisi Ilmutusraamatus (20.8), kuid siin on tegemist selgesti palju hilisema sündmustikuga kui Hesekieli ennustatu. Ilmselt soovis Ilmutusraamatu kirjutaja Johannes anda mõista, et tegutseja on taas sama maailmaosa rahvas. Need inimesed on nähtavasti eriti altid kuradi eksitavale mõjutusele.


Goog tuleb arvukate liitlastega iisraellaste vastu, kes on paljude rahvaste seast kogutud tagasi omale maale
              
  • Hesekieli 38.4–9:
4Ma talutan sind ringi ja panen haagid su lõuapäradesse; ma toon välja sinu ja kogu su sõjaväe, hobused ja ratsanikud, kõik toredasti riietatud, suurte ja väikeste kilpidega suure jõugu, kes kõik on mõõga käsitsejad.
5Pärsia, Etioopia ja Puut on koos nendega, neil kõigil on kilbid ja kiivrid;
6Gomer ja kõik ta jõugud; Toogarma sugu kõige kaugemast põhjast ja kõik ta jõugud – paljud rahvad on koos sinuga.
7Ole valmis ja varusta ennast, sina ja kogu su väehulk, kes on kogunenud su juurde, ja ole neile juhiks  [või otsesemas tõlkes: valvuriks]!
8Paljude päevade pärast kutsutakse sind, aastate möödudes pead sa tulema maale, mis mõõga järelt on taastatud, rahva juurde, kes on kogutud paljude rahvaste seast Iisraeli mägedele, mis olid kaua laastatud; see rahvas on ära toodud rahvaste seast ja nad kõik elavad julgesti.
9Siis sa tõused, tuled nagu maru, oled nagu pilv, mis katab maad, sina ja kõik su väehulgad, ja paljud rahvad koos sinuga.

Nagu näeme, on Googil, Meseki ja Tubali suurvürstil hulk liitlasi, aga tema on nende juht. Jumal ise mõjutab Googi seda avantüüri ette võtma. See leiab aset Hesekieli seisukohalt paljude päevade pärast, kauges tulevikus, See on agressioonikatse elanikkonna vastu, kes on kogutud paljude rahvaste seast tagasi oma vanale kodumaale Iisraeli ja elab seal julgesti. Nagu teame (vt «Iisraelist ja Juudast»), kogunevad iisraeli päritolu inimesed tagasi pärast suuri lõpuaja kannatusi, kui Kristus on juba troonil Jeruusalemmas. Isegi pärast kõiki maailmavapustusi ja suuri imetähti, pärast Kristuse nähtavat naasmist ja tema vastu sõdijate lüüasaamist ei suuda paljud inimesed ikka veel endale aru anda, et maa peal viibib faktiliselt Jumala Poeg Jeesus Kristus ise, kelle ajalooline olemasolu polnudki müüt!   

Kui vana testamendi prohvetiennustustes, mis räägivad meie ajaaarvamise 21. sajandi sõdadest, mainitakse vanaaegset sõjavarustust, nagu hobuseid ja ratsanikke, kilpe ja mõõku, siis tuleb aru saada lihtsast faktist, et noil ammustel aegadel, kui ennustused kirjutati, ei olnud olemas mitte ainult sõnu, nagu lennuk, tank, rakett jne, vaid polnud olemas ka vastavaid mõisteid endid. Uue testamendi Ilmutusraamatu kirjutajal Johannesel, kes elas meie ajaarvamise 1. sajandil, oli raske kirjeldada tänapäeva lahingut, mida Jumal oli talle nägemuses näidanud (vt «Kristuse tagasitulekust»), kuid prohvet Hesekiel elas apostel Johannesest veel umbes 700 aastat varem! Tema poolt nimetatud relvastust tuleb seetõttu tahes-tahtmata käsitada sümbolitena, mitte otsetähenduses.

Jätkame lugemist 38. peatükist.

        Hesekieli 38.10–17:
10Nõnda ütleb Issand Jumal: Sel päeval tõuseb sul midagi südamesse ja sa pead kurja nõu
11ning ütled: «Ma lähen üles lahtise maa kallale; ma tulen nende rahulike kallale, kes elavad julgesti – nad kõik elavad müürita ja neil ei ole riive ega uksi –,
12et saada saaki ja riisuda, mis on riisuda, et pöörata oma kätt taasasustatud varemete vastu ja rahva vastu, kes on kogutud paganate seast, kes on soetanud karja ja varandust, kes elavad maa südames.»
13Seeba ja Dedan ning Tarsise kaupmehed ja kõik ta kaubitsejad küsivad sinult:  «Kas tuled saaki saama? Kas oled kogunud oma jõugud riisuma, mis on riisuda, ära viima hõbedat ja kulda, võtma karja ja varandust, saama suurt saaki?»
14Seepärast kuuluta prohvetlikult, inimesepoeg, ja ütle Googile: Nõnda ütleb Issand Jumal: Eks ole? Sel päeval, kui mu Iisraeli rahvas elab julgesti, hakkad sa liikuma
15ja tuled oma asukohast, kõige kaugemast põhjast, sina ja koos sinuga paljud rahvad, kes kõik ratsutavad hobustel – suur väehulk, rohkearvuline sõjavägi.
16Sa tõused mu Iisraeli rahva vastu nagu pilv, et katta maad; see sünnib viimseil päevil: siis ma toon su oma maa kallale, et paganad võiksid tundma õppida mind, kui ma nende silme ees näitan oma pühadust sinu kaudu, Goog.
17Nõnda ütleb Issand Jumal: Eks see ole sina, kellest ma rääkisin muistseil päevil oma sulaste, Iisraeli prohvetite läbi, kes sel ajal kuulutasid aastast aastasse, et ma toon sind nende kallale?

Siin korratakse, et Goog ja tema liitlased tulevad ründama taasühinenud Iisraeli rahvast, kes on kogutud muude rahvaste seast ja elab rahulikult omaenda maal. See rahvas koosneb Juuda soost ehk juutidest ning Iisraeli soost ülejäänutest (kuningas Saalomoni valitsemise järel juutidest eraldunute järglased). Rahval ei ole piirikindlustusi, kuid kõikväelise Jumala Poeg resideerib nende keskel ja seepärast on nende elu turvaline. 16. salm näitab taas, et Jumal ise toob need ründajad oma maa ja rahva kallale, et anda lõplik õppetund Googile ja kõigile rahvastele, kes Jumalat ikka veel ei tunne ega usu. See õppetund tuleb ülimalt karm, aga efektiivne. Loogiline on järeldada, et just Googi enda ridades oldi Jumala mittetundmises ja mitteuskumises kõige paadunumad.

Huvitav on see, et kuigi Iisraelil puudub nähtav riigikaitse, ilmselt pole tal enam sõjaväge, tulevad ründajad ikkagi tohutu suurte jõududega «nagu pilv, et katta maad». Nad ilmselt aimavad või lausa teavad, et neil tuleb teha tegemist ülitugeva vastasega. Nad mäletavad, kuidas hävitati väed, kes püüdsid Kristusega tema tulekul sõdida. Kuid neil on raske uskuda, et lähevad  sõtta  Jumala vastu. Jumala tegutsemine maailmaareenil suurvõimuna on loomulikule inimesele mõistusvastane. Niisugust lugu  peetaks ikkagi muinasjutuks. Mingit Maa-välist võimu võiks uskuda küll, kuid mitte Jeesust Kristust, kellest räägib piibel ja kellest on usuinimesed kaks tuhat aastat kõnelnud! 

17. salmi kohta võib öelda, et vana testamendi teistest osadest pole leida sõnumit Googi kallaletungist Iisraelile. Järeldame, et see oli teade, mida omaaegsed prohvetid kuulutasid rea aastaid suusõnal.

Jumala vihaleek tõuseb

  • Hesekieli 38.18–23:
18Aga sel päeval – päeval, kui Goog tuleb Iisraeli maa kallale, ütleb Issand Jumal, tõuseb mu vihaleek.
19Oma raevus ja vihatules ma räägin: Tõesti, sel päeval on suur maavärisemine Iisraeli maal.
20Ja minu ees värisevad kalad meres ja linnud taeva all ja metsloomad ja kõik roomajad, kes maa peal roomavad, ja kõik inimesed, kes on maapinnal; ja mäed kistakse maha ning kitsasteed varisevad kokku, ja kõik müürid langevad maa peale.  
21Ja ma kutsun mõõga tema vastu kõigi oma mägede peale, ütleb Issand Jumal: ühe mõõk on teise vastu.
22Ma käin temaga kohut katku ja vere abil; ja ma lasen sadada vihmavalinguid ja raheteri, tuld ja väävlit tema ja ta jõukude peale ja nende paljude rahvaste peale, kes on koos temaga.
23Nõnda näitan ma oma suurust ja pühadust  ning teen ennast tuttavaks paljude paganate silme ees. Ja nad saavad tunda, et mina olen Issand.

Võib arvata, et mainitud maavärisemine ei kahjusta iisraellasi, küll aga võib sulgeda ründavatele sõjamasinatele edasipääsu või taganemistee. 21. salm näitab, et vaenlase sõjaväes puhkeb relvastatud mäss.

Huvitav on täheldada, et Jumal valitseb oma tundeid täiuslikult. Ta kuulutab, et sel ja sel ajal tõuseb ta vihaleek, ning täpselt nõnda juhtub. Seevastu inimene, kes vihastub ja raevutseb, on harilikult kaotanud enesevalitsemise.

Jätkame 39. peatükist.

  • Hesekieli 39.3–5:
3Aga ma löön su ammu sinu vasakust käest ja lasen su nooled langeda sinu paremast käest.
4Iisraeli mägedele langed sa maha, sina ja kõik su jõugud ja rahvad, kes on koos sinuga; ma annan su roaks röövlindudele, kõigile tiivulistele, ja metsloomadele.
5Sa langed lagedale väljale. Sest mina olen rääkinud, ütleb Issand Jumal.

Siit nähtub, et ründajate poolt valitud sihtmärkideni ei jõua ükski nende pomm ega rakett ning viimaste kohaletoimetamise vahendid langevad rivist välja. Sõdurid langevad surnuna niihästi mägedele kui ka lagedale maale, saades roaks raisakotkastele ja teistele elajatele. Suure vaenuväe häving leiab aset tema jaoks võõral maal, Iisraeli territooriumil, kuid kas Googi juhtkond oma kaugel kodumaal ja tema liitlased oma kodumaadel jäävad kaotusest otseselt puutumata ja võivad jätkata Jumala teotamist?

  •  Hesekieli 39.6–8:
6Ja mina läkitan tule Maagoogi ja nende kallale, kes elavad julgesti saartel. Ja nad saavad tunda, et mina olen Issand.
7Ja ma teen tuntuks oma püha nime mu Iisraeli rahva keskel ega lase enam teotada oma püha nime. Ja paganad saavad tunda, et mina olen Issand, kes on Iisraelis püha.
8Vaata, see tuleb ja see sünnib, ütleb Issand Jumal; see on see päev, millest ma olen rääkinud.

Mäletatavasti tähistab Maagoog selles ennustuses maa nime (38.1), Googi kodumaad. Jumal läkitab selle maa peale «tule», aga mida see tähendab täpsemalt, pole selgitatud. Tõlkesõna «saared» ei tarvitse adekvaatselt edasi anda heebreakeelset originaali. Sama lähtesõna võib piiblis esineda ka mis tahes asustuskõlbliku maa-ala ja erijuhul rannikualade tähenduses.  

Tagajärjed Iisraelis ja maailmas

Jumalal on Googiga, tähendab Mesekist ja Tubalist võrsunud rahva juhtidega, ka Googi liitlastega, olnud arvatavasti väga tõsiseid probleeme. Mitmed paganarahvad ilmselt ei saa aru ega usu, et kõrgem võim maailmas on läinud Jumala kätte. Jumal on nüüdisinimestele üldiselt mütoloogiline mõiste, mitte reaalsus. Jeruusalemmast tulevatele korraldustele joondumine tundub naeruväärsena. Oleme tõdenud, et Googi kallaletungi ajendina äratab Jumal primitiivse saamahimu, kuid Jumala põhjus kirjeldatud kallaletungi inspireerimiseks nähtub säärastest lausetest nagu «Ja nad saavad tunda, et mina olen Issand». Ilmselt nad siis varem ei tundnud. Teatavad rahvad, nagu öeldud, ei anna endale aru,  kes see on,  kes  neile nõudeid esitab. Nad vajavad valusat ja otsustavat õppetundi. Kristuse naasmisest võivad selleks ajaks olla möödunud juba mõned aastad.

Jätkates 39. peatükist lugemist, tõdeme, et Googi kallaletungi nurjumine toob Iisraeli elanikele ülesande puhastada oma maa tohutust hulgast vaenlase laipadest. Põhiosa sellest puhastustööst vältab tervenisti seitse kuud; lisaks tuleb veel järelpuhastus. Teiseks on Iisraeli pinnale jäänud massilisel hulgal sõjavarustust. Prohvet kirjutab, et rahvas saab suurt saaki ja teeb Googi  relvadega tuld koguni seitse aastat. (On mainitud primitiivset relvastust; ilmselt tuleb seda võtta sümboolselt ja asendada nüüdisaegsega. Sõjamasinate ja rakettide kütus ning vaenlase muu varustus, mille utiliseerimine on majanduslikult kasulik, võib viiagi tuletegemise ennustuse täitumisele.)
 
  • Hesekieli 39.9–16:
9Iisraeli linnade elanikud lähevad välja ning süütavad ja põletavad relvi, väikesi ja suuri kilpe, ambusid ja nooli, nuiasid ja piike; ja nad teevad nendega tuld seitse aastat.
10Nad ei kanna puid väljalt ega korja metsadest, sest nad teevad tuld relvadega; nad võtavad saaki neilt, kes neid röövisid, ja riisuvad neilt, kes neid riisusid, ütleb Issand Jumal.
11Ja sel päeval ma annan Googile seal, Iisraelis, hauapaiga Ränduriorus ida pool merd; see suleb ränduritele tee ja sinna maetakse Goog ja kogu ta väehulk [1968. a  piiblis hiilgus], ja seda nimetatakse «Googi vägede oruks» [«Googi hiilguse oruks»] .
12Ja Iisraeli sugu matab neid seitse kuud, et puhastada maad.
13Kogu maa rahvas on matmas ja see on neile kiituseks päeval, kui ma ilmutan oma au, ütleb Issand Jumal.
14Nad valivad kindlad mehed, kes käivad maa läbi, et seda puhastada, ja matavad läbiläinuist need, kes on veel jäänud maa peale; seitsme kuu pärast hakkavad nad seda läbi uurima.
15Kui need käivad maa läbi ja keegi neist näeb inimese luud, siis peab ta selle kõrvale panema märgikivi, seniks kui matjad matavad selle «Googi vägede [hiilguse] orgu».
16Ka ühe linna nimi on «Vägede linn» [«Hiilgus»]. Nõnda nad puhastavad maa.

Ülaltoodud 11. salmis osutatud meri on kindlasti Surnumeri, sest kui see oleks Vahemeri, oleks teade suhteliselt mõttetu, kuna kogu Iisraelimaa asub Vahemerest ida pool. Osa tõotatud maast, mis on praegu küll teiste riikide piirides (Jordaania, Liibanon, Süüria), asub  Jordani jõest ja Surnumerest aga ida pool ning liidetakse Kristuse tagasitulekul Iisraeliga. Osa sellest oli juba 12. sajandil e.m.a  Iisraeli suguharudega asustatud, osa mitte.

Eelnevas tekstiosas esines mitu korda heebreakeelne hamón, mis oli 1968. a piiblis tõlgitud hiilguseks, 1997. a piiblis aga väehulgaks või vägedeks. Tegemist on sõnaga, millel on mitu tähendust, nagu rahvahulk ja müra ning ka niisugused, millele osutavad tõlkesõnad ohtrus  (Jesaja 60.5), suur varandus (Psalm 37.16) ja rikkus (Koguja 5.9). Tõlge hiilgus on omamoodi tabav, kui mõelda, et nimetatud org saab Googi võimsa armee kalmistuks. Linna nimi (uues piiblitõlkes Vägede linn, vanemas tõlkes lihtsalt Hiilgus) on heebrea originaalis Hamoná, tuletis ehk naissoo vorm sõnast hamón. Arvatavasti rajatakse see memoriaalina samasse orgu.   

14. salmi sõnum on üldjoontes arusaadav, ehkki sõnastus on segasevõitu. 15. salmi valguses võib öelda, et tegutseb vähemalt kaks järelpuhastusmeeskonda: ühed käivad maa läbi ja märgistavad kohad, kus leidub veel inimjäänuseid, teised järgnevad esimestele ja toimetavad need jäänused matuseorgu matmiseks.

Salmides 17–20 käsib Jumal prohvetil sümboolselt kutsuda linde ja metsloomi einetama hukkunute surnukehadest. Jätkame 21. salmist.

  • Hesekieli 39.21–29:
21Ja ma ilmutan oma au paganate keskel ning kõik paganad saavad näha minu kohut, mida ma mõistan, ja minu kätt, mille ma panen nende peale.
22Aga Iisraeli sugu saab tunda, et mina, Issand, olen nende Jumal, alates sellest päevast ja edaspidi.
23Ja paganad saavad teada, et Iisraeli sugu on [õigemini: oli] vangi läinud omaenese süü pärast, sellepärast et nad olid minu vastu truuduseta ja et mina peitsin nende eest oma palge ning andsin nad nende vaenlaste kätte, nõnda et nad kõik langesid mõõga läbi.
24Mina talitasin nendega nende rüvedust ja üleastumist mööda ja peitsin nende eest oma palge.
25Seepärast ütleb Issand Jumal nõnda: Nüüd pööran ma Jaakobi vangipõlve ja halastan kogu Iisraeli soo peale ning olen kiivas oma püha nime pärast.
26Ja nad peavad unustama oma teotuse ja kõik oma truudusetuse, mida nad on osutanud minu vastu, kui nad julgesti elavad oma maal ja ükski ei hirmuta neid.
27Kui ma toon nad tagasi rahvaste seast ja kogun nad nende vaenlaste maadest, siis ma ilmutan nende kaudu oma pühadust paljude paganate silme ees
28Ja nad saavad tunda, et mina, Issand, olen nende Jumal, kes saatis nad vangi paganate juurde, aga kes kogub nad jälle nende oma maale ega jäta enam ühtegi neist sinna.
29Ma ei peida enam oma palet nende eest, sest ma valan oma Vaimu Iisraeli soo peale, ütleb Issand Jumal.»

Siin teeb Jumal prohveti kaudu tagasivaate ja meenutab, mis oli sündinud iisraellastega, aga samas heidab pilgu tulevikku. Googi sõjakäik, mis lõpeb täieliku läbikukkumisega, on õppetund kõigile rahvastele maailmas. Piibel ei räägi seejärel enam ühestki vastuhakust Jumalale, välja arvatud sellest, mis toimub palju inimpõlvi hiljem, kui saatan vabastatakse piskuks ajaks oma vangistusest ja hakkab taas inimesi üles ässitama (Ilmutusraamat  20.7–9). Pandagu tähele vihjeid  Iisraeli soole,  kelle all mõeldakse vanas testamendis harilikult suguharusid, kes juutidest 10-ndal sajandil e.m.a eraldusid. 25. salmis mainitakse «Jaakobi vangipõlve» pööramist, kuid arvatavasti pole siin vihjatud Iisraeli soo küüditamisele assüürlaste poolt 8-ndal sajandil e.m.a. Tollasele sunniviisil ümberasustamisele järgnes hiljem uutes asukohtades rahvuslik õitseng vastavalt Jumala tõotustele Aabrahami kuulekuse pärast. Pigemini on tegemist katastroofiga, mis on praegu alles veel ees ja mis paiskab Iisraeli soo, eriti Efraimi ja Manasse ellujäänud, kodututena uuesti teiste rahvaste sekka, kust nad Kristuse teistkordsel tulekul siirduvad tagasi oma muistsele kodumaale. (Vt  traktaati «Iisraelist ja Juudast»).
Peatüki viimases salmis tõotab Jumal valada oma vaimu Iisraeli soo peale. See aga tähendab asjaosaliste kristlaseks saamist. Esimesed Kristuse vastuvõtjad tema tulekul on Jeruusalemma juudid, aga seejärel pöörduvad Kristuse poole ka teised iisraeli päritolu inimesed, kes siirduvad tagasi oma kaugete esivanemate maale. Nende imeline pääsemine Googi rünnakust ning Googi hirmuäratav karistus kinnitab neile alatiseks, et  «mina, Issand, olen nende Jumal». Ka paganarahvad  (mitteiisraellased) hakkavad sellest aru saama.

2009

No comments:

Post a Comment