Matteuse 7.21–23
Uues testamendis leidub
tähelepanuväärne mõistatuslik ja selgelt prohvetlik õpetuslugu Jeesuselt
Kristuselt, mis kuulub tema mäejutluse lõppossa. Tema tagasitulekul Maa peale,
mil õiged kristlased sisenevad igavesse ellu, avastavad paljud, et neid pole
vastu võetud, ja nad hakkavad Kristuse ees kaeblema. Tegemist on usuinimestega,
kes olid olnud aktiivsed kirikutöös. Kristus ei tunnusta neid, vaid tõukab nad
ära, nimetades neid ülekohtutegijaiks. See on asjaosalistele kahtlemata kohutav
kogemus. Nad olid tõenäoliselt siirad, sest muidu ehk ei oleks nad nüüd pöördunud
ängistava küsimusega Kristuse poole. Püüame siinses kirjutises lahendada selle
mõistatuse. Kõigepealt aga Jeesuse jutustatud lugu ise.
· Matteuse 7.21–23
21Mitte igaüks, kes mulle ütleb: „Issand,
Issand!“, ei saa taevariiki; saab vaid see, kes teeb mu Isa tahtmist, kes on
taevas.
22Paljud ütlevad mulle tol päeval: „Issand,
Issand, kas me ei ole sinu nimel ennustanud [see tähendab üldisemalt
„jutlustanud“] ja sinu nimel kurje vaime
välja ajanud ja sinu nimel teinud palju vägevaid tegusid?“
23Ja siis ma tunnistan neile: Ma ei ole teid
kunagi tundnud, minge ära minu juurest, te ülekohtutegijad!
Üks siinseid võtmesõnu on
„paljud“. Paljudele, kes on Issanda nimel töötanud, ei avanegi loodetud
sissepääs Jumala riiki. Miks nii? Pääseb sinna vaid „pisike karjake“
(Luuka 12.32). Mõelgem, et mitmel pool
maailmas korraldavad kirikud aeg-ajalt suuri üritusi, peetakse koosolekuid
tuhandete osavõtjatega, ristitakse sadu, tehakse terveks haigeid ja aetakse
välja kurje vaime – ning mitte alati üksnes näiliselt, vaid ilmselt ka
tegelikult, positiivsete tulemustega. Ja Kristuse nimel! See kõik nõuab teadagi
organiseerimistööd ja rahalisi ressursse, võib-olla paljudelt ka ohvrimeelt.
Kuid igavikulist kasu sellest tegijaile ei tule. Kristus nimetab neid hoopis ülekohtutegijaiks. Mitte et nende töö Kristuse
nimel oleks ise olnud ülekohus, sest nad ju olid suurendanud ühiskonna vaimulikku
teadlikkust ning haigete ravimine ja kurjast vaimust vabastamine on kindlasti
head teod. Ent arvatavasti polnud tegijad
ennast pühitsenud, hoolitsenud selle eest, et nad oleksid Jumalale
vastuvõetavad, loobunud patust. Nende muudes eluseikades on ilmselt olnud ülekohut.
Nad ehk oletasid, et pääsevad Jumala riiki usina kirikutööga, muust hoolimata, kuid see oli
olnud enesepete.
Paneme tähele ka
üht teist episoodi Jeesuse ja tema jüngrite elus, mis selgelt haakub ülalkäsitletud
juhtumiga.
· Markuse 9.38–40
38Johannes lausus talle: „Õpetaja, me nägime
üht meest sinu nimel kurje vaime välja ajamas ja me püüdsime teda keelata, sest
ta ei käi koos meiega.“
39Aga Jeesus ütles: „Ärge keelake teda, sest
ükski, kes teeb minu nimel vägeva teo, ei saa järgmisel hetkel rääkida minust
halvasti,
40sest kes ei ole meie vastu, on meie poolt. [“]
Siin oli tegemist kellegi
võõraga, kes kasutas Jeesuse nime, et ajada välja kurje vaime, ja ilmselt tulemuslikult. Ning Jeesus ei pannud
pahaks ega teinud oma nime kasutamisest tüliküsimust. Kas see võõras inimene ise
oli pöördunu, teel õndsusele? Tõenäoliselt mitte. Mees ei olnud Jeesuse jüngrite
seast. Kas tema tegevus siiski ei kompenseerinud seda vajakajäämist, ei lähendanud
teda Jumalale ega kvalifitseerinud teda olema Jeesusele vastuvõetav? Ei, kindlasti
mitte, sest see pole viis, kuidas saadakse jüngriks. Kui mees oleks Jeesuse
poole pöördunud samuti nagu eelmises loos, oleks Jeesus võinud ka temale öelda:
„Mine ära, ma pole sind kunagi tundnud.“
Ent ta laskis mehel tegutseda.
Oleme niisiis
leidnud kaks piiblinäidet, mis tunnistavad, et on võimalik Kristuse nimega toimetada, teda ilmselt austada, ja seejuures mitte olla tõeline kristlane. Ei tohi
end lasta mõjutada nn kristlikest nimesiltidest, mida leidub maailmas hulgi, ega
isegi siirastest ja meeldivatest inimestest, kes räägivad Jeesusest Kristusest,
sest siirus ja meeldivus ega Kristuse nimi ei ole siin usaldusväärsed tundemärgid.
Nimetagem seda nähtust hoopis ristiusuks.
Imetlusväärne on geniaalsus, millega saatan on
kogu maailma eksitanud.
„Kes ei ole minuga, see on minu vastu“
Lugesime ülal Jeesuse ütlust, et
kes ei ole tema vastu, on tema poolt. Ta ei soovinud, et keelataks inimest, kes
ajas välja kurje vaime, kasutades Jeesuse nime, ehkki too polnud Jeesuse
jünger. Tänapäeval võib öelda: ei olnud kristlane (vrd Apostlite teod 11.26b). Ta
põhjendas: kes teeb tema nimel vägeva teo, ei saa temast järgmisel hetkel
rääkida halvasti. Ent nüüd pöördume ühe teise ütluse juurde, mis nagu räägiks
eelmisele vastu. Jeesusele kuuluvad ka järgmised sõnad, mille konteksti püüame
mõtestada.
·
Matteuse 12.30:
Kes ei ole minuga, see on minu
vastu, ja kes ei kogu minuga, see pillab laiali.
Kui märgatakse näilist
vasturääkivust kahe ütluse vahel, tuleb endale aru anda, mida ütleja kummalgi
juhul silmas pidas. Praegu loetud piiblisalm kuulub tekstiosasse, mis kirjeldab
Jeesuse kokkupõrget juudi religioonijuhtide variseridega, kes süüdistasid, et
ta oli kurja vaimu välja ajanud Peltsebuli ehk saatana abiga. See oli ränk
teotus, kui omistati Jumala vaimu töö saatanale. See polnud juhtum, millesse suhtuda
konflikti vältimiseks ükskõikselt. Tekkinud kriitilises olukorras pidi Jeesus
väljenduma selgesti ja jõuliselt. Jeesuse ütlus Matteuse 12.30 kuulub sellesse
konteksti.
Meenutame nüüd
taas episoodi Matteuse 7.21–23. Maa peale tagasi tulnud Jeesuse Kristuse poole
pöörduvad isikud, kes toonitavad oma suuri tegusid ja on masendunud, et nad
olid Jumala riigist välja jäetud. Ka see on kriitiline olukord, ja Jeesus
väljendub ühemõtteliselt. Tema poole
pöördujad, nagu tuleb välja, polnudki õiged kristlased, vaid olid ülekohtused,
kelle patt oli jäänud kustutamata. Kuid mis oli olnud nende kirikuinimeste ülekohus?
Mis ülekohus?
Piiblisalmi Matteuse 7.23 algtekstis
olev kreekakeelne sõna, mis on tõlgitud ülekohtuks
(liitsõnas ülekohtutegijad), on anomίa. Selle formaalne tähendus on seadusetus (tuletis sõnast nόmos ´seadus´ ). Ent enamasti ei kasutata seda sõna uues testamendis
legalistlikult, pidades silmas mingit konkreetset kirjutatud seadust. Pigemini
esineb anomίa ülekohtu tähenduses igasuguses mõttes. Nõnda
ongi see eesti keelde tõlgitud ning säärasest kasutusviisist tunnistavad kas
või järgmised näited.
· Matteuse 23.28: Nõnda paistate ka teie inimestele
õigetena, aga seestpoolt olete täis silmakirjatsemist ja ülekohut.
· Tiitusele 2.14:
Tema on loovutanud iseenda meie
eest, et meid lunastada kõigest ülekohtust ja puhastada endale
pärisrahvaks, innukaks headele tegudele.
· Heebrealastele 1.9: Sa oled
armastanud õigust ja vihanud ülekohut, seepärast on Jumal, sinu Jumal
sind võidnud rõõmuõliga enam kui su kaaslasi.
Kõigi siinsete allakriipsutatud
sõnade kreekakeelses originaalis on anomίa.
Võime järeldada, et kõne all on patt üldiselt ning seejuures mõeldakse õiguse vastandit.
Milles seisneb
Kristuse poolt äratõugatud kirikutegelaste ülekohus, pole piiblis otsesõnul öeldud,
seepärast arutleme kaudselt. Need ülekohtused, lugesime, ei tee Isa tahtmist,
kes on taevas. Üks Isa tahtmine, käsk kristlastele, on see, et „käidaks tões“
(2. Johannese 4), kusjuures tõde on Jumala sõna (Johannese 17.17). Ülekohtutegusid
on maailmas ja selle kirikutes mitmesuguseid, aga esmajärjekorras ja kõige
tõenäolisemalt võis Jeesus silmas pidada süsteemset pattu, milles on süüdi praktiliselt
kõik institutsioonilised kirikud. Üks kõige universaalsem ülekohus on patt Jumala sõna
vastu. Piibli järgi on Jumala sõna „elav ja tõhus ja vahedam kui ükski
kaheterane mõõk ning tungib läbi, kuni ta eraldab hinge ja vaimu, liigesed ja
üdi, ning on südame meelsuse ja kaalutluste hindaja“ (Heebrealastele 4.12). Kirikud
seevastu ei käsita Jumala sõna elavana, vaid justkui surnuna, mida võib moonutada
ja rikkuda. Eksime, kui arvame, et Looja suhtub sellesse ükskõikselt.
Ka juudid, kes seda
Jeesuse kõnet kuulasid, olid ülekohtused Jumala sõna vastu ning just selle mittearvestamises ja moonutamises.
Neisse ei puutunud otseselt Jeesuse kõne prohvetlik aspekt sündmusest tema
tagasituleku ja Jumala riigi rajamise ajal. Jeesuse-aegsete juutide, eeskätt
religioonijuhtide ülekohus oli vana lepingu sätete rikutud õpetamine ja rikutud
järgimine ning suur silmakirjalikkus (näide: Markuse 7.6–13). Nad tegid Jumala
sõna tühjaks oma pärimustega. Pärimused on ka meie aja jumalakummardamise suured
vaenlased.
Vägivald Jumala sõna vastu
Mõned tänased kristluse sildi all
figureerivad uskumused tekkisid sadu aastaid tagasi, teised on tulnud aastatuhandete
tagant, sest osa pärineb eelkristlike aegade paganausust ja vana-kreeka
filosoofidelt (targutused surematust hingest, taevast, põrgust). Juba esimestel
meie aja sajanditel ühinesid mitmed Jumala sõnale võõrad õpetused kujuneva
ristiusu teoloogiaga ja on sellele kindlalt külge jäänud. Kirikute ja
usuliikumiste paljunemine reformatsiooniajal ja järgnenud sajandeil tuli
käsikäes teoloogiliste kujutelmade mitmekesistumisega. Uskumused fikseeriti kirikute
usutunnistuskirjades, katekismustes ja/või muudes dokumentides. Näiteks luteri
kirikul on Martin Lutheri suur ja väike katekismus ning nn Augsburgi
usutunnistus aastast 1530. Kõigil säärastel dokumentidel on aga üks saatuslik nõrkus:
nad peegeldavad oma koostajate vaateid, sealhulgas ekslikke, mida kiriku juhid
ja liikmed on hakanud pidama autoriteetseiks ja piibliga võrreldes isegi
primaarseiks. Need inimsünnitised on aja jooksul omandanud nii fundamentaalse
kaalu, et asjaomastes uskkondades on tänapäeval peaaegu mõeldamatu julgeda nendega
mitte nõustuda. Kui on aastasadu levitatud õpetust, et A on B – kui
seda on kuulutanud auväärsed usumehed arvutuis jutlustes ja sellest on kirjutatud
loendamatuis raamatuis –, tunduks lausa skandaalsena, kui keegi täna tõstaks
häält ja väidaks, et piibli põhjal polegi see tõsi, vaid õige on hoopis, et A on
C. Ristiusk on otsekui aheldatud eksimuste külge, millest lahtirebimiseks
pole tal jõudu. Nagu öeldud, saatan on geniaalne.
Hea näide on
kolmainsuseõpetus, mis hakkas kujunema nähtavasti Jumalast kaugele eemaldunud
teoloogide väljamõeldisena meie ajaarvamise 4. sajandil ja pärast mitu sajandit
kestnud skolastilist vaidlemist on lõpuks kinnitanud end peavoolukirikuisse nii
tugevasti, et nüüd kehtib seisukoht: kui mingi konfessioon ei tunnista, et
Jumal on kolmeline ja et Jeesus Kristus on Jumal, siis pole see autentne
kristlus, vaid mingi sekt või kultuserühm. Kui mitmel viisil aga tunnistab piibel
kolmainsuse vastu ning kui kindlalt
ta näitab, et Isa on ainuke Jumal, seda võib iga huvitatu leida siinse kogumiku
traktaadist „Jumalast ja Kristusest“. Kuid nagu eespool juba märgitud, ei
käsita suur enamik usklikke piiblit elavana, mis pealegi ilmutab oma tõdesid jaohaaval
ja valikuliselt, aga eriti märkimisväärselt praegusel lõpuajal. Pigemini on
piibel relikt, reliikvia, muumia. Ta on nende meelest oma sõnumi juba ammu välja
andnud ega lisa enam juurde, ammugi mitte ei juhi tähelepanu tänastele eksimustele.
Teine näide. See
on enamikule lugejaile lihtsam. Paljud pole kunagi mõelnud, et eesti luteri
kirikus tuntakse ja õpetatakse kümmet käsku moonutatult, mitte nii nagu
piiblis. Käsku, mis nõuab pühapäeva pühitsemist, pole piiblis olemaski, vaid on
hingamispäeva pühitsemise käsk, aga piibli hingamispäev on laupäev, täpsemalt ajavahemik
reede õhtust laupäeva õhtuni. Pealegi pole see mitte kolmas käsk nagu Lutheri
katekismuses, vaid neljas. Nende moonutamiste kohta võib lugeda traktaadi
„Kümnest käsust“ esimesest jaotisest. Et nii lihtsat asja pole kunagi suudetud
esitada korrektselt, näitab respekti puudumist Jumala sõna vastu.
Need on paar
üksikut püsinäidet, mida võib ette heita ristiusukirikuile. On usuühinguid, mis
on neist konkreetseist pattudest vabad, kuid noodki on kivistunud
minevikuvigadesse, näiteks eshatoloogiaküsimustes (eshatoloogia – õpetus nn viimsetest päevadest ja ajastu lõpust).
Kui nad uuriksid ja järgiksid piiblit, võiksid nad arusaamises edeneda ja olla
Loojale meelepärased. Selleks aga tuleks neil eitada osa oma sõnumist, mida nad
on seniajani kuulutanud, parandada meelt, alandada endid ja paluda andestust ning
alustada uuelt lehelt.
Ristiusk ja kristlus
Lugeja on taibanud, et oleme omistanud ristiusule teise tähenduse kui kristlus. Viimane on piiblimõiste. Ristiusku võib
seevastu käsitada laia üldmõistena, institutsioonilise religioonina. Peame
silmas kõiki kirikuid ja uskkondi, mis tunnistavad Jeesust Kristust, Jumala
Poega, Lunastajat ja Päästjat ning kummardavad teda. See on õige ja hea, sest seda
ta ongi ja ta väärib kummardamist. Samades
kirikutes ja kogudustes korraldatakse regulaarselt piiblitunde ja kirjastatakse
piiblikursusi, mille koostajad ega õppijad pole kahjuks iialgi avastanud Jumala
sõnaga võrdlemisel ühtegi käibivat eksimust ega toonud päevavalgele ühtegi uut
tõetera. Tuhanded ja üle maailma miljonid usklikud on oma kiriku või usuühingu
pimedate teejuhtide pimedad järgijad. Neil on silmad, aga nad ei näe. Massiline
piibliõppimine peaks ju varem või hiljem näitama kätte midagi uut. Ent kuna nad
ei pea Jumala sõna elavaks tõeallikaks, millest juhindudes oma vigu parandada,
on Jumal andnud neile uimuse (või tuimuse) vaimu (vrd Roomlastele 11.8).
See ongi
ristiusk. Veidi üle kolmandiku inimkonnast on ristiusku. Eesti keeles
samastatakse ristiusk ja kristlus, kuid meie keel lubab teha vahet ja vältida
vasturääkivusi, nagu näiteks kristlik maailm
jms, sest maailm pole kristlik. Enamik keeli seda võimalust ei paku. Piibli
kristlus ei ole ega pole kunagi olnud massireligioon. Meie aja kristlased on igaüks
Jumala poolt kõigi rahvaste seast üksikult välja valitud isikud, kelle praegune
koguarv maailmas on tühiselt väike. Kristlus
tähendab Kristuse järgimist, aga tema ei seisa tardunult paigal. Kristlased
värskendavad oma teadmisi alatasa, hülgavad avastatud eksimusi ja embavad tõde.
Neil pole kivistunud usutunnistuskirju, nad juhinduvad otse piiblist, mis neid
parandab ja õpetab. Seepärast mõistavad nad täna ka rohkem kui kümme-kakskümmend
aastat tagasi.
Kes tahab kristlusest
ja kristlastest rohkem teada, lugegu siinse kogumiku traktaadist „Kristlik
kogudus piibliteoloogias“. Kuid arvestagu, et tegemist on vaimuliku
(spirituaalse) mõistega, aga kõik vaimulik on loomulikule inimesele hägus ja
raskesti haaratav. Ei, kristlus piibli mõttes pole ristiusk ja ristiusk siin
käsitletud mõttes pole kristlus. Neid kahte tuleb kindlalt eristada.
Mai 2014
No comments:
Post a Comment